13 584 läst ·
5 svar
14k läst
5 svar
Sanera röklukt
I går gjorde jag en riktig dumhet. Jag skulle städa braskaminen, fram med grovis och slangen till centraldammsugaren. Efter en stund så stannar dammsugaren och då ser jag att det ryker ur grovis, det fanns tydligen någon glödbit kvar i kaminen. Filtret i grovis hade tagit eld, sugits in i centraldammsugaren och tänt på dammpåsen i den. När jag skyndsamt sprinnger ner till förrådet där centraldammsugaren är placerad så är det rökfyllt, innan jag lyckats släcka och få ut det som brann var huset i stort sett rökfyllt. Trots -13 ute så var det bara upp med alla dörrar och fönster, men det luktar rök i hela huset.
Nu till frågan, hur enklast få bort röklukten? Jag har inte varit i komtakt med försäkringsbolaget, men får nog ta kontakt med dem på måndag, även om det känns pinsamt när man klantat sig.
Nu till frågan, hur enklast få bort röklukten? Jag har inte varit i komtakt med försäkringsbolaget, men får nog ta kontakt med dem på måndag, även om det känns pinsamt när man klantat sig.
Cigarrettrök i mindre mängder, efter en helg t.ex, ( inte flera års pyrande), brukar kunna dämpas/neutraliseras? av en skål med 2-3 liter vatten, med 1-2 msk ättika i,
Låt det stå en dag och röklukten verkar försvinna, även om det blir att lukta ättika under tiden....
Låt det stå en dag och röklukten verkar försvinna, även om det blir att lukta ättika under tiden....
Mäster
Bra tänkt men det är bättre att använda ättikan koncentrerad med en så stor vätskeyta som möjligt
Optimala är en djup tallrik
fermata
Att använda sig av ozon är bra men nackdelen är att man har en giftig gas som reningsmetod.
Bra tänkt men det är bättre att använda ättikan koncentrerad med en så stor vätskeyta som möjligt
Optimala är en djup tallrik
fermata
Att använda sig av ozon är bra men nackdelen är att man har en giftig gas som reningsmetod.
Klicka här för att svara