Fritidshus
Gabbe1: [citat] Nja, jag skrev att det antagligen vore klokt om det hade vart en konstruktion med plast och mineralull. Men nu har ju TS svarat att byggnaden är från 60-talet så då bör det inte vara samma risker att kallställa hela eller delar av huset ur ett rent byggnadsperspektiv. Vatteninstallationer undantaget naturligtvis.
Argastesnickaren: Jag har varit på ett sånt tak för många år sedan. Dom brukar vara noga med att säga att det tål fukt. Problemen kommer om det läcker in för träet tål inte fukt, blir det en läcka så rinner det inte igenom utan stannar mellan skummet och pappen och träet torkar aldrig ut utan ruttnar fort. Det slutade med att vi fick ta ner allt på det huset vi var på, allt trä ovan skummet var
morrekuling: [citat] det låter som en lösning. Ska stabilisera upp hörnet också. Blir bra. Tack för att du tog dig tid att svara.
SverreK: Ett attefallshus byggs på en tomt med befintligt hus. Frågan om det går att göra om ett fritidshus till ett attefallshus bör nog gå till kommunen. Men varför krångla med attefallshus när ni har stor tomt. Strandskyddsdispens behöver ni ju oavsett, så det bör ju ändå bli två bygglovsansökan i och med strandskyddet. Förhoppningsvis har ni ingen detaljplan att ta hänsyn till och
Matilda Wintence: [citat] absolut, det är värt mycket! Vi har precis börjat plugga båda två så vi vill försöka hålla kostnaderna nere också. Det är så jobbigt när man känner att man inte får plats bara. Har inget kontor och eftersom vi pluggar och jobbar på distans så känns det som det största problemet. Sambon hade helst haft 250kvm men jag hade tyckt att 20kvm extra hade räckt till egentligen.
SverreK: Rekommenderar att söka rivningslov samt bygglov och strandskyddsdispens. Riva och bygga nytt är troligen bra mycket enklare än att renovera, om än dyrare. Det borde inte vara så svårt att få strandskyddsdispens eftersom du redan har ett hus på tomten och att stranden då borde bedömas som att den ändå inte är tillgänglig för allmänheten. Ett annat tips är att kolla om området
Skärgårdsbyggaren: Tja! Jag håller på att bygga en gäststuga i Stockholms Skärgård. I stugan har vi ett loft med "sitthöjd" till innertaket. Vi har isoleringskivor I takåsarna och på det en diffusionspärr. Vanligtvis brukar detta följas av glespanel men vi har valt att spika fast innertaket direkt på takåsarna för att inte förlora tre centimeter i takhöjd. Detta medför förstås fler spikhål i
Magnusol: [citat] jag har ett ventilationsaggregat för till och frånluft som kommer byggas in. Det är vindpapp i väggarna så så brukar det inte vara plast där tänker jag. Plastmatta i badrum och alla golv.
guggen: Jag hade en översvämning (rör som gått av och det pumpade absurda mängder vatten i ca två veckor) i min krypgrund för 2 år sedan. Ca 50 cm vatten när jag stängde av. Jag körde ner en dränk pump och pumpade så mkt det gick, öppnade sedan alla ventiler och lät det torka ut. Inga bestående skador vad jag vet.
hakaninorr: Om man vill använda plasttunnor till en flytbrygga, och att dessa inte ska frysa sönder eller explodera i solen, kan man då montera någon liten ventil (bilventil?), och/eller någon liten dyvika eller annan ”inspektionslucka” för att kunna tömma på dem på vatten som läckt in? Har ni valt tunnor som innehåller 1-2 pluggar i luckan för detta? Fryser plasttunnor ändå alltid sönder
Fixaren2: [citat] Kollat nu. Verkar som att man ska försiktig med all syra på aluminium, vilket jag känner igen att man lärt sig nån gång. Ska försöka få upp högtryckstvätten på o försöka rengöra på så sätt utan att skada lister på taket. Tack ändå!
hakaninorr: [citat] Min fundering är alltså hur man släpper någonting tungt (2ton) långsamt och kontrollerat nerför en sluttande ramp?
Viktor.J: Lyssna inte på mig, lyssna på Justus. Det är hon som har kompetensen
Anna_jajamen: [citat] Tack! Sista frågan ;-) Mexitegel va? Går det få den helt slät, puts?
Household9: Absolut! Exempelvis, din mor skulle kunna skriva i sitt testamente att fastigheten går till dig, varav du är tvungen att betala ut dina syskon för fastighetens värdering (den del din mor äger). MEN, hon har ju rätten att ändra sitt testamente. Det går även att skriva kontrakt på att du är berättigad de renoveringskostnader som du lagt ner om det eventuellt skulle bli en försäljning
SågspånPappspikEternit: Svårt att svara, eftersom det alltid blir 'hur långt är ett snöre'-karaktär på svaret. Av dina frågor låter det som att bara köpet av fastigheten är på gränsen till vad ni har råd med. Över 4 miljoner för en pytteliten sommarstuga utan el, vatten eller avlopp är hiskliga pengar (tycker jag som bor i en annan del av landet), även om det är en egen-isch strandtomt. Dessutom lär
Elisabeth68: [citat] Ja, så är det kanske. Och det vore ju en ännu deppigare syn från köksfönstret!
tubaman: [citat] Hej, Ja det är från ett pappersbruk, via en bekant som jobbade där. En duk havererade och jag fick två längder á 7,5 m; så jag vet inget pris på detta. Det finns olika typer av duk, jag har en tunn rosa variant som är liksom en väv av styva plast-trådar, ett par mm breda. Lätt att lägga ut men kanske inte så tung att den ligger kvar av sig själv. Jag har förankrat hörnen
42-: Hej, har en stuga på ca 55 kvm från första halvan av 70-talet som jag nyss tog bort lite gipsskivor (med strukturtapet) och satte upp lite interiörpanel istället. När jag tog ned gipset så såg jag ju att isoleringen i yttervägg såg ut som en sån myrfarm med glasskiva så man kan se alla gångar och tunnlar, bohålor osv. Men detta gjort av möss, så klart. [bild] Panelen är uppe och
justusandersson: Omöjligt att besvara utan åtminstonde en planritning. Gärna även ett utvändigt foto på huset.
Henriette2: Toan är så viktig! Ska komma ihåg att tömma innan vi stänger av vattnet! Tack för goda råd!
useless: Som sagt var är det på sommaren man ska minska luftflödet. Att man pluggade ventilerna på vintern förr berodde nog på att man värmde upp huset och ville ha lite varmare golv. I norra sverige var det vanligt att man skottade snö mot grunden på vintern för att isolera bättre.
Självfixaren: Det fins bara ett svar på detta: Ni har för långt avstånd mellan plintarna eller för klena bärliner mellan dom. Tänk dig en glasspinne, Har du ett stöd i varje ytterände så sviktar det om du lägger dom på stöden. Antingen så får du ha en grövre glasspinne eller sätta ett stöd i mitten så det sviktar mindre. I praktiken innebär det flera plintar eller att förstärka
Stefan61: [citat] Hemmagjord pall för fötterna är ett utmärkt tillbehör för bekvänligheten. Jag har gjort en pall som är va 8 cm hög till vår Incinolet. //Stefan
Majkeman: Kan också för övrigt följa upp med att vi slog på ett från Extrahuset, det gick bra och vi har fått fina utlåtanden från slutbesiktning, gediget och bra byggt. Länk till deras insta med hur det blev: https://www.instagram.com/p/CR1DDYFpw6q/?utm_medium=copy_link