Byggahus.se

NYKOMLING UNDRAR !

1. N
    Medlem · 7 inlägg

Ninisen

Medlem
    Hejsan !
    :p
    Vi har äntligen bestämt oss för att kolla priser osv.
    Vi har bestämt oss för vilket hus vi vill ha, men nu undrar jag.

1. Kan man få ett fritidshus/åretruntboende/permanentboende värderat så högt att man slipper topplånet?
    (Har nämligen en väninna som sa att de slapp topplånet)

2. Vi vet vilken tomt vi vill ha, men kommunen har kösystem. >:( :(.... en annan tomt vi är intresserade av ägs av en privatperson, som inte får stycka av tomter för att kommunen sagt det?? Kan det va möjligt att kommunen kan bestäma det??

3. Jag har kikat här på forumet efter kalkylerin för arbete mm. men inte hittat nåt direkt.
    Finns det fler webbsigter för att kunna kalkylera själv kanske?

4. Vad har ni för månadskostnad, ni som byggt för runt 1 miljon kronor? ALLT INRÄKNAT!!

5. Finns någon här som bygger eller byggt i BOrås?

Nu e jag helt förvirrad, det finns massor att fråga om, men jag kikar runt på forumet igen en sväng, så återkommer jag med fler frågor sen!

FÖRRESTEN !
    Vilka hjälpvilliga människor det finns här !
    HÄÄÄRLIGT !

2. M
    Medlem · 184 inlägg

Meijan

Medlem

Re: NYKOMLING UNDRAR !

Jag kan bara svara på avstyckningsfrågan.

Självklart kan kommunen bestämma att en fastighet får, eller inte får, styckas. Det är ju kommunen som ger sådana lov. För att en fastighet ska kunna styckas ska den även kunna bebyggas.

Hinder mot avstyckning kan vara:
    -en detaljplan sätter stopp om den tillåtna fastighetsstorleken inte uppfylls. T ex att vara fastighet måste vara minst 2500 kvm och den här avstyckningen skulle innebära att någon av fastigheterna, eller båda, blir mindre. Vanligaste orsaken.

-ligger fastigheten inom kommunalt verksamhetsområde för vatten och avlopp? Om inte så måste man kunna lösa vatten och avloppsfrågan på den avstyckade tomten, inte alldeles självklart att det går. Om det råder brist på grundvatten i området avstyrks i regel avstyckningar av den anledningen. Dåliga markförhållanden som gör det svårt att infiltrera avloppsvatten är också ett hinder.

-Det kanske inte går att ordna farbar väg till tomten?

-Kommunen kanske håller på att upprätta en detaljplan för området och vill då inte ge lov till avstyckningar innan den är klar.

-Marken avstyckningen gäller kanske är intressant för friluftsliv, naturintressen eller någon annan anledning som väger tungt.

-Marken kan vara direkt olämplig att bebygga, sumpig, starkt kuperad el dyl.

3. P
    Medlem · Stockholms Län · 2 632 inlägg

Per-Erik

Medlem

jag kan svara på

1:an.. ja det kan man.. Topp lånet är 20% över botten lånet.

så om man köper (lånar) en miljon så räknar banken med att dom garanterat får till baka 8 hundra tusenkr.
    = 800.000 bottenlån, 200.000 i top lån.
    om några år så får ni säkert mer änn 1miljon om ni säljer huset säg att ni får 2 miljoner kr. Då kan ni kontakta en mäklare som ger erat hus ett nytt marknads värde på 2 miljoner.
    20% av 2 miljoner är då 4 hundra tusen. kontakta banken sicka in lite pappar vips så slipper ni betala topp låntet.. eller toplånet skrivs om till botten lånet. = lägre ränta.

Detta gäller även lägenheter.. :D

4. P
    Medlem · 124 inlägg

Patrik71

Medlem

Tack för svartet om topp å bottenlån..:)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.