4 121 läst ·
16 svar
4k läst
16 svar
Byggfelsförsäkring 2011
Sida 1 av 2
Innebär detta att man som självbyggare inte behöver teckna försäkringen ? Även om man fått bygglov innan 2 maj , som nya PBL träder i kraft. Det borde väl ändå vara så eller hur. Jag har hur som helst inte fixat byggfelsförsäkringen än och ingen som jag frågat ( kommunen, GARBO ) verkar veta vad som gäller.
Har ni bra koll på detta så svara gärna, har ni inte kan ni väl låta bli - pls
Mvh
Johan
Har ni bra koll på detta så svara gärna, har ni inte kan ni väl låta bli - pls
Mvh
Johan
Haavard : Har du egen erfarenhet av detta? Är du i samma läge som mig ? Läser man igenom nya lagtexten är det inte självklart att det är som du säger. Inspektören på kommunen borde väl kunna svara entydigt på detta kan man tycka
Redigerat:
Jag är säker på vad som står i lagen. Däremot finns det en möjlighet för att "din" tjänsteman ser genom fingrarna och inte kräver det.
Edit: Vad jag iofs inte vet är vad som kommer bli det normala sättet att behandla de där ärenderna. Det kommer nog visa sig efter en månad eller två...
Edit: Vad jag iofs inte vet är vad som kommer bli det normala sättet att behandla de där ärenderna. Det kommer nog visa sig efter en månad eller två...
Redigerat:
Det är precis det jag menar - det kommer ju vara ett antal ärenden som hamnar "mellan" de nya lagarna och har man lite flyt med kommunen kanske de inte har full koll på hur de ska hantera dessa ( eller kanske inte bryr sig - eftersom det lär vara ganska få ) och kanske kan man dra få dra nytta av de positiva sakerna av både den gamla och den nya lagen.
Visst är det slutbeviset som är beviset på att bygget är klart och godkänt ? den där slutbesiktningen som vissa försäkringsbolag vill att man ska betala för är väl inget krav från någon annan part än försäkringsbolaget själva, eller ?
Visst är det slutbeviset som är beviset på att bygget är klart och godkänt ? den där slutbesiktningen som vissa försäkringsbolag vill att man ska betala för är väl inget krav från någon annan part än försäkringsbolaget själva, eller ?
Är i byggartagen och ringde och frågade handläggaren(kristianstad kommun), han sa att det var upp till varje kommun att göra lättnader om de vill, dock åker jag på byggfelsförsäkring.
Som handläggaren sa "det är bara att betala o glömma"
Nicke
Som handläggaren sa "det är bara att betala o glömma"
Nicke
mmm betala en premie till byggbranschen m a o och besiktningskostnad som tillkommer som lök på laxen
betala - men KLAGA! systemet fungerar inte som tänkt och det ska de som fattar besluten i kommunen veta i dag då både utredning som konsumentverket klagat över dess struktur
betala - men KLAGA! systemet fungerar inte som tänkt och det ska de som fattar besluten i kommunen veta i dag då både utredning som konsumentverket klagat över dess struktur
läste just i villatidningen att byggfelsförsäkringen föreslås att tas bort from 1/1 2012 i och med en ny lag om färdigställandeskydd samt uppdaterad PBL. Fint med förslag om uppdateringar i PBL redan innan den har börjat gälla.
Detta enligt Stefan Attefall Civil och Bostadsminister
Detta enligt Stefan Attefall Civil och Bostadsminister
Jag kanske var otydlig i tråden. men nya PBL är from 2 maj i år och den innebär slopad byggfelsförsäkring för självbyggare. därav min fundering hurvida detta även kan gälla mig som sökt bygglov enligt gamla PBL eftersom jag inte börjat bygga än och ej har tecknat byggfelsförsäkring än
Redigerat:
Du var tydlig och det var jag med. Det gäller INTE dig!
Roa dig heller med att tänka på gungan och karusellen. DU måste betala försäkring, de som söker med nya lagen får dyrare bygglov och (troligtvis) dyrare KA.
Roa dig heller med att tänka på gungan och karusellen. DU måste betala försäkring, de som söker med nya lagen får dyrare bygglov och (troligtvis) dyrare KA.
Redigerat:
Jag läste alldeles nyss på en kommuns hemsida (var det Stockholm kanske?) att även om man ansöker om bygglov innan 2 maj och kommunen inte behandlar ansökan förrän efter 2 maj, så kommer man att få betala enligt den nya (dyrare) bygglovsavgift som de som söker enligt nya PBL.haavard skrev:
Bygglovsavgiften räknas, såvitt jag förstår, samman av olika ingående moment. Söker man före 2 maj så lipper man en del moment, t.ex. kommunens arbetsplatsbesök. Detta behöver man förstås inte betala för, men generellt tror jag att många kommuner nu passar på att justera bygglovsavgifterna. Bygglovsavgifterna skall bygga på självkostnadspris för kommunen, men många kommuner har nog inte ändrat avgiften på flera år, utan passar på nu när man ändå måste ta fram avgifter för de nya ingående delarna i ett bygglov.
Redigerat:
Bygglovsavgifterna skall bygga på självkostnadspris för kommunen, men många kommuner har nog inte ändrat avgiften på flera år, utan passar på nu när man ändå måste ta fram avgifter för de nya ingående delarna i ett bygglov.
men då får de baske mig utföra samma arbetsuppgifter också - dvs effektivisera handläggningstiderna för alla kunder för som det är nu så tyckte boverket att jag ju borde få svar på en fråga samma dag...hmm som bara tagit mig 10månader att få svar på som nekande..varav övriga frågor lämnades därhän och fortfarande gör att jag är i limboland
men då får de baske mig utföra samma arbetsuppgifter också - dvs effektivisera handläggningstiderna för alla kunder för som det är nu så tyckte boverket att jag ju borde få svar på en fråga samma dag...hmm som bara tagit mig 10månader att få svar på som nekande..varav övriga frågor lämnades därhän och fortfarande gör att jag är i limboland