thomas33
thomas33: Ta ut låscylindern och se om skruvavståndet för låset stämmer. Du får säkert också byta cylinderring på utsidan. Kolla exempel på montering: http://www.assa.se/get.php?file_id=1073
1 svar · 3,6k läst
C
Christer52: [citat] Det får nog bli ett sådant, med lite modifering.
6 svar · 1,9k läst
C
CarMan: på mina Assa lås jag köpte i sommras står det Assa 2002, är det en annan sort än Assa 2000 ? eller heter dom så när det är hakregel i dom? Jag tyckte detta kändes som det självklara valet, klart man fill ha en hakregel & kunna låsa så att innervredet är utkopplat.
7 svar · 8,5k läst
M
Mjölnaren: Svenssons har massor med beslag :) http://www.svenssonsitenhult.se Det är en vetenskap att komma in på deras webshop men det går :P 8-) Deras tryckta katalog är ca. 4 cm tjock så det finns att leta bland
2 svar · 1,4k läst
S
SpikOlle: Kanon! Beställde just ett paket via Fredells...hamnade på runt tusingen. ...med mjölkglas för gästernas skull... Med Soliga Hälsningar Ole
2 svar · 8,5k läst
MathiasS
MathiasS: Jag får ta några bilder när det blir ljust. Men tänker du inte spika i karmen så får du nog hitta en annan lösning - med alu blir det lite knepigare också. Tycker dock inte det är något konstigt att spika lite i karmen - den sitter iaf som berget med alla karmskruv + fogskum. Om man INTE spikar i karmen vet jag faktiskt inte hur ma gör för att få till detta på ett bra sätt om man
4 svar · 3,9k läst
·
2
2an: [citat] Vad va problemet?? Åkte skruvarna in i dom gamla hålen eller.. Om de va de så går det bra att borra ur gamla hålen för att sedan slå in träpluggar sedan är de bara att göra nya hål..
1 svar · 1,0k läst
S
Snickar_Palle: Har en sådan... men byt lås.. fan måste smörjs shiten jämt.
1 svar · 4,9k läst
L
LillaMarie: Okej! Tack så mycket! Det här med säkerhet, vad säger t.ex. försäkringsbolag om ytterdörrar. Måste den uppfylla några speciella krav för att vara godkänd? Vid inbrott, kan jag då råka illa ut om jag använder en sådan här typ av dörr? Det måste väl vara samma sak som att ha en äldre dörr?! :-/ // Marie
3 svar · 7,4k läst
P
Pesco: ;) Finns det bra OCH billiga fönsterlås? Gärna vita?
0 svar · 3,2k läst
W
Wilma: Din mejl fungerar inte Kenneth. Jag har skickat ett PM istället. MVH Wilma
3 svar · 2,2k läst
MathiasS
MathiasS: http://www.byggahus.se/lankguide/
0 svar · 4,4k läst
N
Niq: Båda två är bra. Vilken man föredrar är väl mera hur bra man trivs med att arbeta med dom. Tycker själv att åffas termokit är lättare att arbeta med särskilt eftersom att man kan eftersläta det, vilket du inte kan göra med tremcos massa. Båda skall ju sprutas direkt i kittfalsen och kan man tekninken så behöver man inte eftersläta.
1 svar · 3,9k läst
R
RenoVera: Skulle vilja sätta foder runt mina fönster och altandörrar. Detta innebär att jag även behöver byta fönsterbrädor, då brädan behöver sticka ut en bit på kanterna så att fodret kan "stå" på det. (Fönsterbrädorna är idag gjorda av folierad mdf så det blir ingen större förlust att plocka bort dem). Nu funderar jag över två saker; 1.Kan man tillverka dessa nya fönsterbrädor i
0 svar · 4,6k läst
morsan
morsan: [citat] Aha, du menade så :) Om du tittar längst ner i AndersG:s inlägg ser du en ruta med www, där klickar du ;)
16 svar · 10,2k läst
B
Bricky: [citat] Okej! I och med att det är ett hörn så känns det som att det är träkirurgiskt ingrepp av högre skolan men det ska nog gå bra. Tack!
2 svar · 7,8k läst
B
Bricky: [citat] Okej, tackar! Då ska jag nog undvika dem. Helt gratis blir det sällan.
