A
anderslofwall: [citat] Poängen med träfiberisoleringen och att den tillåter fuktvandring är att om bjälklaget drar fukt, till exempel som följd av flyttad daggpunkt pga kallställning, kan detta sedan torka ut genom isoleringen. Stenull/glasfiber täpper till och stänger inne fukten, i synnerhet ihop med plast. Sen är det ju långt ifrån alltid det är ett problem. Din gamla bod är ju ett bra exempel
4 svar · 559 läst
O
olzch: Tack för alla svar! Som jag misstänkte då, men skönt att få det bekräftat!
4 svar · 731 läst
·
Claes Sörmland
Claes Sörmland: [citat] Lätt sagt men kanske inte så lätt gjort när en samfällighet genomför ett jätteprojekt för första och sista gången.
15 svar · 2,2k läst
J
Jabinski: Hej forumet! Jag undrar om man använder ventiler i utomhuspanel längre? Alltså ingen genomgående friskluftsventil utan en ventil som enbart verkar ventilera panelen? Behövs detta om man använder luftningsläkt?Bifogar bild på det som ska rivas.
0 svar · 434 läst
·
M
mallan77: Hej, har ett gammalt hus/torp ifrån 1800-talet. Rev ner 5 lager tapeter och där under en fin vägg med liggande timmer. Vill göra rummet ljusare och måla det ljusare. De har tätat med tyg/väv emellan springorna på vissa ställen. Hur skulle ni ha gjort med det? För att målningen ska bli så bra som möjligt. Tänker att det måste ju sitta kvar för isoleringen. Är helt novis på detta,
0 svar · 999 läst
·
Rickard.
Rickard.: Det beror väl lite på men är det slätt och fint brukar gå bra att bara lägga på plåten och skruva fast den genom pappen i råsponten med farmarskruv och det blir tätt. Har du tillräckligt lutning på taket för plåttak för det är inte den bästa lösningen om det är platt?
1 svar · 721 läst
H
Håbbe01: [citat] Stående fasadpanel sätts enligt beprövad erfarenhet alltid med horisontell läkt 28mm. Ej helt slutna utan med små slitsar/glipor så luft kan vandra mellan raderna
2 svar · 627 läst
H
hnordell1: Hej! Vi planerar att bygga ett fritidshus och har bestämt oss för att beställa Strandhuset från Lundquist trävaru. Byggbolaget gör monteringen och allt utvändigt. Vi ska sedan anlita elektriker, rörmokare m.fl för att få det färdigt invändigt. https://www.lundqvisttravaru.se/produkter/fritidshus/strandhuset/ 1. Är det någon här som har låtit bygga denna stuga eller något annat
0 svar · 525 läst
K
Kurtivan: [citat] Ts var senast aktiv här för 2,5 år sedan.
2 svar · 1,9k läst
·
Tessebubblan80
Tessebubblan80: [citat] Jo det fattar jag ju.
41 svar · 10,0k läst
T
TypRätt: [citat] Säkert inte samma i alla kommuner men det går nog oftast bra att vara sin egen KA på en komplementbyggnad.
10 svar · 1,7k läst
A
Annika1234567: Tack för snabbt svar! Så om utsidan inte ändras gör jag vad jag vill inuti som förbättrar uterummet, tänker jag rätt?
2 svar · 742 läst
B
BryggArk: Priset du fått är jättelågt, dels räknat per timme men även totalt. Jag undrar om killen är seriös. Jag är själv arkitekt och har några gånger tagit liknande uppdrag. Nästan i alla fall har jag haft synpunkter på de skisser som beställaren presenterat, så det blir ändringar efter mina förslag och därmed tar det längre tid. Var inte för snål i detta skede! Anlita en duktig
2 svar · 2,5k läst
O
Orustsommar: Hej, alla! Det verkar finnas en hel del av er som är nöjda med Falu Vapen svart. Är det någon som vet hur den står sig på Västkusten? Ska spika ny träpanel och måla nytt.
