1 748 läst ·
2 svar
2k läst
2 svar
tillluft i sovrum
Att ta upp tilluftsventiler är inget problem i sig, du behöver ett paket som detta:
http://www.beijerbygg.se/templates/BB_Produkt.aspx?id=3559
Det finns hos så gott som alla byggvaruhus.
Därefter tar man upp ett hål som röret passar i, det man ska tänka på där är att röret ska luta svagt neråt på utsidan av huset, det gör att eventuellt regnvatten, kondens färdas ut från ventilröret.
En annan sak man ska tänka på särskilt när man tar upp mer tilluftsventiler i gamla hus är att man förändrar förutsättningarna för huset, generellt sett är det dock bara bättre med mer ventilation, men värmekostnaderna kan öka marginellt. Det är iofs bara en "skitsak" i sammanhanget jämfört med att ha bra luft inne.
Lycka till!
http://www.beijerbygg.se/templates/BB_Produkt.aspx?id=3559
Det finns hos så gott som alla byggvaruhus.
Därefter tar man upp ett hål som röret passar i, det man ska tänka på där är att röret ska luta svagt neråt på utsidan av huset, det gör att eventuellt regnvatten, kondens färdas ut från ventilröret.
En annan sak man ska tänka på särskilt när man tar upp mer tilluftsventiler i gamla hus är att man förändrar förutsättningarna för huset, generellt sett är det dock bara bättre med mer ventilation, men värmekostnaderna kan öka marginellt. Det är iofs bara en "skitsak" i sammanhanget jämfört med att ha bra luft inne.
Lycka till!
Att ta upp tilluftsventiler är inget problem i sig, du behöver ett paket som detta:
http://www.beijerbygg.se/templates/BB_Produkt.aspx?id=3559
Det finns hos så gott som alla byggvaruhus.
Därefter tar man upp ett hål som röret passar i, det man ska tänka på där är att röret ska luta svagt neråt på utsidan av huset, det gör att eventuellt regnvatten, kondens färdas ut från ventilröret.
En annan sak man ska tänka på särskilt när man tar upp mer tilluftsventiler i gamla hus är att man förändrar förutsättningarna för huset, generellt sett är det dock bara bättre med mer ventilation, men värmekostnaderna kan öka marginellt. Det är iofs bara en "skitsak" i sammanhanget jämfört med att ha bra luft inne.
Lycka till!
http://www.beijerbygg.se/templates/BB_Produkt.aspx?id=3559
Det finns hos så gott som alla byggvaruhus.
Därefter tar man upp ett hål som röret passar i, det man ska tänka på där är att röret ska luta svagt neråt på utsidan av huset, det gör att eventuellt regnvatten, kondens färdas ut från ventilröret.
En annan sak man ska tänka på särskilt när man tar upp mer tilluftsventiler i gamla hus är att man förändrar förutsättningarna för huset, generellt sett är det dock bara bättre med mer ventilation, men värmekostnaderna kan öka marginellt. Det är iofs bara en "skitsak" i sammanhanget jämfört med att ha bra luft inne.
Lycka till!
Klicka här för att svara