Hej,
Har precis gjort upp med försäkringsbolaget om vårt vattenskadade badrum. Vi betalade själva en firma som utförde tätskikt och ytskikt. Badrummet var från 80-talet och hade tidigare en målad tapet/matta på väggen och en plastmatta på golvet.Åldersavdraget var 80%, och eftersom ytskiktet tidigare också var tätskiktet, ersättes därför bara det nya tätskiskiktet och inte ytskiktet. Nåväl, nu när vi vill få betalt från Dina försäkringar så blir det ingen ersättning för ytskiktet av förklariga skäl utan bara tätskiktet som vi får 20% av utlagt material samt 20% av arbetskostnaden för tätskiktet.
OK, jag kan godta ovanstående kanske men är det rimligt att arbetskostnaden också bara ersätts med 20%? Verkar ju helkonstigt?

Det tycker jag är ganska logiskt. Åldersavskrivingen har ju som grund att en detalj i huset som är ex. 10 år gammal shablonmässigt kanske måste bytas/ göras om om ytterligare 10 år. Nu är 50% av livslängden förbrukad.

Detaljens värde ligger ju dels i materialkostnaden, dels i arbetet med montering etc.

Så då är det logiskt att hela kostnaden för den detaljen skall drabbas av ålderavskrivning.

Hej o tack för svaret.
Då drabbar åldersavdraget även arbetskostnaden vilket kändes onaturligt. Men tack för svaret, då slipper jag gå vidare i detta vilket var skönt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.