Byggahus.se

Byta ytterpanel, tips mottages...

1. E
    Medlem · 14 inlägg

Elsson

Medlem
    Ska byta panel på huset.
    Har nu liggande fjällpanel och byta till stående, typ Z-panel eller motsvarande.
    Kan jag bara slå på den nya panelen över den gamla?
    Hur löser jag problemet över fönster och dörrar ?
    Jag menar, det blir en nedfasning vid sponten, vill inte att vatten ska gå in ovanför dörr och fönsterfoder. Vill helst anv mig utav Beijers Z-Panel.

2. cubix
    Medlem · V-norrland · 658 inlägg

cubix

Medlem

Re: Byta ytterpanel, tips mottages...

Kan bara svara för hur jag skulle göra, och jag skulle riva bort fjällpanelen, inte minst för att få se hur det ser ut innanför. Dessutom skulle jag nog fundera på att tilläggsisolera när jag ändå höll på. Det sistnämnda är naturligtvis en bedömning från fall till fall.
    Ovanför fönster och dörr kan du väl montera ett överbleck.

3. L
    Medlem · 178 inlägg

Leffe

Medlem

Jag har liknande funderingar kring min fjällpanel. Den har med åren torkat, spruckit ock krympt rätt mycket. Skulle vilja spika stående lockpanel (tror jag det heter) utanpå fjällpanelen. Enklast och bäst vore det om man kunde ha kvar den gamla panelen. Dels är det ett jättejobb att riva ned den, delså har den säkert både en viss stabiliserade och isolerande effekt på stugan. Min tanke är att spika läkt eller reglar, t ex 2x2", längs med fjällpanelen med ca 30 cm mellanrum och sen helt enkelt spika stående panel på denna. Skulle det vara en möjlig lösning på problemet?

4. N
    Medlem · 294 inlägg

Norre

Medlem

Jag skall göra detta nu i sommar. Väggen reglas upp på bef panel, (sedan i med isolering om man vill) och därefter knackas den nya panelen dit. Problmen som ev skulle uppstå runt dörrar/fönster löser man efterhand...

5. L
    Medlem · 178 inlägg

Leffe

Medlem

Fönster och dörrar

Tror nästan man gör klokast i att flytta ut åtminstone fönstren i våg med den nya ytterpanelen. Detta för att undvika problem med ursalningar och därav följande risk för vattenläckage vid regn.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.