11 557 läst ·
2 svar
12k läst
2 svar
Färdigställandeförsäkring - vem betalar & pris?
Vi börjar nu närma oss att faktiskt teckna kontrakt med en småhusentreprenör om att låta bygga vårt hus. I förslaget de skickat över fanns ursprungligen ett krav på byggfelsförsäkring, men detta har vi insett att vi "slipper" eftersom vi börjar efter 1 juni. (Jag har förstått att byggfelsförsäkringen som funnits i praktiken inte fyllt någon funktion för konsumenten, men finns det någon annan motsvarande försäkring som vi borde ha i stället?)
Däremot finns det kvar ett stycke i kontraktet om att vi ska stå för färdigställandeförsäkring (ur kontraktet: "Byggsäkerhetsförsäkring (färdigställande) ska tecknas innan arbetena påbörjas. Sådan försäkring ska tecknas av beställaren.").
Färdigställandeförsäkring har även banken som krav, och vi är alla överens om att den ska tecknas. Efter vad jag har läst i trådar verkar det dock som att det brukar vara entreprenören som står för denna försäkring, och jag har ställt den frågan till vår entreprenör, men han svarar att "det är konsument som ska se till att den tecknas" [så långt inga invändningar] "varpå vi hjälper er med att ta in offert som ni kan jämföra med andra bolag om ni önskar".
Stämmer det att det är vi som ska bekosta försäkringen?
Är det någon som har ett hum om vad detta kan kosta?
Däremot finns det kvar ett stycke i kontraktet om att vi ska stå för färdigställandeförsäkring (ur kontraktet: "Byggsäkerhetsförsäkring (färdigställande) ska tecknas innan arbetena påbörjas. Sådan försäkring ska tecknas av beställaren.").
Färdigställandeförsäkring har även banken som krav, och vi är alla överens om att den ska tecknas. Efter vad jag har läst i trådar verkar det dock som att det brukar vara entreprenören som står för denna försäkring, och jag har ställt den frågan till vår entreprenör, men han svarar att "det är konsument som ska se till att den tecknas" [så långt inga invändningar] "varpå vi hjälper er med att ta in offert som ni kan jämföra med andra bolag om ni önskar".
Stämmer det att det är vi som ska bekosta försäkringen?
Är det någon som har ett hum om vad detta kan kosta?
Det är bara entreprenören som kan teckna den. Det anges tydligt i ditt ABS09-kontrakt. Du får givetvis betala den i en eller annan form. Denna försäkring kommer också ändras efter 1 juni. I sin nuvarande form kan man inte teckna den efter 1 juni. (Står så på fakturan från Bostadsgaranti där jag valde att teckna).
Du kan säkert ta en diskussion med banken om denna. Försäkringen ska täcka 10% av entreprenadkostnaden under byggtiden så det är inga stora belopp som ska försäkras. Tanken är att 10% extra ska räcka för merkostnader om din entreprenör inte kan färdigställa bygget och du måste anlita någon annan.
Ett försäkringsbelopp på ca 200.000 kostade mig 4.000. Eller egentligen min entreprenör, men jag har både ansökt och betalt direkt till Bostadsgaranti.
Alternativet är att din entreprenör ställer med en bankgaranti på samma belopp.
Du kan säkert ta en diskussion med banken om denna. Försäkringen ska täcka 10% av entreprenadkostnaden under byggtiden så det är inga stora belopp som ska försäkras. Tanken är att 10% extra ska räcka för merkostnader om din entreprenör inte kan färdigställa bygget och du måste anlita någon annan.
Ett försäkringsbelopp på ca 200.000 kostade mig 4.000. Eller egentligen min entreprenör, men jag har både ansökt och betalt direkt till Bostadsgaranti.
Alternativet är att din entreprenör ställer med en bankgaranti på samma belopp.
Klicka här för att svara