3 340 läst ·
4 svar
3k läst
4 svar
Vad får jag inte göra själv?
...ur försäkringssynpunkt
Har rätt bra koll vad det gäller el, men hur är det med andra hantverk såsom tex rör, våtrum, mm?
Har rätt bra koll vad det gäller el, men hur är det med andra hantverk såsom tex rör, våtrum, mm?
Moderator
· Stockholm
· 57 821 inlägg
Vatten, avlopp och tätskikt är helt OK att göra själv, men följ instruktioner stenhårt, och "källforska" om hur du skall göra. Dokumentera allt du gör, typ fotografera detaljer i tätskikt innan du bygger in det. Dokumentera vilka material du köper, spara alla arbetsbeskrivningar osv.
Kravet är att arbetet skall vara fackmannamässigt utfört, följer du ALLA isntruktioner så är det fackmannamässigt.
Sedan kan man ramla ner i en del hål även om man har följt instruktioner. Det var någon här i en tidigare tråd som hade utfört tätskikt och klinkersättning själv. Sedan hade han monterat gallret över golvbrunnen på ett sätt som gjorde att den skavde hål på tätskiktet. han fick ingen ersättning från försäkringen trots att det inte fanns några klara instruktioner om hur gallret skulle monteras. Men i det fallet så fanns det tydligen en "generalklausul" om att man måste montera plattor och liknande så att tätskiktet skyddas mot mekanisk åverkan.
Som sagt el får du i princip inte göra någonting alls på. Många drar själv elrör och låter en elektriker koppla ihop det hela, det är vanligt men inte tillåtet. Så i det fallet gäller det att man hittar en elektriker som går med på en sådan lösning innan man kör igång.
Kravet är att arbetet skall vara fackmannamässigt utfört, följer du ALLA isntruktioner så är det fackmannamässigt.
Sedan kan man ramla ner i en del hål även om man har följt instruktioner. Det var någon här i en tidigare tråd som hade utfört tätskikt och klinkersättning själv. Sedan hade han monterat gallret över golvbrunnen på ett sätt som gjorde att den skavde hål på tätskiktet. han fick ingen ersättning från försäkringen trots att det inte fanns några klara instruktioner om hur gallret skulle monteras. Men i det fallet så fanns det tydligen en "generalklausul" om att man måste montera plattor och liknande så att tätskiktet skyddas mot mekanisk åverkan.
Som sagt el får du i princip inte göra någonting alls på. Många drar själv elrör och låter en elektriker koppla ihop det hela, det är vanligt men inte tillåtet. Så i det fallet gäller det att man hittar en elektriker som går med på en sådan lösning innan man kör igång.
Tackar! Det rätade ut flera frågetecken på en gång!
Efter att ha köpt ett hus med diverse dolda fel och felaktigt byggt. Dokumentera allt som man gör hemma inte bara våtrum, det gör även att man kommer undan dolda fel om man säljer huset. Det kan vara fel byggt men man döljer det inte 
Kan bara hålla med, då jag spenderade 3 första månaderna i mitt hem bara med att lösa problem som föregående klåpare ställt till med.robbanl skrev:
T.ex istället för att ta hem en elektriker för att lösa ett jordat uttag var det en förlängningskabel a 12 meter som skötte strömförsörjningen till diskmaskinen
Kan ju tillägga att denna kabel blev riktigt varm............
Hempularen har lyckats sammanfatta ett riktigt bra råd och följer du det så blir det förhoppningsvis aldrig några diskussioner med ditt FB.
Klicka här för att svara
