3 457 läst ·
2 svar
3k läst
2 svar
Köpa ett år gammalt hus
Vi funderar på att köpa ett hus byggt 2004. Slutbesiktningen är gjord men inte garantibesiktningen.
Behöver vi ta dit en egen besiktningsman innan vi flyttar in?
Vad ska vi tänka på mer?
Behöver vi ta dit en egen besiktningsman innan vi flyttar in?
Vad ska vi tänka på mer?
På ett ett år gammalt hus skall Du rimligtvis inte behöva göra en överlåtelsebesiktning.
Be att få se protokollet från slutbesiktningen och kontrollera att samtliga anmärkningar som där noterats är åtgärdade. Kontrollera även om Du upptäcker några fel som inte noterats i protokollet.
Vad gäller garantin skall Du i köpekontraktet ta in att säljaren överlåter sin rätt att få en garantibesiktning genomförd innan garantitiden går ut på Dej. Då har Du samma rätt mot entreprenören som den nuvarande ägaren. Du kan även för säkerhets skull före det köpekontraktet skrivs under kontakta entreprenören och be denne bekräfta att han accepterar att Du övertar garantirätten.
Be att få se protokollet från slutbesiktningen och kontrollera att samtliga anmärkningar som där noterats är åtgärdade. Kontrollera även om Du upptäcker några fel som inte noterats i protokollet.
Vad gäller garantin skall Du i köpekontraktet ta in att säljaren överlåter sin rätt att få en garantibesiktning genomförd innan garantitiden går ut på Dej. Då har Du samma rätt mot entreprenören som den nuvarande ägaren. Du kan även för säkerhets skull före det köpekontraktet skrivs under kontakta entreprenören och be denne bekräfta att han accepterar att Du övertar garantirätten.
Undersökningsplikten kvarstår även om huset är nytt. Men visst, risken för är kanske mindre, och med GRABO och om garantin kan överlåtas så kanske man kan hoppa över den.
I mitt fall, som liknade detta, så hittade min besiktningsman ett antal saker som inte GARBO besiktningen "upptäckt" ......
/Abbe
Klicka här för att svara