4 109 läst ·
8 svar
4k läst
8 svar
Fukt på kallvind - Trygghetsvakten?
Medlem
· Västra Götaland
· 17 inlägg
Hej,
Jag har en kallvind på ca 50 m2 där det är lite mikrobiell påväxt på några få plankor i yttertaket.
Inte mycket men det var ändå med på besiktningsprotokollet.
Som nybliven (förstagångs) husägare så blir jag ju givetvis livrädd och tror att huset ska ruttna ihop...
Har satt upp en hygrometer som visar mellan 60-67% RF (mätt under senaste veckan).
Det känns väldigt dragit på vinden men i huvudsak är det bara 3 stycken ventilationshål.
Det jag undrar är:
Behöver jag göra något och i så fall vad?
Är det värt att investera i en avfuktare, typ trygghetsvakten eller är det onödiga pengar?
Kan/bör jag se över ventilationen?
Tack på förhand!
Jag har en kallvind på ca 50 m2 där det är lite mikrobiell påväxt på några få plankor i yttertaket.
Inte mycket men det var ändå med på besiktningsprotokollet.
Som nybliven (förstagångs) husägare så blir jag ju givetvis livrädd och tror att huset ska ruttna ihop...
Har satt upp en hygrometer som visar mellan 60-67% RF (mätt under senaste veckan).
Det känns väldigt dragit på vinden men i huvudsak är det bara 3 stycken ventilationshål.
Det jag undrar är:
Behöver jag göra något och i så fall vad?
Är det värt att investera i en avfuktare, typ trygghetsvakten eller är det onödiga pengar?
Kan/bör jag se över ventilationen?
Tack på förhand!
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
När är huset byggt?
Har det klarat sig många år med samma förutsättningar så skulle jag inte vara orolig över lite påväxt, ev. kan du spruta på något mögeldödande medel på de synliga ställena.
Har det klarat sig många år med samma förutsättningar så skulle jag inte vara orolig över lite påväxt, ev. kan du spruta på något mögeldödande medel på de synliga ställena.
Medlem
· Västra Götaland
· 17 inlägg
det är byggt 1922.
Men det är utbyggt 2010 och då inlagt golvvärme i alla rum vilket jag antar ändrar förutsättningarna något.
Jag hoppar ju helst över trygghetsvakten då det ju är en hel del övrigt som kostar pengar vid en flytt
Men det är utbyggt 2010 och då inlagt golvvärme i alla rum vilket jag antar ändrar förutsättningarna något.
Jag hoppar ju helst över trygghetsvakten då det ju är en hel del övrigt som kostar pengar vid en flytt
Medlem
· Västra Götaland
· 17 inlägg
Nja, det är väl inte punktvis, men det är på ett ställe i taket (mot norr). Det kan väl aldrig starta på alla ställen samtidigt?, vilket på ett sätt gör det punktvis...
Medlem
· Västra Götaland
· 17 inlägg
Inte omöjligt. Ska kolla ikväll.
Tack för svaren!
Tack för svaren!
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden