Hej! Jag ska göra en väldigt enkel brygga och tänkte påla med granstörar. Färska obarkade är tanken. Eller skulle det hålla bättre med barkade eller torra?

/Mvh Henrik
 
  • Gilla
Fredrik Lindvall1
  • Laddar…
T Henry_85 skrev:
Hej! Jag ska göra en väldigt enkel brygga och tänkte påla med granstörar. Färska obarkade är tanken. Eller skulle det hålla bättre med barkade eller torra?

/Mvh Henrik
Jag har funderat på exakt samma sak. Ovan vattenytan lär ju barkat hålla bäst, men under ytan kan det ju vara annorlunda. Jag får testa helt enkelt. Hur har det gått för dig? Blev det barkat eller inte?
 
Jag skulle barka och låta dem lufttorka litet. En del av granens porer stängs vid torkning och det borde göra virket mindre känsligt precis vid vattenytan där det alltid ger upp först.
 
H heimlaga skrev:
Jag skulle barka och låta dem lufttorka litet. En del av granens porer stängs vid torkning och det borde göra virket mindre känsligt precis vid vattenytan där det alltid ger upp först.
Låter klokt. Men under ytan borde väl obarkat funka bäst. Särskilt nära botten och i botten där syrehalten är låg.
 
Att ställa stammar rakt ner är en konst, vad för botten är det och hur djupt till ev berg är det, gran är bra tätare än fur
 
J jonaserik skrev:
Att ställa stammar rakt ner är en konst, vad för botten är det och hur djupt till ev berg är det, gran är bra tätare än fur
Ca fyra meter dy/lös lera ner till berget. Inget vatten egentligen utom kanske på våren. Mälaren.
 
4 meter ner, långt för att få ner, sen ska det väl vara liksom luft mellan högsta vattenstånd och brygga. Normalt vid bygge på lera/dy så görs det bäst på vintern från isen. Mycket enkelt att mäta in och få stolparna på rätt plats. När isen lagt och tjock sågas ett fyrkantigt hål i dito och stolparna sätt ner, dom ska stoppas ner med den smala ändan för att kila fast, så det gäller att mäta av rätt. Sätts dom med rotändan först så blir hålet för stort ner mot botten och stolpen vickar. Brukligt är att när ett hål i isen ( tjock 15 -20 minst ) gjorts så läggs en regel under isen och då kan man pressa ner stolpen med spännband. räkna med att det kan behövas någon form av stampning med, för att ner den. Den delen får du försöka räkna ut själv, hur du ska få till det, behöver vara någon form vikt som kan åka upp och ner utmed stolpen, ett stopp för vikten som ska kunna flyttas är att dra några stora franska in i stolpen med ev. gängstång på utsidan stolen, den ska klämma riktigt hårt. Mera frågor kan besvaras. Ett tips är att när stolparna är på plats så fästes lte reglar högre upp än höjden på bryggan, går då att lägga plank på som arbetsplan, Sen inte helt fel, kanske stolparna kan bli pollare så kapa dom inte för långt ner, utan låt dom sticka upp ca 30 cm ovanför bryggan, många gör fel där.
 
  • Gilla
heimlaga
  • Laddar…
Tack för svar! Det är väldigt lös dy. Jag har 6-metersstolpar som nästa gått ner av sin egen vikt. Jag får väl experimentera lite med granstolparna.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.