Vi bor i ett gammalt hus från 1926. I ett par av sovrummen skulle vi behöva extra tilluft men vet inte riktigt hur vi ska ordna det, någon som har tips?
Knyttet
 
Att ta upp tilluftsventiler är inget problem i sig, du behöver ett paket som detta:

http://www.beijerbygg.se/templates/BB_Produkt.aspx?id=3559

Det finns hos så gott som alla byggvaruhus.

Därefter tar man upp ett hål som röret passar i, det man ska tänka på där är att röret ska luta svagt neråt på utsidan av huset, det gör att eventuellt regnvatten, kondens färdas ut från ventilröret.

En annan sak man ska tänka på särskilt när man tar upp mer tilluftsventiler i gamla hus är att man förändrar förutsättningarna för huset, generellt sett är det dock bara bättre med mer ventilation, men värmekostnaderna kan öka marginellt. Det är iofs bara en "skitsak" i sammanhanget jämfört med att ha bra luft inne.

Lycka till!
 
Att ta upp tilluftsventiler är inget problem i sig, du behöver ett paket som detta:

http://www.beijerbygg.se/templates/BB_Produkt.aspx?id=3559

Det finns hos så gott som alla byggvaruhus.

Därefter tar man upp ett hål som röret passar i, det man ska tänka på där är att röret ska luta svagt neråt på utsidan av huset, det gör att eventuellt regnvatten, kondens färdas ut från ventilröret.

En annan sak man ska tänka på särskilt när man tar upp mer tilluftsventiler i gamla hus är att man förändrar förutsättningarna för huset, generellt sett är det dock bara bättre med mer ventilation, men värmekostnaderna kan öka marginellt. Det är iofs bara en "skitsak" i sammanhanget jämfört med att ha bra luft inne.

Lycka till!
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.