Hej
Jag har ett duschrum i mitt fritidshus som ser ut som en bastu. Väggarna är klädda med obehandlad träpanel. Jag är orolig för att det ska finnas mögel bakom panelen och jag vågar inte riktigt använda duschen för att jag är rädd att det ska bli mögel.

Jag har en begränsad budget så det är inget alternativ att riva ut allt och göra om. Hur skulle ni ha gjort i ett sådant här utrymme?
 
  • Duschrum i fritidshus med obehandlad träpanel och dusch på väggen; orolig för mögelrisken bakom panelen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Flytta på strömbrytaren skulle jag börja med att göra.

Själva rummet tycker jag ser mycket fint ut. Är det möjligen att det är en bastu innanför trädörren?

Golvet ser skikt ut hör övrigt. Vart tar vattnet vägen som hamnar på golvet?
 
S sturnus skrev:
Like this:?
[länk]
Det får
Pjosk75 Pjosk75 skrev:
Flytta på strömbrytaren skulle jag börja med att göra.

Själva rummet tycker jag ser mycket fint ut. Är det möjligen att det är en bastu innanför trädörren?

Golvet ser skikt ut hör övrigt. Vart tar vattnet vägen som hamnar på golvet?
Det syns inte på bilden, men till vänster är dörren in till köket, till höger är dörren in till en bastu och bakom ryggen är en dörr till en toalett. Så det går tyvärr inte att få in en duschkabin 😢. Det hade varit det bästa.

Jag det är en bastu bakom dörren till höger i bild. Under plastplattorna på golvet är det ett betonggolv med en golvbrunn i metall. Golvet skulle säkert behöva målas lite. Min största oro är att det kommer vatten på träpanelen. Oroar jag mig i onödan eller bör jag måla panelen med våtrumsfärg?
 
Är utrymmet uppvärmt eller används bastun regelbundet? Tänker att några minuters dusch bara väter ytan som sedan torkar snabbt.

Är det bilden som luras eller är området runt kranen under duschslangen ljusare?
Kan det vara så att panelen redan är lackerad eller inoljad? I så fall så målar/ oljar du in på nytt.

Svenskt trä skriver till exempel så här om invändiga träpaneler:
"Paneler som utsätts för vattenstänk, till exempel i badrum eller kök, bör vara skyddade med vattentålig och vattenavvisande lack eller olja. Ändträ i nederkant av stående väggpanel bör ytbehandlas på samma sätt som panelen i övrigt."

Om det är möjligt kan du öppna panelen någonstans och se hur det ser ut på insidan. Ser det nytt ut på insidan så lär det hålla bra som det är byggt.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Precis sådär ser det ut på vår gamla gästtoa i källaren. Det löses genom att ställa in en duschkabin, helt enkelt. Funkar ypperligt. Aldrig varit minsta problem (nu har vi iofs en extremt torr och väldränerad källare rent allmänt).
In med en duchkabin och - om möjligheten finnes - en badrumsfläkt (ta Biltema eller vad som helst).
 
H HJ-C skrev:
Precis sådär ser det ut på vår gamla gästtoa i källaren. Det löses genom att ställa in en duschkabin, helt enkelt. Funkar ypperligt. Aldrig varit minsta problem (nu har vi iofs en extremt torr och väldränerad källare rent allmänt).
In med en duchkabin och - om möjligheten finnes - en badrumsfläkt (ta Biltema eller vad som helst).
Tyvärr går det inte enligt ts inlägg #4.😉
 
A AndersS skrev:
Tyvärr går det inte enligt ts inlägg #4.😉
Aj, satan! Skämmskudde!
Jag ber om ursäkt - Jag brukar vara noga med att ha läst innan jag gör bort mig. Skyller på fredagshjärna.

Nej, då hade min backup-plan varit att måla panelen, precis som också föreslås i TS nämnda inlägg.
 
Jag är inte så säker på att målning är en bra idé. Tänker att risken blir att det stänger in fukten snarare än håller den borta. Trä är ju ändå rätt bra på att torka när det är obehandlat. En kort dusch kommer ju inte göra väggen plaskvåt på djupet. Hur har duschen/huset använts tidigare?

Om duschen använts tidigare och det inte luktar illa eller syns spår av mögel, så hade jag inte tvekat på att ta en snabb dusch då och då. Om det är kass ventilation så hade jag kanske ställt in en liten avfuktare och dragit igång den en stund efter varje dusch.
 
Redigerat:
Lacka panelen och se glad ut att den är i så pass bra skick :)
 
  • Gilla
Farstatjej90
  • Laddar…
Du kan väl bara hänga upp ett större duschdraperi/er mot väggen, och se till att det finns lite luft mellan vägg och draperi? Och föra ut duschslangen genom ett hål du tar upp i draperiet. Möjligen även sätta dit en längre slang så det blir enklare. Alternativt ett runt draperi.

/PM
 
  • Gilla
hobbs
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Lacka panelen och se glad ut att den är i så pass bra skick :)
Tack för alla bra tips och tankar 😍.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.