Byggahus.se

Fukt på kallvind - Trygghetsvakten?

1. S
    Medlem Nivå 2
    Hej,

Jag har en kallvind på ca 50 m2 där det är lite mikrobiell påväxt på några få plankor i yttertaket.
    Inte mycket men det var ändå med på besiktningsprotokollet.
    Som nybliven (förstagångs) husägare så blir jag ju givetvis livrädd och tror att huset ska ruttna ihop...

Har satt upp en hygrometer som visar mellan 60-67% RF (mätt under senaste veckan).
    Det känns väldigt dragit på vinden men i huvudsak är det bara 3 stycken ventilationshål.

Det jag undrar är:
    Behöver jag göra något och i så fall vad?
    Är det värt att investera i en avfuktare, typ trygghetsvakten eller är det onödiga pengar?
    Kan/bör jag se över ventilationen?

Tack på förhand!

2. G
    Medlem · Nivå 14
    När är huset byggt?
    Har det klarat sig många år med samma förutsättningar så skulle jag inte vara orolig över lite påväxt, ev. kan du spruta på något mögeldödande medel på de synliga ställena.

3. S
    Medlem Nivå 2
    det är byggt 1922.

Men det är utbyggt 2010 och då inlagt golvvärme i alla rum vilket jag antar ändrar förutsättningarna något.
    Jag hoppar ju helst över trygghetsvakten då det ju är en hel del övrigt som kostar pengar vid en flytt :)

4. G
    Medlem · Nivå 14
    Ta en bild och observera under tiden om fläckarna växer innan du gör något annat ...
    gaia

5. MathiasS
    Medlem · Nivå 25
    Om det är påväxt punktvis skulle jag snarare leta efter läckor?

6. S
    Medlem Nivå 2
    Nja, det är väl inte punktvis, men det är på ett ställe i taket (mot norr). Det kan väl aldrig starta på alla ställen samtidigt?, vilket på ett sätt gör det punktvis...

7. MathiasS
    Medlem · Nivå 25
    Punktvis är ju ett relativt begrepp. Norr är mer utsatt men jag skulle ändå fundera över varför det börjar just där och inte på resten av taket. Kan det komma upp varm inomhusluft just där?

8. S
    Medlem Nivå 2
    Inte omöjligt. Ska kolla ikväll.
    Tack för svaren!

9. jockeping
    Medlem · Nivå 7
    @Stromstrom, Hur har det gått hittade du orsaken?

Är lite nyfiken på detta, då jag fick en liknande notering på mitt besiktningsprotokoll.

MVH Jocke