7 712 läst ·
15 svar
8k läst
15 svar
70-tals hus, betongplatta med isolering ovanpå
Sida 1 av 2
Hej, jag och sambon har länge letat hus men är alltid nått som inte riktigt är rätt, nu har vi äntligen hittat ett hus som vi är sugna på. Det är ett hus på 116 + 138 m2 som är uppvärmt md direktverkande el + luft/luft, det lustiga är att driftkostnaderna är mindre än ett lika stort hus vi kollat på med luft/vatten uppvärmning, kanske bättre isolerat.
Iallafall, det är uppbyggt (enligt besiktingsprotokoll: betong, träreglar med mellanliggande isolering, golvspån och ytskikt.
Detta vad jag läst är den värsta sortens grund, vid mätningar uppmättes RF: 93% och fuktkvot >28% i golvet och väggarna RF 54% fuktkvot 12%.
Kan man enligt detta tyda att golvet har mycket fukt i sig men det har ännu inte hunnit fördärva väggarna? Det var lite mögellukt i golvet.
Frågan ja undrar över är om ni tror det räcker att dränera + ställa in en kraftig avfuktare (hittade en woods för 10k som skulle täcka hela källare + tvättstugan när man hänger tvätt) ?
I övrigt var betongen sprucken över 1x1m i garaget. Annars var det ingen fukt i ovanvåningen och vinden hade i takbjälkarna <10% fukt
Nytt tak från -11.
Det finns en öppen spis i källaren där jag funderar på att sätta in nån typ av insatsspis som man kan elda flitigt i, ev pellets för att närmast konstant ha iigång för att värma murstocken och huset ytterliggare.
Priset för husen är en bra bit under vår budget så förslag på åtgärder som är billiga / dyra uppskattas, platonmatta?
Ska ringa besiktningsmannen i dagarna och höra lite vad han tycker.
Mvh Gustav
Iallafall, det är uppbyggt (enligt besiktingsprotokoll: betong, träreglar med mellanliggande isolering, golvspån och ytskikt.
Detta vad jag läst är den värsta sortens grund, vid mätningar uppmättes RF: 93% och fuktkvot >28% i golvet och väggarna RF 54% fuktkvot 12%.
Kan man enligt detta tyda att golvet har mycket fukt i sig men det har ännu inte hunnit fördärva väggarna? Det var lite mögellukt i golvet.
Frågan ja undrar över är om ni tror det räcker att dränera + ställa in en kraftig avfuktare (hittade en woods för 10k som skulle täcka hela källare + tvättstugan när man hänger tvätt) ?
I övrigt var betongen sprucken över 1x1m i garaget. Annars var det ingen fukt i ovanvåningen och vinden hade i takbjälkarna <10% fukt
Nytt tak från -11.
Det finns en öppen spis i källaren där jag funderar på att sätta in nån typ av insatsspis som man kan elda flitigt i, ev pellets för att närmast konstant ha iigång för att värma murstocken och huset ytterliggare.
Priset för husen är en bra bit under vår budget så förslag på åtgärder som är billiga / dyra uppskattas, platonmatta?
Ska ringa besiktningsmannen i dagarna och höra lite vad han tycker.
Mvh Gustav
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Jag har en annan fråga, om man väljer att gå med ex. nivell som verkar vara en bra lösning (efter dränering), kan man lägga det i tex. ett enda rum, gillestugan? och i resten av rummen dra ut allt organiskt material, prima betongen och sen tex lägga betonggolv/klinkers?
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 518 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 518 inlägg
Skulle jag köpa ett sånt hus skulle jag utan tvekan installera nivell i samtliga rum, det är så jävla skönt att veta att konstruktionen är OK.
Du kan göra som du säger och bara ha nivell i ett rum om du vill, det är precis så jag har i min källare, vi rev ut alla nedgjutna reglar (mögel och genommurkna) och sen in med nivellgolv (gick på typ 25 000, gjorde allt jobb själv och sket fläkten, förberedde med ett par 50 rör som jag borra en lagom mängd hål i utifall jag skulle behöva ventilera aktivt.
