Hej!

Min första post. Är jag på fel plats så känga på mig bara. :)

Jag bor i bostadsrätt, högst upp i ett hus som är byggt på 40-talet. På den ouppvärmda vinden ovanför mig finns förråd, samt en piskbalkong som inte har något tak.

För en tid sedan lade jag märke till några mörka ränder i taket på ett par ställen. Det är inga mögelfläckar utan snarare missfärgningar. De är diffusa, c:a 7-8 cm breda, och verkar följa elledningarna i taket (som är av betong, inga gipsskivor eller så, och ledningarna går inuti betongen), från väggen till lampfästet.

Är detta tecken på en fuktskada?

Lägenheten renoverades senast på nittiotalet så jag hoppas det inte är så illa, men lite fundersam blir man ju. Jag ska sparka igång med diverse uppfräschningar var det tänkt, men om det visar sig vara problem med isoleringen mot vinden känns det som prio 1.

Om man vill få det kontrollerat av en fackman, vart vänder man sig då? En målare, snickare eller vad?

Tack,

/Uffe

Åsa Lund
Det är köldbryggor du ser. Fuktig inomhusluft kan kondensera på kallaste stället (=köldbryggan). Fukten på ytan binder till sig dammpartiklar, vilket gör att det ser lite mörkare ut på sina ställen.

Inte farligt, måla om bara

• Gilla
BariOnBoard
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.