Har skickat följande fråga till Boverket ./.

Hej, en undran över hur lagskrivare/beslutfattare tänkt vid införandet av
nya byggfelsförsäkringen,
då en person väljer att få sitt nya hus levererat som stomrest. M a o
köparen har valt att själv
utföra det invändiga jobbet. Husleverantören har tecknat en försäkring som
täcker dennes åtagande,
och vid en kommande besiktning, besiktigas endast den del av entrepenaden
som hussäljaren står för.
Men nu till det invändiga arbetet, som köparen själv ombesörjer, vem
besiktigar detta och vilken
försäkring gäller för eventuella byggfel, om huset säljs inom 10 år?

Tacksam för en förklaring kring detta, och vad som finns skrivet i reglerna
kring byggfelsförsäkringen.


Med vänlig hälsning


 
Reglerna kring byggfelsförsäkringen styrs inte till någon del av Boverket.
De regleras av en lag, Lagen om byggfelsförsäkring m.m., som tillkommit i vanlig ordning, d.v.s. genom politiska beslut, för att till sist godkännas av Riksdagen.

Den är avsedd att stärka konsumentens skydd, men i de fall konsumenten själv utför arbetet har man inte tänkt ända ut, liksom....
Det finns ingen som kan lämna någon bra förklring till detta, bara att det är så.

Det står i förarbetena till lagen (prop. 2003/04:05) att en byggfelsförsäkring skall finnas även för det egna arbetet.
Samtidigt står det på ett annat ställe att den som lämnar byggfelsförsäkringar får ha ett försäkringsvillkor som innebär att försäkringen inte gäller för det arbete som försäkringshavaren själv utför och detta villkor har samtliga försäkringsbolag.

Det arbete som byggherren utför själv skall således inte besiktas och något 10-årigt skydd finns inte på denna del.

 
men visst är det väl Boverket som administrerar frågor kring byggandet, och dit hör väl byggfelsförsäkringen. Men jag får se vad som händer. Myndigheten har en skylldighet att sända skrivelsen till rätt instans om den kommit fel. FL.
Tycker det är viktigt att vi förser beslutfattarna med uppgifter, när något är fel. Som att betala en premie till ett privat försäkringsbolag, som inte gäller.
Var finns oppositionen, var finns Villaägarnas intresseorg. [smiley=vrolijk_26.gif]

man kan även undra hur nitiska kommunerna kommer att vara när reglerna skall tillämpas för en felaktig lag, som drabbar den självbyggande kommininvånaren ekonomiskt.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.