Nivellgolv är enkelt att installera själv, det var det första jag gjorde när jag köpte hus, före det hade jag aldrig snickrat i mitt liv, däremot är jag elektriker så händig lär man ju vara ändå.
Du kan göra som du säger och bara ha nivell i ett rum om du vill, det är precis så jag har i min källare, vi rev ut alla nedgjutna reglar (mögel och genommurkna) och sen in med nivellgolv (gick på typ 25 000, gjorde allt jobb själv och sket fläkten, förberedde med ett par 50 rör som jag borra en lagom mängd hål i utifall jag skulle behöva ventilera aktivt.
Nivellgolv är enkelt att installera själv, det var det första jag gjorde när jag köpte hus, före det hade jag aldrig snickrat i mitt liv, däremot är jag elektriker så händig lär man ju vara ändå.
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
SueCia, tack för svaret Känns lite onödigt att ha sånt golv i tex. tvättstugan där det är klinkers och jag tänkte sätta in en rejäl avfuktare. Att göra det själv kanske är nått, får köpa lite rejäla verktyg då bara har mestadels budget varianter tänker altid "när ja har hus ska ja skaffa riktiga verktyg" dumt.
Finns de möjlighet att hyra in snickare tex, 1 dag? tex om ja river ut allt själv och städar, sen köper materialet och vill ha hjälp av en nivell-kunnig snickare en dag så man kommer igång och det blir rätt?
Smart att förbereda för ventilation, läste lite att den höjde uppvärmingskostnaderna rätt mycket med så behövs den inte kanske det är onödigt.
Ska man strunta i dräneringen då eller är det smartast att köra båda delarna? Kanske dränera först, vänta nått år och se om de behövs nivellgolv är smartast.
Finns de möjlighet att hyra in snickare tex, 1 dag? tex om ja river ut allt själv och städar, sen köper materialet och vill ha hjälp av en nivell-kunnig snickare en dag så man kommer igång och det blir rätt?
Smart att förbereda för ventilation, läste lite att den höjde uppvärmingskostnaderna rätt mycket med så behövs den inte kanske det är onödigt.
Ska man strunta i dräneringen då eller är det smartast att köra båda delarna? Kanske dränera först, vänta nått år och se om de behövs nivellgolv är smartast.
Klinker är det bästa i en källare, men lite svalt om fötterna. Dock inget problem om man antingen inte är nere så länge åt gången, el om man har tofflor el likn på fötterna.
Hur effektivt dränering är beror på underlaget under plattan. Är det inte ett tillräckligt väl dränerande lager så kommer det att vara en förhöjd fukthalt ändå. Även de lokala markförhållandena och vattenföring i marken över året påverkar.
Om ni har möjlighet så är väl att röja ut golven och sedan avvakta i ett år och under tiden mäta fukthalten på golvet, så ni vet hur fuktig plattan är, det bästa.
Värme och ventilation påverkar också mycket för fukten. Är det bara lite fukt så räcker det med värme och ventilation. Om det finns tillskjutande fukt underifrån så kan aldrig något tätt ställas direkt på golvet utan risk för fukt och mögel, men huruvida det är ett problem beror på hur källaren används.
Hur effektivt dränering är beror på underlaget under plattan. Är det inte ett tillräckligt väl dränerande lager så kommer det att vara en förhöjd fukthalt ändå. Även de lokala markförhållandena och vattenföring i marken över året påverkar.
Om ni har möjlighet så är väl att röja ut golven och sedan avvakta i ett år och under tiden mäta fukthalten på golvet, så ni vet hur fuktig plattan är, det bästa.
Värme och ventilation påverkar också mycket för fukten. Är det bara lite fukt så räcker det med värme och ventilation. Om det finns tillskjutande fukt underifrån så kan aldrig något tätt ställas direkt på golvet utan risk för fukt och mögel, men huruvida det är ett problem beror på hur källaren används.
Medlem
· Halland
· 4 507 inlägg
Mitt hus har en likadan konstruktion och luktade mögel när jag köpte det. Rev ut 35 kvm i källaren osm var uppreglat och byggde ett nytt uppreglat golv, denna gång utan isolering och med syllpapp under distansklossarna och jag satte socklarna ventilerat. Luktade ingenting efter ett halvår. Så köp du huset, jag tycker 70-talshusen ger mycket för pengarna. Nytt tak är ju guld värt.
