5 953 läst ·
4 svar
6k läst
4 svar
Platonmatta på betongplatta från 70-talet?
Hej,
Köpte ett 70-tals hus för några år sedan.
Platta på mark som har en isolering ingjuten i sig (typ Gullfiber) med ett avjämnande betongskikt överst. Plattan är gjuten på sand (inte grus eller makadam...) som ligger på lera.
Det har periodvis varit dålig lukt i några rum.
Jag har monterat två frånluftsfläktar som körs för jämnan i tvättstuga och toalett och friskluftsventiler i alla rum. Efter detta har det blivit bättre men funderar ändå på om det kan bildas gaser i plattan som går upp i rummen som barnen m.m. kan ta skada av.
Funderar på att lägga in ventilerad platonmatta i hela huset, 110m2.
Någon som har erfarenhet från detta?
Kan jag kontrollera på något sätt om det behövs?
Det är ju inte gratis att lägga in... och kan man sedan vara säker på att det fungerar?
Jag lägger in den själv men antar att inte isola/platon då ger några funktionsgarantier.
Tacksam för alla kommentarer och råd
Köpte ett 70-tals hus för några år sedan.
Platta på mark som har en isolering ingjuten i sig (typ Gullfiber) med ett avjämnande betongskikt överst. Plattan är gjuten på sand (inte grus eller makadam...) som ligger på lera.
Det har periodvis varit dålig lukt i några rum.
Jag har monterat två frånluftsfläktar som körs för jämnan i tvättstuga och toalett och friskluftsventiler i alla rum. Efter detta har det blivit bättre men funderar ändå på om det kan bildas gaser i plattan som går upp i rummen som barnen m.m. kan ta skada av.
Funderar på att lägga in ventilerad platonmatta i hela huset, 110m2.
Någon som har erfarenhet från detta?
Kan jag kontrollera på något sätt om det behövs?
Det är ju inte gratis att lägga in... och kan man sedan vara säker på att det fungerar?
Jag lägger in den själv men antar att inte isola/platon då ger några funktionsgarantier.
Tacksam för alla kommentarer och råd
Jag vet inte, men jag vet att sanden under plattan är fuktig och att underdelen av plattan är fuktig. innergolven ser bra ut. Antar att jag får byta något golv och ta hål i plattan på något ställe och se hur det ligger till?
Underkant av plattan (mot sanden) kommer alltid att hålla 100% RH, eftersom det är så det är i marken. Det behöver inte mätas, och kan inte åtgärdas. Det går högst sannolikt inte heller att dränera bort med de grundförhållanden som föreligger.
Det intressanta är huruvida den ingjutna isoleringen + fukt avger ohälsosamma gaser. Det går förmodligen att mäta. Men oavsett, av praktiska skäl så är förmodligen den minst dyra/besvärliga lösningen ventilerad platonmatta el golv av nivelltyp (också ventilerat).
Annars är det förmodligen uppbrytning och sanering som gäller. Sedan en ny golvlösning.
Det intressanta är huruvida den ingjutna isoleringen + fukt avger ohälsosamma gaser. Det går förmodligen att mäta. Men oavsett, av praktiska skäl så är förmodligen den minst dyra/besvärliga lösningen ventilerad platonmatta el golv av nivelltyp (också ventilerat).
Annars är det förmodligen uppbrytning och sanering som gäller. Sedan en ny golvlösning.
Klicka här för att svara