K
keihin: det är väl så oftast att det är det sammanlagda u-värdet som uppges ett exempel: karm 1.3 och glas 1.1 = fönstrets U-värde är 1.2
2 svar · 6,0k läst
P
ParO: [citat] Från Marlénes bibel: "Forumet på Byggahus.se är till för konsumenter som bygger eller renoverar ett småhus. Här byter vi erfarenheter, tar och ger råd. Den som skriver ett inlägg gör det i egenskap av privatperson, aldrig i kommersiellt syfte."
4 svar · 3,1k läst
P
Phille: Föster och även dörrar skall enligt rek sitta i den "varma" delen av väggen... Rita av fönstret+1cm på väggen, såga upp med tex tigersåg, stoppa in fönstret,dreva innifrån och utifrån,foga innifrån, på med foder, klart...va fint det blev ;)
3 svar · 5,1k läst
S
sveag: Jag håller på att inreda vinden på mitt gamla hus. Idag finns det endast enkelglas i fönstren på vinden och jag undrar om det är tillräckligt att byta glaset mot tex 6mm laminerat alternativt något annat? Fönstren är mycket små 30x50 cm, 4st på ca 15 kvm. Om det inte går att endast byta glaset så hur ska jag göra?
0 svar · 2,6k läst
J
JPM: Assa 2002 är inget lås utan en låskista som brukar säljas i en sats med runda cylindrar och tillhörande nycklar. Skaffa en bra låskista och slutbleck, sätt i din cylinder om du inte har några speciella krav från försäkringsbolaget. Eller lämna tillbaka din ovala cylinder och köp en rund istället, så täcker du ev. krav från ditt försäkringsbolag
7 svar · 3,1k läst
D
daniellindholm: Mja, kanske det. Om skjutlås är det jag tror så går väl dessa bara att stänga från en sida av dörren, eller tänker jag på fel? Jag behöver något som man kan stänga från bägge hållen.
2 svar · 3,4k läst
M
Mjölnaren: [citat] Jag brukar skruva foder runt dörrar och fönster just med tanke på behov av framtida justering. En del dörrfabrikat har viss justeringsmån i själva gångjärnen. Dels i infästningsplattan i karmen men även i "gångjärnstappen" Kan finnas en liten insexskruv på undersidan av den "runda" delen. Annars är det den hårda vägen som gäller ;) 8)
2 svar · 12,6k läst
D
Draven: Tackar , jag monterade 6 fönster och 2 dörrar i helgen, blev riktigt bra. Men smygen blev bara 5cm från utsidan har 365mm ytong block, hoppas jag klarar mig ändå...
2 svar · 4,3k läst
A
Arnebo: Vi fick rekomendation att höra efter men en lokalt snickeri vilket vi inte ångrat! Vi köpte nio massiva trädörrar (vitmålade ) med måttanpassade karmar samt fem ektrösklar för 15 000 kronor (inkl moms). Jättefina och rejäla :) De har ockås gjort våra ekskivor i köket (massiva 4 cm) till en kostnad av 900 kr/m. Det var halva priset mot vad våra köksleverentörer skulle ha.
13 svar · 22,7k läst
J
jessica: jag undrar om inte Coop säljer något färdigt paket för dörrar..
1 svar · 3,2k läst
E
ecke: Har tyvärr ej sett varken velfac eller H-fönster men plastig tycker jag inte dom ser ut dom är ju som sagt målad vilket inte PVC-fönster är, tycker inte dom känns sladdriga / ostabila. Ring till Orama och fråga om någon i närheten köpt fönstren så kan du åka dit ock kolla -det gjorde jag och det fanns EN här i Sundsvall som hade dessa fönster så jag åkte till honom och tittade,
3 svar · 7,7k läst
T
tartan: Prova med Gagnefs industrisnickeri AB "GIS" Där köpte jag mina fönster och dörrar med en massa udda storlekar. De tillverkar efter beställning och till priser betydligt bättre än de du har tittat på. Har inte telefonnummret här, men de finns i katalogen eller på eniro Falun. Mycket bra fönster och dörrar, treglas och vitmålade. Kan rekomenderas. Skicka ett mejl om du inte hittar dem,
2 svar · 4,0k läst
T
tartan: Det går även att använda limfog eller kallas även ofta snickarskiva mm. Den finns i ett antal olika bredder från 20 cm. Har du möjlighet kan det vara snyggt att skruva salningen på utsidan av karmen (alltså på insidan i rummet) och då få en större del av fönsterkarmen synlig. Detta är en stor fördel om du t.ex. har tilluftsventiler i karmen, annars blir det lite trångt med salning
7 svar · 6,0k läst
D
Draven: Ok bra. Tillverkade ni plåten själva eller hur gjorde ni ? Ser den ut som på beskrivningen som följer med varje Traryds fönster plåten alltså ? Sen drevade ni eller tog fogskum ?
