Omfattar försäkringskravet alla byggnader? Jag ska bygga stuga, garage och carport samtidigt, så totala kostnaden överstiger nog 400 000 men kostnaden för stugan är bara en del av det. Behöver jag en ifall totalen blir mer än 400 alltså?

Krullert skrev:
Omfattar försäkringskravet alla byggnader? Jag ska bygga stuga, garage och carport samtidigt, så totala kostnaden överstiger nog 400 000 men kostnaden för stugan är bara en del av det. Behöver jag en ifall totalen blir mer än 400 alltså?
Mer än jag kan svara på när det gäller flera byggnader...men annars gäller (Iallafall fram till 1e Juni) att byggnadsvärdet, räknat som materialkostnad, ska hålla sig under 10 Prisbasbelopp för att få dispans från försäkringskraven... sen skiljer det sig lite huruvida man bygger själv eller anlitar entrepenör. Ett Prisbasbelopp är visst uppe i 45000kr idag, så 450 000 är visst gränsen nu.

Hursomhelst: Vad som står i din budgetkalkyl och vad som blir det faktiska utfallet är två helt olika saker...det är din kalkyl som avgör. Och med tanke på den förestundande lagändringen ger du ju kommuntjänstemannen en enkel väg ut ur sitt dilemma.

Det finns inga regler för när man inte behöver försäkringen (förutom för den som gör ALLT själv och därmed uppfyller kravet som självbyggare enligt Lagen om Byggfelsförsäkring) Men det finns en slags tyst överenskommelse bland kommunerna att behovet av försäkringen upphör om kostnaden för att bygga huset understiger 10 pbb i arbete och material (dvs den totala produktionskostnaden). Vissa kommuner har ingen sådan gräns, utan är mer "fluffiga" och säger att om det är "ett fritidshus av enklare standard", kan man slippa försäkringen, oavsett kostnad.

Men principen är att försäkringen skall finnas om det gäller ett småhus avsett som bostad. Den som beslutar är dock din handläggare på byggnadsnämnden, så fråga honom/henne, då får du förhoppningsvis ett svar du kan förhålla dig till.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.