Hej
Jag har ett duschrum i mitt fritidshus som ser ut som en bastu. Väggarna är klädda med obehandlad träpanel. Jag är orolig för att det ska finnas mögel bakom panelen och jag vågar inte riktigt använda duschen för att jag är rädd att det ska bli mögel.
Jag har en begränsad budget så det är inget alternativ att riva ut allt och göra om. Hur skulle ni ha gjort i ett sådant här utrymme?
Jag har ett duschrum i mitt fritidshus som ser ut som en bastu. Väggarna är klädda med obehandlad träpanel. Jag är orolig för att det ska finnas mögel bakom panelen och jag vågar inte riktigt använda duschen för att jag är rädd att det ska bli mögel.
Jag har en begränsad budget så det är inget alternativ att riva ut allt och göra om. Hur skulle ni ha gjort i ett sådant här utrymme?
Flytta på strömbrytaren skulle jag börja med att göra.
Själva rummet tycker jag ser mycket fint ut. Är det möjligen att det är en bastu innanför trädörren?
Golvet ser skikt ut hör övrigt. Vart tar vattnet vägen som hamnar på golvet?
Själva rummet tycker jag ser mycket fint ut. Är det möjligen att det är en bastu innanför trädörren?
Golvet ser skikt ut hör övrigt. Vart tar vattnet vägen som hamnar på golvet?
Det fårS sturnus skrev:
Det syns inte på bilden, men till vänster är dörren in till köket, till höger är dörren in till en bastu och bakom ryggen är en dörr till en toalett. Så det går tyvärr inte att få in en duschkabin 😢. Det hade varit det bästa.Pjosk75 skrev:
Jag det är en bastu bakom dörren till höger i bild. Under plastplattorna på golvet är det ett betonggolv med en golvbrunn i metall. Golvet skulle säkert behöva målas lite. Min största oro är att det kommer vatten på träpanelen. Oroar jag mig i onödan eller bör jag måla panelen med våtrumsfärg?
Är utrymmet uppvärmt eller används bastun regelbundet? Tänker att några minuters dusch bara väter ytan som sedan torkar snabbt.
Är det bilden som luras eller är området runt kranen under duschslangen ljusare?
Kan det vara så att panelen redan är lackerad eller inoljad? I så fall så målar/ oljar du in på nytt.
Svenskt trä skriver till exempel så här om invändiga träpaneler:
"Paneler som utsätts för vattenstänk, till exempel i badrum eller kök, bör vara skyddade med vattentålig och vattenavvisande lack eller olja. Ändträ i nederkant av stående väggpanel bör ytbehandlas på samma sätt som panelen i övrigt."
Om det är möjligt kan du öppna panelen någonstans och se hur det ser ut på insidan. Ser det nytt ut på insidan så lär det hålla bra som det är byggt.
Är det bilden som luras eller är området runt kranen under duschslangen ljusare?
Kan det vara så att panelen redan är lackerad eller inoljad? I så fall så målar/ oljar du in på nytt.
Svenskt trä skriver till exempel så här om invändiga träpaneler:
"Paneler som utsätts för vattenstänk, till exempel i badrum eller kök, bör vara skyddade med vattentålig och vattenavvisande lack eller olja. Ändträ i nederkant av stående väggpanel bör ytbehandlas på samma sätt som panelen i övrigt."
Om det är möjligt kan du öppna panelen någonstans och se hur det ser ut på insidan. Ser det nytt ut på insidan så lär det hålla bra som det är byggt.
Precis sådär ser det ut på vår gamla gästtoa i källaren. Det löses genom att ställa in en duschkabin, helt enkelt. Funkar ypperligt. Aldrig varit minsta problem (nu har vi iofs en extremt torr och väldränerad källare rent allmänt).
In med en duchkabin och - om möjligheten finnes - en badrumsfläkt (ta Biltema eller vad som helst).
In med en duchkabin och - om möjligheten finnes - en badrumsfläkt (ta Biltema eller vad som helst).
Produkter som diskuteras: "badrumsfläkt"
Badrumsfläktar
Bra ventilation behövs i badrum och våtrum för att slippa fuktskador, mögel och kallras. Badrumsfläktar drar effektivt ut den fuktiga och förbrukade luften ur ditt hem och håller husets våtutrymmen friska och fräscha.
Läs mer
Tyvärr går det inte enligt ts inlägg #4.😉H HJ-C skrev:Precis sådär ser det ut på vår gamla gästtoa i källaren. Det löses genom att ställa in en duschkabin, helt enkelt. Funkar ypperligt. Aldrig varit minsta problem (nu har vi iofs en extremt torr och väldränerad källare rent allmänt).
In med en duchkabin och - om möjligheten finnes - en badrumsfläkt (ta Biltema eller vad som helst).
Jag är inte så säker på att målning är en bra idé. Tänker att risken blir att det stänger in fukten snarare än håller den borta. Trä är ju ändå rätt bra på att torka när det är obehandlat. En kort dusch kommer ju inte göra väggen plaskvåt på djupet. Hur har duschen/huset använts tidigare?
Om duschen använts tidigare och det inte luktar illa eller syns spår av mögel, så hade jag inte tvekat på att ta en snabb dusch då och då. Om det är kass ventilation så hade jag kanske ställt in en liten avfuktare och dragit igång den en stund efter varje dusch.
Om duschen använts tidigare och det inte luktar illa eller syns spår av mögel, så hade jag inte tvekat på att ta en snabb dusch då och då. Om det är kass ventilation så hade jag kanske ställt in en liten avfuktare och dragit igång den en stund efter varje dusch.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Du kan väl bara hänga upp ett större duschdraperi/er mot väggen, och se till att det finns lite luft mellan vägg och draperi? Och föra ut duschslangen genom ett hål du tar upp i draperiet. Möjligen även sätta dit en längre slang så det blir enklare. Alternativt ett runt draperi.
/PM
/PM
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden

