Hej!
Vi har en Danfoss ejektorpump vid sommarstugan. Det är den minsta modellen, grön, med 0,75 kW motor.
Den börjar få problem med att få upp trycket. Den kan stanna vid drygt 4 bar, så att motorskyddet slår av.
Har nu sänkt lite på tryckströmbrytaren/tryckvakten, så att den stänger av.
Jag misstänker att ejektorn geggat igen lite. Det är nog 20 år sedan jag gjorde rent den senast och då var det slam i den.
Problemet uppstod efter att jag fyllde på luft i hydroforen. Det har länge varit på tok för lite luft i den, så att motorn slagit på och av väldigt ofta. Att den alltid stängde av då kan nog bero på att trycket ökade så snabbt när det var lite luft i hydroforen.
Nu får den mer sega sig upp till rätt tryck och då uppstår problemet.
Det är inte så komplicerat att dra upp hela slangpaketet med ejektor, men jag måste dock tappa ur vattnet ur hydroforen. Har ingen avstängningskran på den ledning i botten på hydroforen som går till pumpen.
Av bilden kan man förstå att det kan vara lite besvärligt att tömma hydroforen, om man inte gör det tillbaka i hålet, vilket jag inte vill på grund av eventuellt rostslam ibhydroforen.
Är jag rätt ute, eller kan det vara annat fel som gör att pumpen inte kommer upp i tryck?
Finns det skäl att montera en avstängningskran på returledningen/ejektorledningen från botten på hydrofor till motor, så att jag inte behöver tappa ur hydroforen nästa gång, eller finns det andra risker med möjlighet att stänga av den ledningen?
Vi har en Danfoss ejektorpump vid sommarstugan. Det är den minsta modellen, grön, med 0,75 kW motor.
Den börjar få problem med att få upp trycket. Den kan stanna vid drygt 4 bar, så att motorskyddet slår av.
Har nu sänkt lite på tryckströmbrytaren/tryckvakten, så att den stänger av.
Jag misstänker att ejektorn geggat igen lite. Det är nog 20 år sedan jag gjorde rent den senast och då var det slam i den.
Problemet uppstod efter att jag fyllde på luft i hydroforen. Det har länge varit på tok för lite luft i den, så att motorn slagit på och av väldigt ofta. Att den alltid stängde av då kan nog bero på att trycket ökade så snabbt när det var lite luft i hydroforen.
Nu får den mer sega sig upp till rätt tryck och då uppstår problemet.
Det är inte så komplicerat att dra upp hela slangpaketet med ejektor, men jag måste dock tappa ur vattnet ur hydroforen. Har ingen avstängningskran på den ledning i botten på hydroforen som går till pumpen.
Av bilden kan man förstå att det kan vara lite besvärligt att tömma hydroforen, om man inte gör det tillbaka i hålet, vilket jag inte vill på grund av eventuellt rostslam ibhydroforen.
Är jag rätt ute, eller kan det vara annat fel som gör att pumpen inte kommer upp i tryck?
Finns det skäl att montera en avstängningskran på returledningen/ejektorledningen från botten på hydrofor till motor, så att jag inte behöver tappa ur hydroforen nästa gång, eller finns det andra risker med möjlighet att stänga av den ledningen?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag vet inte varför det inte går att få tryck men det kan nog vara som du säger att det är ejektorn som täppt igen, kan ju vara för att den sitter för nära botten på hålet så det kan ju vara läge att kolla djupet på hålet och ejektorns läge och eventuellt höja den efter rengöring. (dvs korta slangarna lite)
När det gäller avstängning på bottenventilen så ser jag ingen risk med att sätta dit det, tvärt om, då kan du koppla isär utan att tömma hydroforen senare om det behövs.
Om du tar isär det nu så kan det ju vara läge att rensa eventuellt skräp så den är ren invändigt. Finns det en lucka på sidan av hydroforen så kan du nog rensa utan att tömma om du kan få bort trycket.
När det gäller avstängning på bottenventilen så ser jag ingen risk med att sätta dit det, tvärt om, då kan du koppla isär utan att tömma hydroforen senare om det behövs.
Om du tar isär det nu så kan det ju vara läge att rensa eventuellt skräp så den är ren invändigt. Finns det en lucka på sidan av hydroforen så kan du nog rensa utan att tömma om du kan få bort trycket.
Tar det längre tid än det gjort tidigare för trycket att komma upp? När det fungerar som det skall tror jag att pumpen skall tåla att gå kontinuerligt. Vad är motorskyddet inställt på? Det är ju inte omöjligt att motorskyddet står för lågt.
Tack. Låter som att det är läge att montera en ventil/kran.T Testarn skrev:Jag vet inte varför det inte går att få tryck men det kan nog vara som du säger att det är ejektorn som täppt igen, kan ju vara för att den sitter för nära botten på hålet så det kan ju vara läge att kolla djupet på hålet och ejektorns läge och eventuellt höja den efter rengöring. (dvs korta slangarna lite)
När det gäller avstängning på bottenventilen så ser jag ingen risk med att sätta dit det, tvärt om, då kan du koppla isär utan att tömma hydroforen senare om det behövs.
Om du tar isär det nu så kan det ju vara läge att rensa eventuellt skräp så den är ren invändigt. Finns det en lucka på sidan av hydroforen så kan du nog rensa utan att tömma om du kan få bort trycket.
Jo, en lucka, eller vad man kallar det finns ju förstås. Att öppna den innebär dock inte att man tömmer hydroforen helt. Lossar man slangen från hydroforen till pumpen rinner även bottensatsen i hydroforen ut.
Man brukar säga, titta aldrig in i en hydrofor. Man förstår varför.
Förstår nog inte vad du menar. Ingen pump tål att gå kontinuerligt.A Avemo skrev:
Jag vet inte om eller hur man ställer in motorskyddet. I vilket fall stänger det av pumpen för att den går för varm, så att ställa om, ifall det går, innebär att man kan bränna motorn.
Så länge pumpen suger frisk kallt vatten så kan pumpen gå i stort sett hur länge som helst, problemet är när det börja bli rundgång av samma vatten hela tiden för att det är stopp i utflödet pga. för låg tryck och man inte når avslagstrycket längre.L Leif Lundqvist skrev:
Nu är ejektorpump med dubbelslang och ejektor nere i brunnen rätt stryktålig att gå långa tider även utan nettoflöde av vatten då mycket av bildade värmen i pumphuset skickas ned i brunnen med ejektorvattnet och kyls den vägen, men det är väldigt onödigt att slösa en massa elströmspengar och sakta värma upp brunnen den vägen med långa körningar.
Har man pumpar med ejektor inne i pumphuset som jetpumpar så kan de bli ganska snabbt varma om utflödet stoppas helt av olika orsaker och somliga av dem har skydd mot det och i sin simplaste form en termostat som knäpper av pumpen när den blir för varm.
---
Varför pumpen inte når upp till avslagstrycket längre kan beror på flera olika orsaker, som redan nämnt problem med ejektorn djupt nere i brunnen (en annan är väldigt låg vattenstånd mot normalt), får inte upp trycket pga. skador i pumpen som efter en frysning eller att pumpen är sliten och nått sin tekniska livslängd
Är det mycket slipande partiklar i vattnet så slits pumpen ned fortare med impellerskador, pumphusskador och större och mer läckande spel i axelgenomföringar mellan pumpdelarna etc...
Klicka här för att svara