0 svar · 535 läst
J
Jabinski: [citat] Enligt denna bild borde inte den nuvarande panelen gå ner jätte långt bakom trallen
3 svar · 775 läst
·
Demmpa
Demmpa: Se andra tråden, https://www.byggahus.se/forum/threads/byta-panel-altan-ivaeg.549330/
1 svar · 606 läst
·
S
Savann2: Hej Nått gick fel när jag startade min förbränningstoaletter efter vintern. Nu är överhettningsskyddet trasigt. Visade sig att den som gör service inte längre finns kvar och närmaste serviceställe finns 13 mil bort!!!🤬 Överhettningsskydd finns som reservdel- någon som vet om en händig person/elektriker kan byta eller måste jag ta toaletten 26 mil t o r…
0 svar · 783 läst
Henningelvis
Henningelvis: 1972 är väl annars en tid då man använde impregnerade syllar, kända för att lukta om de blir fuktiga. En del av huset verkar ju stå på platta och då kanske de till och med är ingjutna i betongen, med risk för att de är permanent småfuktiga. Jag hade nog undersökt detta först genom att ta bort lite panel på lämpligt ställe.
6 svar · 1,1k läst
·
R
Robert N: Hej, Jag tror mig ha hittat den perfekta avfuktaren till min krypgrund. Till min förvåning finns det knappat några omdömen/reviews att ta del av. Någon som har erfarenhet av Acetec EvoDry RCF 12+ och vad tycker ni? Mvh
0 svar · 857 läst
K
K Lindh: Det är 120 cc mellan takstolarna där taket är spikat. Tjärpapp (tror jag) mellan bräderna. Finns något tunt innertak som inte bågnar? Skjuta fast tunna ribbor på bräderna som täcker pappen och måla Eller andra tips... Tacksam Kicki L
0 svar · 628 läst
·
T
TamGriff: [citat] Tack för alla bra tips och tankar 😍.
11 svar · 1,2k läst
·
M
Montevideo: Hej! Vi köpte vår fritidshus förra året och då fick vi med detta rum som stått oinredd i många år. Det hade påbörjats på nåt sätt men blev aldrig klart. Bland annat så finns det inget golv. Tanken är att jag ska fixa det i sommar men tills dess måste jag fixa ventilationen. Finns inget alls idag och fönstret går inte att öppna. Nu har jag ställt både kyl och frys i hallen
0 svar · 458 läst
·
X
xxargs: [citat] Så länge pumpen suger frisk kallt vatten så kan pumpen gå i stort sett hur länge som helst, problemet är när det börja bli rundgång av samma vatten hela tiden för att det är stopp i utflödet pga. för låg tryck och man inte når avslagstrycket längre. Nu är ejektorpump med dubbelslang och ejektor nere i brunnen rätt stryktålig att gå långa tider även utan nettoflöde
6 svar · 652 läst
·
T
TamGriff: Hej Jag har hittat möget under plastmattan i mitt toalettutrymme som ligger ovanför en liten källare. Jag kommer att behöva riva upp hela golvet och ta bort befintlig isolering på grund av röta och mögel. Vet dock inte hur reglarna ser ut. Källarutrymmet under är väldigt fuktigt och jag vill därför välja rätt material för att minska risken för mögelproblem i framtiden. Utrymmet
0 svar · 400 läst
paros
paros: [citat] Någon med erfarenhet här?
7 svar · 1,7k läst
Demmpa
Demmpa: Vilken kompressor som helst fungerar, allt ifrån en för några hundralappar till en för många tusen, bara den kan leverera några bars tryck. Bättre att fundera på vilka andra användningsområden du ska använda kompressorn till innan val av kompressor. Sen bör du även fundera på ljudnivån, vissa låter så högt så att man bör/måste ha hörselskydd vid användning. Här är några
3 svar · 567 läst
ClasseClas
ClasseClas: Jag kör med Fresh Intellivent på landet. Tyst och lätt att rengöra. Bra fuktstyrning. Finns i olika utföranden med och utan appstöd. [bild] https://www.bauhaus.se/badrumsflakt-fresh-iq-vit https://www.bauhaus.se/badrumsflakt-fresh-intellivent-sky-design-vit
2 svar · 1,8k läst
·
Jonatan79
Jonatan79: [citat] Hur har den tänkt att användas? Modell ?
5 svar · 929 läst
·
J
JoMaV: Stort tack för svar. Har kört byggfläkt och det ser mycket bättre ut nu, känslan är att inget är förstört varje fall. Ska ringa en snickare imorgon som får täta och byta alla fönsterbleck runt huset.
7 svar · 1,1k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.