4 svar · 3,3k läst
N
Nora: Hejsan Vi ska bygga Malin med Myresjöhus. Vi ska ha utgång från köket till trädgården och ska nu försöka lösa det snyggt med passande fönster till. Ni som byggt Myresjöhus har ni erfarenheter och tips på vad som blir snyggast??? Vår säljare tycker vi ska ett stort fönster med glas ned till golvet, bredvid det ett smalt fönster med glas  ned till golvet och sen dörren med glas
0 svar · 1,8k läst
P
PeterF: Nu är jag iofs lite partisk i detta fall i.o.m att jag säljer bland annat fönster och du får tolka min resume` som du vill men jag har sålt fönster i drygt 5 år (cirka 450 fönster) och kan konstatera att deras fönster håller en mycket jämn och fin kvalite, visst har jag haft reklmationer men i dom flesta fall så har det varit nån repa i glaset. Det är min bild av SP. God Jul
1 svar · 2,0k läst
S
skogstomten: Vi valde vanligt glas just för att det är så enkelt att sätta på plastfilm om man vill eller en gardin över ndre delen. Frostat glas ger tyvärr ett lite "dött" intryck utifrån på fasaden när de andra fönstren har vanligt glas.
4 svar · 3,8k läst
D
David: [citat] Precis. Dock borde Velfac gå ut med denna information innan fönstrena anländer. Skulle nog minska klagomålen en hel del. mvh David
3 svar · 4,7k läst
S
sunemangs: Hej på er, Håller på att letar efter fönsterleverantörer som kan leverera fast monterade spröjs på icke kopplade fönster. Vi vill inte ha kopplade fönster då det räcker att putsa två sidor, speciellt med tanke på spröjsningen. Därför ska fönstrena inte vara kopplade utan ha någon annan lösning, här har vi hittat Tanumfönster men undrar om det är någon som har erfarenhet av
0 svar · 2,4k läst
R
RenoVera: Vet inte om denna diskusion är avslutad eller inte? Men jag var också på gång att limma på en ram på våra släta vita innerdörrar. Men insåg att dörren blir då för tjock och kommer inte att kunna stängas. Jag målade istället en ram på varje dörr med silverlasyr. Först då med vit lackfärg, maskerade sedan 11cm på långsidorna och laserade. Sedan tog jag nederkanten och
9 svar · 33,4k läst
S
samba: Satte in en 5 meters Krispol port denna veckan, tog ca 1,5 dag att montera. En riktigt rejäl port som enligt mitt tycke håller samma niva som crawford. Betalade 19000kr inklusive motor och transport hem via en svensk återförsäljare. Skulle dock inte ge mig på att montera en port själv en gång till, bättre att kosta på sig att låta dom som monterar portar varje dag göra det istället.
5 svar · 4,4k läst
P
pernilla9: Det var ju ett tag sen du skrev detta så förhoppningsvis har det löst sig med dina fönster. Kan berätta att jag hade precis samma problem som du med knäppningarna i fönstren. Jag höll på att bli vansinnig. Till slut tassar man runt hela huset med fladdrande öron på jakt efter det där nagelsprättarljudet. Vissa fönster knäppte "i kapp". Blev en riktig symfoni... >:( Hur som
1 svar · 11,0k läst
saturnus
saturnus: Bra Lena, att Ni blev överens. Men om de två fönstren nu är i så gott skick, enligt dig, varför inte annonsera ut dom, säkert många som vill köpa.... ;) Hälsning Göran
3 svar · 3,3k läst
Benny_o_Lina
Benny_o_Lina: [citat] Ingen aning.. jag bara gjorde ett försök att skriva nått kul i adressraden och denna sida dök upp... Gör man en snabbsökning på numret hamnar man i Tyringe mellan Perstorp o Hässleholm. Sisådär en 10mil från Falkenberg om man tar "fågelvägen" Han skriver även på sidorna: "Vill ni har fönstret skickat har jag ett avtal med Schenker BTL. Fraktkostnaden blir då ca 300-500 kr
4 svar · 8,0k läst
Ingenjören
Ingenjören: Kanske dum fråga men.... Har du tittat efter tillverkarens namn på själva dörren? Brukar sitta i form av klistermärke på gångjärnssidan av dörrbladet. Annars kanske en bild på dörrarna skulle ge napp hos någon på forumet. /Ingenjören
1 svar · 1,4k läst
N
Niq: Det kan vara karmen som trycker på men man skall inte utgå ifrån att det är det bara pga att glasen sitter under olika spänning. I nya fönster så är det glasen som håller bågen i vinkel och då måste glaskasseten kilas fast i rätt läge.
13 svar · 2,9k läst
saturnus
saturnus: [citat] Du gör alldeles rätt, byta dina kopplade fönster (från -70 talet??) till fasta där de är lämpliga. När någon talar om för mig att de köpt ett hus från 70-talet, frågar jag alltid_ är fönstren bytade. Under den här tiden, slutet 60 och början 70-tal hade man förmågan att tillverka de tunnaste bågar man kan tänka sig. Till stora rummet var det ganska vanligt att ha 3
9 svar · 5,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.