Hej!

Har en liten fråga angående fastighet med flera sommarstugor på.

Min mormor och hennes syster ägde 50% var av en fastighet med 3 hus på. Jag fick min mormors systers hus och styckade av tomt till denna stugan. Sedan fick jag även hennes 50% av det som var kvar av fastigheten där min mormors stuga står samt ett hus som dom ägde 50% var av. Nu har min mormor gått bort så jag och dödsboet äger 50% var av fastigheten. Det finns inga arrendeavtal skrivna för husen och min mormor har 3 barn som ska ärva henne. Innebär det att jag äger hälften av husen också? Eller äger jag bara marken? Hur får man reda på det?
 
Yes, hälften av allt som står på tomten/fastigheten är ditt.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Yes, hälften av allt som står på tomten/fastigheten är ditt.
Var lite det jag hade på känn.
Min mormor var i en stuga som dom kallade för hennes och min mormors syster var i en som var hennes och en gemensam som min morbror har varit i. Men som sagt, det finns inga avtal
 
Enklaste är att de andra dödsbodelägarna köper ut dig för ca 50% av värdet, låt dom anlita en värderingsman om ni inte väljer att sälja till utomstående.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Enklaste är att de andra dödsbodelägarna köper ut dig för ca 50% av värdet, låt dom anlita en värderingsman om ni inte väljer att sälja till utomstående.
Tack
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.