Fritidshus
Oldboy: Om det är en kallvind där ingen normalt är så finns det ingen anledning att byta råspont. Det enda som man kan göra är att undersöka om det finns någon orsak, typ läckage av varm fuktig inomhusluft eller t ex avloppsluftning, och isf eliminera det. Annars räcker det att dokumentera utbredningen på synligt mögel. Då kan man jämföra år till år och se om det växer till sig eller
MattiasO85: Att använda salt döda en del av mossan, men tränger inte ner i takpannornas porer. Mossan kommer tillbaka nästa år med 100% säkerhet. Använd ett riktigt alg- och mossmedel så slipper du problemen minst 5 år framåt. Dessa medel döda mossans rötter och näringsämnen som gör att ny mossa kan bildas. Jag köpte en ny produkt förra året på nätet, Algrent. Var kolossalt effektiv och
Husetmittisverige: Vi kommer att göra en helrenovering men vill gärna se om källaren går rädda.
Skipohoj: [citat] [citat] Jo, ska nog dra upp isoleringen invändigt mot grundmur upp till marknivå. Har inte känt någon rutten doft i huset av impregneringsvirket, tror inte det är så hög fukthalt...Tänker som sagt kolla/jämföra med oimpregnerade referensbitar som får ligga nån månad så får vi se. Finns ett litet rum med lucka mitt i krypgrunden där hydrofor och varmvattenberedare står.
Joachim Nilsson1: Hallå! Har en liten stuga nere i Sörmland som jag ska sälja så fort det bara går. Har tyvärr upptäckt en liten läcka ovanför furstukvisten och ovanför ytterdörren till stugan, där vattnet rinner rakt igenom när det regnar mycket. Ser också att några plankor i takfoten, är ruttna. Jag undrar nu-kan man täta med fogmassa eller nåt, tex tjära, som en akut lösning så att man
JPL70: Har byggt upp en stuga under året och när jag beställde fritidshuset så fick jag rådet att behandla med träolja till golv (2 lager) och ett lager olja till bastuväggar/tak. Min snickare tycker att det kan vara bra att olja in hela stugans träväggar och tak i 2 lager. Behövs det verkligen, eller räcker det med ett lager? Har bara kamin som värmekälla. Vad är eran åsikt? Tack på
JOlsson91: Nu vet jag att ämnet varit inaktivt i 6 år... Men vill ändå posta bilder på hur bryggan blev och hur den ser ut i dagsläget. Byggandet blev ett år senare än planerat då en björk hamna över fritidshuset och fick prioritet. Själva konstruktionen står på nedslagna rör. Det tog i princip en hel helg att slå ner alla rör och flytta på stenar från den gamla stenpiren för att kunna
Hallerudsbo: Nu ska reglerna va lika mellan Sverige och Norge Och här så är det inte aktuellt att tända en cigarrett på jobbet om man inte har heta arbeten. Skicka min mekaniker iväg nu på kurs. Då hans gått ut och han krymper en del krympslang med tändare.
byggeskafram: Jag tycker också 20 procent låter rimligt.
rikardg: Jag pratade med killen som rekommenderades som verkade mycket kunnig. Han svarade på telefon och utan att ha kikat på toaletten att gissningsvis var det styrenheten som kunde behöva bytas. Grejen var att jag tog hem toan från landet (istället för att ha den kvar under vintern i den ouppvärmda stugan) för att serva den. Den fick stå i pannrummet och då försvann problemet. så det var
Fredrik Lindvall1: Tack för svar! Det är väldigt lös dy. Jag har 6-metersstolpar som nästa gått ner av sin egen vikt. Jag får väl experimentera lite med granstolparna.
ullberg: Nu är nog det här till en nyare version av din beredare men _gissar_ att samma gäller även för äldre, i så fall kan du inte ställa tempen utan den är fast 70 grader [bild] 70 är rätt varmt, kanske hade varit trevligt med en blandventil men det beror väl på hur och hur mycket den används om det är värt investeringen /U
Jith: Planerar bygga fritidshus 7x5meter av 2st egentillverkade moduler (2,5x7m) som lyfts på plats på tomten, de ställs på plintar intill varandra. Tak med resning byggs på plats. Modulerna ska vara så klara som möjligt med kök och bad osv vid montage. Är här någon med erfarenhet av montage av modulhus? tex Älvsbyhus. Tar gärna del av ritningar/foto om det finnes. -hur kopplas modulerna
1977bjorn: Alla lösningar jag kommer på kostar mer än att hyra släp och köra och slänga det. Vad är det för trä? Om det är furu/gran kan man slänga det. Det mesta av andra träsorter kan man slänga på grillen för röksmak. Men ja, har du 5 kubik så blir det ju jobbigt ändå. det kommer producera en del aska, så du behöver en anordning som du kan tömma i botten. i den enklaste form kan man
fribygg: [citat] 6. VS VanligtSkithus kallas även utedass, en lösning som fungerat i hundratals år, om det finns ett befintligt använder man självklart det och slipper den dyrbara kommunala byråkratin som verkar omfatta precis allting utom potta numera.
Jonatan79: [citat] Jag vet , därför jag rek er att kolla på den saken först.
BSOD: [citat] Känns besvärligare att lägga på frostfritt djup, eller ha en massa följevärme alltid jämfört med att göra i ordning något i garderoben. Ibland kan man ju även kompromissa lite och göra vissa avsteg från regler, t.ex. kan man ju sätta fuktlarm, stänga av vatten när ni är borta med mera, för att hantera en riskkonstruktion. Även om man får vara beredd att inte
fribygg: Ska ni bygga själva rekommenderar jag Enkelstugan, vill ni ha färdigt CA-boden
eko_linoleum: Berätta om era erfarenheter vad gäller Bygglovsenheten i Österåkers kommun i Stockholms län. Är de krångliga att ha att göra med? Nån som vet?
BSOD: Kan finnas en poäng att inte ha brännbara byggmaterial i närheten av pannrummet, så leca är inte fel. Jag hade murat igen med leca, minst 120mm breda block.
useless: En första åtgärd är att ta reda på vart röret leder. Bara för att det var sug där just när man var uppe och tittade betyder inte att det alltid kommer att vara det.
prototypen: Har bott i stuga med oisolerat hemlighus med förbränningstoa där det snöade in. Tydligen så funkar det i kyla. Protte
MetteKson: Taxa för anmälan och bygglov brukar stå på kommunens hemsida.
Lars Johansson1: Jag hyr ut mitt fritidshus regelbundet. Det är ofta samma familjer som kommer. Under tiden har vi blivit goda vänner med dem. Det är därför det inte känns konstigt. Vi känner varandra väl. Hittills har vi inte haft några dåliga erfarenheter. Min fru är från Tyskland. Därför har vi ofta tyska gäster hos oss.
klaskarlsson: [citat] Hej. Ja jag är fortfarande nöjd, och grunden mår bra. Har lite säsongsbaserade sättningar, men det är rätt vanligt med plintar. Har för mig jag har 15 plintar för grundskolan, och sen ytterligare tre för utbyggnaden