Dräneringen är äldre än 25 år står det i besiktningen, så de bör ju vara dags. Tomten ligger lite högre än grannens vilket borde göra att fukten åker mot denna men vet inte hur effektivt det är. Menar du en bit av golvet ex i ett förråd? Källaren är på runt 120 m2.
Men är inte 28% fuktkvot väldigt högt? Har ni tidigare sett sånna värden och som har gått och fixa?
Inte så viktigt hur golvet är för de kan man byta men är lie orolig över syllarna, kan man inspektera dessa på nått sett innan köp ?
Inte så viktigt hur golvet är för de kan man byta men är lie orolig över syllarna, kan man inspektera dessa på nått sett innan köp ?
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 518 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 518 inlägg
Vissa tryckta syllar ska vara problemfria (luktmässigt, det är alltid en skitkonstruktion eftersom dom skippade syllpappen), så alla tryckta syllar börjar inte lukta. Men risken finns helt klart.
Vi hade 30% fukt i reglarna på bastun i källaren när sambon köpte huset, efter dränering och ett par år (har inte prioriterat bastun så den har fått stå) så är fukten i reglarna 9%, dräneningen hjälpte markant med andra ord
Men! bara för att reglarna är torra är inte doften borta, har virket en fuktkvot på 32% och sen torkar till 9% så kan du inte räkna med att det blir luktfritt, dessutom har du isolering liggande mellan reglarna, den kan vara i fruktansvärt dåligt skick om du har dräneringsproblem. Det hjälper isf. inte att bara dränera om. utan du lär ut med golvkonstruktionen (det skulle jag gjort i vilket fall som helst)
Vi hade 30% fukt i reglarna på bastun i källaren när sambon köpte huset, efter dränering och ett par år (har inte prioriterat bastun så den har fått stå) så är fukten i reglarna 9%, dräneningen hjälpte markant med andra ord
Men! bara för att reglarna är torra är inte doften borta, har virket en fuktkvot på 32% och sen torkar till 9% så kan du inte räkna med att det blir luktfritt, dessutom har du isolering liggande mellan reglarna, den kan vara i fruktansvärt dåligt skick om du har dräneringsproblem. Det hjälper isf. inte att bara dränera om. utan du lär ut med golvkonstruktionen (det skulle jag gjort i vilket fall som helst)
Redigerat:
Okej ska höra med mäklaren om de kanske går att ordna ytterliggare undersökning. Kan tänka mig att det hjälper mycket, dränerade ni själva? Nä det är hälften av källaren som har organiskt golv, resten är betong eller klinkers, så de är väl ganska lätt ordnat, tänker nått slags ventilerat golv.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 518 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 518 inlägg
Behöver du byta syllen då? Dräneringen kommer du inte undan, men syllarna står ju på källarväggarna, om det är som i mitt hus så ligger lägsta syllen på 0.6 meter över mark, jag inbillar mig att det ska till mycket mer fukt då för att fukten ska ta sig ända upp i syllen.
Nivellgolvet skulle en firma ha 120 000 för, jag gjorde det själv för 25 (upp till spånet) så där är det en fråga om man kan/vill själv.
Så dränering och ventilerat golv är väl det som vi kan konstatera att du måste göra.
Nivellgolvet skulle en firma ha 120 000 för, jag gjorde det själv för 25 (upp till spånet) så där är det en fråga om man kan/vill själv.
Så dränering och ventilerat golv är väl det som vi kan konstatera att du måste göra.
Jaha, ja trodde syllarna var på plattan, plattan är ju en bit under marken, källaren är ju nersänkt i marken.
Ja tänker böja med dränering och vänta nått år och sedan göra en ny utredning och ta ställning då vad som behövs göras. tänkte bara att de kanske är lämpligt att byta syllar samtidigt som man dränerar och gräver upp allting
Ja tänker böja med dränering och vänta nått år och sedan göra en ny utredning och ta ställning då vad som behövs göras. tänkte bara att de kanske är lämpligt att byta syllar samtidigt som man dränerar och gräver upp allting