B BryggArk skrev:
Stopp där! Förhandsbesked innebär inget 100-procentigt löfte om att du ska få bygglov. Och det är en del jobb med det också, du måste redovisa huset på ritning (fackmässigt), och det kostar en slant. Om det är ett känsligt ärende får du i alla fall inget besked.
Men varför inte helt enkelt ringa kommunen och fråga vad bestämmelserna är för fastigheten?
Jag kollade tre slumpmässiga kommuner och ingen av dom kräver någon detaljerad ritning när man söker förhandsbesked. Sundsvalls kommun skriver t ex:

Det bifogade kartunderlaget ska tydligt redovisa var den aktuella platsen som ska prövas ligger.
Platsen ska vara markerad på kartan, t.ex. med ett X eller som ett inringat område.

Rita ett fackmässigt X på en karta borde de flesta klara av utan att det kostar en slant...

S SevL skrev:
Vi köpte nyligen en tomt utanför detaljplanerat område, där hade redan mäklaren lagt in en klausul om förhandsbesked i köpeavtalet. Vi fick välja själva om vi ville nyttja den klausulen. Vi betalade handpenning, och satte ett datum 3 månader framåt för slutbetalning om vi hade fått ett positivt svar på förhandsbeskedet. I ansökan skulle det finnas en situationsplan med som visade var vi ville placera nybyggnationen, lite uppgifter om huset som taklutning, typ av hus etc. samt en dagvattenutredning då det saknas dagvattenledning i området. Det skulle ta 10 veckor från att det var mottaget hos kommunen, det tog 8 veckor. Kostnad 10.000. Det låter orimligt högt med en kostnad mellan 30-40 tusen. Ett bygglov ligger på ca 40.000kr och det är betydligt mer handlingar som ska ingå i det.
Tack! Det tyckte jag med lät
B BryggArk skrev:
Stopp där! Förhandsbesked innebär inget 100-procentigt löfte om att du ska få bygglov. Och det är en del jobb med det också, du måste redovisa huset på ritning (fackmässigt), och det kostar en slant. Om det är ett känsligt ärende får du i alla fall inget besked.
Men varför inte helt enkelt ringa kommunen och fråga vad bestämmelserna
Som jag förstått det så krävs det ett förhandsbesked för att vara säker på att man kommer få bygglov utanför detaljplanerat imorse. Ingen ritning behövs eller något sådant utan man ansöker bara att man vill ansöka om bygglov typ. Jag budade på en annan tomt och där sa kommunen att de höjt priserna på förhandsbesked till minst 33 000:- det kan även kosta mer.

Tessebubblan80 Tessebubblan80 skrev:
Tack! Det tyckte jag med lät

Som jag förstått det så krävs det ett förhandsbesked för att vara säker på att man kommer få bygglov utanför detaljplanerat imorse. Ingen ritning behövs eller något sådant utan man ansöker bara att man vill ansöka om bygglov typ. Jag budade på en annan tomt och där sa kommunen att de höjt priserna på förhandsbesked till minst 33 000:- det kan även kosta mer.
Det verkar skilja väldigt mycket från kommun till kommun, tomten vi köpte är i Rättviks kommun, de hade färdig blankett för ansökan förhandsbesked där det framgick vad som skulle skickas in + dagvattenutredning som jag fick reda på via samtal med bygglovshandläggaren. De var väldigt tillmötesgående. Kostnad 10.000kr. Men nu var jag in på Huddinge Kommun och där var det inte lika solklart, en situationskarta ska med i alla fall. Men kostnaden, 33400kr i område som ej har detaljplan. Det är nog bara att kontakta aktuell kommun och kolla vilka handlingar som behövs. Länken är till huddinge kommun.
https://www.huddinge.se/bostad-och-...dsbesked/#Handlingar-som-du-behover-skicka-in

Du kan alltid söka bygglov på tomten innan köp, man får göra bygglovsansökan på annans mark.

Jo någon form av ritning tror jag du behöver. Förhandsbeskedet garanterar att du får bygga någonting som är någorlunda likt det du fått förhandsbesked för.

