13 002 läst ·
28 svar
13k läst
28 svar
Täcker hemförsäkr. stöld när man är hemma?
Ja, det skulle ha varit ett "genom en olåst dörr eller ett öppet fönster" med där i mitt inlägg.tallmilan skrev:
Grejen är ju att för att försäkringen skall gälla krävs att du har gjort "tillräckligt mycket" för att förhindra händelsen. Så även om det räknas som ett brott så är det inte säkert att det täcks av försäkringen.
Medlem
· västra götaland
· 139 inlägg
Hej. Bara en tanke: sonen fick ju faktiskt inte gå hem/ vara hemma själv men Han har egen nyckel. Har då inte föräldrarna försökt avvärja problemet? Om en granne har reservnyckel, gör han då inbrott om han går in? Det kanske inte kan jämföras eftersom sonen är väl skriven på adressen, men vad är det som gäller? Någonstans måste väl sunt förnuft råda? Kan grannen med nyckeln låsa upp dörren (ej olagligt) och sedan går en tjuv in och gör då inte inbrott?
Fick idag avslag på begäran om ersättning av försäkringsbolaget, vilket jag misstänkte från början. Försäkringsbolaget menar att tjuvarna blivit insläppta. Och utan hot eller tvång blir det ingen ersättning. Kommer att överklaga beslutet då jag tycker att hotbilden mot en 15 åring är rätt stor när det kommer ett gäng med äldre ligister som bara kliver in.
Kommer att överklaga beslutet då jag tycker att hotbilden mot en 15 åring är rätt stor när det kommer ett gäng med äldre ligister som bara kliver in.
Nu blev det lite annorlunda än du beskrev först.
"Vi var bor resta över helgen och vår 15 åring som sov hos en bekant gick olovandes hem på Lördagkvällen och bjud över kompisar"
Försäkringsbolaget kommer ha lite svårt i att se en hotbild av att bjuda hem kompisar.
Tror ni vinner mer på att röja upp det här själv.
Han är 15 år hur gamla är de som klev in , jag gissar på max 20.
I vilken stadsdel / område hände detta?
Det går säkert i samma skola som din son eller närliggande.
Kanske det finns bilder i någons mobil eller kamera på de som stal?
Det låter som ni kom lindrigt undan, jag har hört fall där de burit ut nästan hela lägenheten, tv, stereo datorer, möbler m.m.
Nu blev det lite annorlunda än du beskrev först.
"Vi var bor resta över helgen och vår 15 åring som sov hos en bekant gick olovandes hem på Lördagkvällen och bjud över kompisar"
Försäkringsbolaget kommer ha lite svårt i att se en hotbild av att bjuda hem kompisar.
Tror ni vinner mer på att röja upp det här själv.
Han är 15 år hur gamla är de som klev in , jag gissar på max 20.
I vilken stadsdel / område hände detta?
Det går säkert i samma skola som din son eller närliggande.
Kanske det finns bilder i någons mobil eller kamera på de som stal?
Det låter som ni kom lindrigt undan, jag har hört fall där de burit ut nästan hela lägenheten, tv, stereo datorer, möbler m.m.
Ja bilden av vad som hänt har ändrats något. Till en början har han nog försökt att klara sig ur situationen med en del lögner men efter att vi pratat med andra föräldrar och några av de vi vet varit här så har historien ändrats. De som "misstänks" ha stulit är mellan 15-17 och kommer från grannstadsdelar. Ja vi har nog kommit kanska lindrigt undan. Dom har ju inte svinat ner eller röjt sönder hela huset iallafall.
Redigerat:
Nu blev allt klart. Efter en överklagan av tidigare beslut tar nu försäkringsbolaget ärendet på Allriskdelen i försäkringen. Får strax under hälften av värdet på stulna saker.
Man för nog vara tacksam trodde nog inte riktigt att vi skulle få ut något på försäkringen.
Man för nog vara tacksam trodde nog inte riktigt att vi skulle få ut något på försäkringen.
Skönt att ni får ersättning för en del i alla fall!
Bra tips av Andy78, kolla att ni inte blivit av med extranycklar till hus, bilar, ev. sommarstuga etc. så ni inte blir av med/får inbrott på andra ställen. Om ligisterna känner till sonen/går i samma skola eller likanande är det ju inte så svårt för dem att ta reda på vart era nycklar går och jävlas vidare.
Bra tips av Andy78, kolla att ni inte blivit av med extranycklar till hus, bilar, ev. sommarstuga etc. så ni inte blir av med/får inbrott på andra ställen. Om ligisterna känner till sonen/går i samma skola eller likanande är det ju inte så svårt för dem att ta reda på vart era nycklar går och jävlas vidare.
Offtopic - I Johan&Ana´s ställe skulle jag tveklöst ÄNDÅ kontaktat åklagarkammaren. Polisens standardbeslut att inte inleda förundersökning pga misstänkta saknas faller på listan med utpekade gärningsmän. Eftersom dessa är straffmyndiga är det inte snack om saken: Detta har åklagaren ingen rätt att släppa!
Som sagt ska ungas brott beivras snabbt och humant så gärningsmännen inte får för sig att "dom hade ju ändå försäkring!" Den lärdomen kan skada en människa för livet.
Som sagt ska ungas brott beivras snabbt och humant så gärningsmännen inte får för sig att "dom hade ju ändå försäkring!" Den lärdomen kan skada en människa för livet.
Ibland gör personer det enkelt för tjuvar. Jag har noterat att vår granne som har barn i 13års-åldern istället för att ge killen en egen nyckel, lägger husnyckeln under en blomkruka på framsidan. Deras tomt är helt ren, bara plattor och gräsmatta, så när som på denna blomkrukan. Hade man fått inbrott kan jag inte tänka mig att man fått någon ersättning. Larm har de inte heller...
/S
/S
Klicka här för att svara