2 svar · 3,4k läst
E
Eld: Även gamla dubbeldörrar med icke låsbar spanjolett går att säkra på ett godkänt sätt. Jag har satt ett SLUG 2000 -lås uppe och ett nere plus stift i bakkant. Det ansåg mitt försäkringsbolag var en godkänd låsning när jag frågade. Dörren går inte att öppna med mindre än att man bryter ner den i bitar och det är inte så lätt. Man kan möjligen sparka in spegeln om man har
5 svar · 12,5k läst
Johan Gunverth
Johan Gunverth: [citat] Fick jag höra av min larminstallatör också. Därmed hamnade det Assa 2002 på ytterdörrarna och endast nyckelöppning på verandadörrarnas insida. Utsidan har varken handtag eller nyckel. Samtliga fönsterbågar har dolda magnetkontakter.
7 svar · 7,7k läst
T
toysoldier: Endast fantasin och plånboken begränsar vad man kan använda mikrobrytarna till.... Jag rekomenderar INTE att montera materiel, i anslutning till dörren, som avslöjar att du har mikrobrytare i dörren. Eftersom klientelet som livnär sig på villainbrott ofta har goda kunskaper var mikrobrytarna är monterade(läs borrmall  :o). Kanske är jag lite paranoid men 10år som låssmed sätter
1 svar · 2,1k läst
ByggaNytt
ByggaNytt: Lycka till! Ett litet tips bara som gäller för både fönster/dörr, om du har ett färdigt hål som är för t.ex. en dörr 20*10 (dm) - då köper du dörren med detta mått. Alla fönster/dörrar utgår från detta mått sedan är i själva verket karmarna ~ 15 mm mindre åt alla håll!
2 svar · 3,3k läst
D
Dahlino: reklamera! med de priser de har på sina dörrar får man vara kritisk. ett par grannar till oss har fått sin dörr omlackerad efter nästan 4 år då färgen blekts en hel del.
3 svar · 2,7k läst
D
Dahlino: har hela tiden tänkt ha aluminiumfönster då de är mer underhållsfria än de med trä. hörde av ett säljare att det kommit fram att det blir nån kondens inne i aluminiumfönster som gör att de ruttnar inifrån.. nån som hört det?? säljaren borde ju veta vad han pratar om då han tjänar mer på att sälja aluminiumfönster som är dyrare.. svar från någon??
0 svar · 2,9k läst
D
derek: Sorry english: Who has the best value glass doors and takfönster? I called Mockfjärds and they said a takfönster is around 15-25k. Seems a bit excessive. I also need glass doors for a balcony. What cost can I expect for these?
8 svar · 3,1k läst
L
Lurvnos: Vad jag har märkt, så är fönsterkitt = nödmat för dem. Bjuder man på nåt bättre så får kittet vara ifred. Med reservation för ev. mindre förståndiga/dumma fögglar så klart   ;D Nu till vintern är tjatmesen (= talgoxen) extremt inriktad på fett, vilket inte finns så mycket i naturen, förutom i solrosfrön. Så servera nåt smaskigt, för oss människor onyttigt! En osaltad
7 svar · 5,3k läst
Robert_Maria
Robert_Maria: [citat] Det är precis det som kan tänkas. ;) Tack alla som försökt att titta. Vi har beslutat oss för en Vetlanda 7700 så jakten efter en bild på 7701 behövs inte längre för vår del.
5 svar · 2,1k läst
M
moken: Nu är jag igång och frågar igen:) Nåväl, av nån anledning är vårt hus ritat med en ytterdörr som har ytterkarmmått 110 i bredd, och således är ju även stommen byggd till detta. Men alla dörrar man ser tillsalu finns bara i 100bredd som mest. Egentligen är det ju inget större jobb att helt sonika slå dit två reglar i hålet så man får in en 100 dörr istället, men finns det
0 svar · 3,7k läst
O
ottto: Thnyman i Malmö säljer lock till alla olika storlekar
2 svar · 2,5k läst
Severus
Severus: [citat] Har skippat dem helt. Har köpt ett begagnat hus, så vi kan bygga lösvirke istället i lugn och ro... Måste ha någonstans attt bo under byggtiden. Just nu letar vi febrilt bland företag som erbjuder lösvirke mm Alternativt kontaktar vi en arkitekt och kör den vägen.
7 svar · 6,4k läst
H
HenkeF: Är det ingen som ha foto på sin framsida?
6 svar · 3,2k läst
morsan
morsan: Instämmer :D Här kan man hitta det mesta....oftast ;D ;D
1 svar · 976 läst
G
gogu: [citat] Efterdiskussion med RM fönster vart det bara 2-glas även för mig. Det lönar sig inte med 3-glas. Det blir så pass stor extra kostnad + att det inte var så extremt mycket bättre u-värde på 3-glas iaf. Jag bytte alla fönster i kåken. Och nån tusenlapp extra per fönster blir ganska mycket pengar totalt. Det tar väldigt lång tid innan man tjänar in det, om man överhuvudtaget
5 svar · 7,5k läst
A
abel48: tackar! då får det bli att inhandla en patron med akrylfog då. MVH Anders
3 svar · 7,9k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.