Det är framförallt avsett att säkerställa att tomten inte är värdelös. N uahrf jag aldrig sökt förhandsbesked. Men jag tror att om du vill säkerställa så bör du skicka in ritning med ungefärlig husmodell, placering på tomten och de mått som är viktiga för dig. Sedan är det troligt att du kan få bygglov för något som avviker en hel del. Men du är garanterad att få bygglov för något som stämmer med förhandsbeskedet, under den tid förhandsbeskedet gäller (2 år tror jag).

J Jensnorrland skrev:
Du kan alltid söka bygglov på tomten innan köp, man får göra bygglovsansökan på annans mark.
Ja, med tanke på vad Förhandsbeskedet kostade så skulle jag ha sökt bygglov direkt istället.

S SevL skrev:
Ja, med tanke på vad Förhandsbeskedet kostade så skulle jag ha sökt bygglov direkt istället.
Tror inte att man får det va?

Tror inte att man får det va?
Varför skulle man inte få det?

"Det finns inget krav på förhandsbesked utan det är frivilligt att söka ett sådant. Man kan alltså ansöka om bygglov utan att först ansöka om förhandsbesked."
https://www.boverket.se/sv/PBL-kunskapsbanken/lov--byggande/anmalningsplikt/forhandsbesked/

Tanken med förhandsbeskedet är att man snabbt och enkelt ska få ett besked om fastigheten går att bebygga över huvud taget innan man startar den dyra och långdragna bygglovsprocessen. Men när en del kommuner säger att det kostar mer än 30 000:- och tar 6-8 månader att pröva ett förhandsbesked så undrar man om de verkligen har förstått sitt uppdrag?

• Gilla
Aser och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Varför skulle man inte få det?

"Det finns inget krav på förhandsbesked utan det är frivilligt att söka ett sådant. Man kan alltså ansöka om bygglov utan att först ansöka om förhandsbesked."
[länk]

Tanken med förhandsbeskedet är att man snabbt och enkelt ska få ett besked om fastigheten går att bebygga över huvud taget innan man startar den dyra och långdragna bygglovsprocessen. Men när en del kommuner säger att det kostar mer än 30 000:- och tar 6-8 månader att pröva ett förhandsbesked så undrar man om de verkligen har förstått sitt uppdrag?
Okej jag trodde man var tvungen att söka förhandsbesked. Men tomten blir inte min ändå då budgivningen just passerade mitt max så jävla skit. 😢

Jag är spekulant på en tomt som haft ett hus på sig men detta har brunnit ner. Frågade mäklaren idag om det finns förhandsbesked men han sa att det inte behövs när huset brunnit ner. Bygglov behövs för att bygga upp ett nytt hus men inte förhandsbesked. Stämmer detta? Google verkar inte veta….
När vi köpte tomt och byggde hus så hade vi en klausul vilket krävde godkännande av bygglov:

> Köpet är beroende av: beslut om bygglov.
> Har beslut inte erhållits senast på tillträdesdagen senareläggs tillträdet att ske inom tio dagar efter det att det skriftliga beslutet meddelats.
> Köpets övriga villkor ska vara uppfyllda och betalning erlagts på det sätt som anges i § 4.2.

Då går bara köpet av tomten genom efter bygglov är godkänt.

Dock krävde säljaren av vår tomten att vi betalade ränta på köpeskillingen tills dess att vi tillträde, och det blev ju en del när bygglovsansökan drog ut på tiden.

Men om vi vårt bygglovsansökan ej gått igenom så slapp vi äga en tomten.

trodde man var tvungen att söka förhandsbesked.
Inget hindrar att man köper en tomt utan förhandsbesked. Men du har ingen aning om den är värd ex. 1 milj. eller 10 000 som fårhage.

H hempularen skrev:
Inget hindrar att man köper en tomt utan förhandsbesked. Men du har ingen aning om den är värd ex. 1 milj. eller 10 000 som fårhage.
Jo det fattar jag ju.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.