G
gogu: [citat] Efterdiskussion med RM fönster vart det bara 2-glas även för mig. Det lönar sig inte med 3-glas. Det blir så pass stor extra kostnad + att det inte var så extremt mycket bättre u-värde på 3-glas iaf. Jag bytte alla fönster i kåken. Och nån tusenlapp extra per fönster blir ganska mycket pengar totalt. Det tar väldigt lång tid innan man tjänar in det, om man överhuvudtaget
5 svar · 7,5k läst
A
abel48: tackar! då får det bli att inhandla en patron med akrylfog då. MVH Anders
3 svar · 7,9k läst
Immobil
Immobil: Kolla hos kommunen om det finns gamla ritningar på huset. Har du tur, får du då reda på hur fönsterna har sett ut från början. Det vore då kanske idé att sätta in likadana. ;)
3 svar · 1,6k läst
MathiasS
MathiasS: Snacka om seeegdragna diskussioner...... :)
5 svar · 15,5k läst
M
moken: Mycket skönt att ni svarar som ni svarar :) Vi ser fram mot att få leverans av fönstren!
6 svar · 4,0k läst
lastkaj
lastkaj: Jaha - då fattade jag fel...... Då är det ett helt annat problem. Då får du sätta en ny, kraftigare regel där det nya fönstret hamnar i bredd samt en ny kraftigare kortling både uppe och nedanför fönstret. Detta för att ta upp de samlade krafterna som kommer på de nya reglarna. Se till att sätta den kraftigare regeln innan du tar bort den gamla regeln.
3 svar · 2,9k läst
morsan
morsan: En tråd här i forumet http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=Fonster;action=display;num=1092234625;start=0#0 Och en länk från Googel http://www.fonsterfabriken.se/default.asp http://www.fonsterbolaget.se/bestall.asp?category=15
1 svar · 3,2k läst
Z
zankan: Säger så här.... Kontinentalhöjd på dörrar är 2100 samma överkant brukar man eftersträva på fönster. Bröstningshöjden brukar vara 800 eller 900 det ger utrymme för 1300 eller 1200 för den standarden. Sen finns det inget som säger att man inte har en lägre bröstningshöjd. Men överkanten på fönster och dörrar brukar vara 2100 för att lira ihop. Det är då med
3 svar · 51,6k läst
V
vatten: Tack för alla svar! Vi får alltså satsa på en ommålning...men nu har jag iaf lärt mig att skydda målade ytor bättre nästa gång!
6 svar · 4,0k läst
A
Aggi: Själva bokstäverna finns att köpa på Bäcklunds här i stan (Umeå), så kolla på ngt byggvaruhus. /Aggi
1 svar · 6,8k läst
N
Niq: Jag har inte haft några problem med att ta bort syntetiskt kitt. Jag skulle rekomendera syntetiskt kitt. Har själv gjort misstaget och satt linoljekitt i mina gamla fönster därför att dom var så från början. Men nu får jag springa och lappa i kitt överallt eftersom att fåglarna äter upp mitt ett år gammla målade linoljekitt. Dom åt av det förra hösten också. Trodde att dom
2 svar · 4,1k läst
E
Emil__: Traryd Fönster är bra fönster Tips!! Om ni ska köpa Traryd Fönster jämför med Altura AB i Upplands-Bro Dom har riktigt bra priser
9 svar · 8,2k läst
S
Svedalahem: Jovisst kan du beställa ASSA lås med 'lika låsning' på de flesta byggvaruhandlar. Vi köpte våra ASSA 2002 Evo på Krauta och behövde inte betala extra för 'lika låsning'. Bauhaus ville har 10% mer betalt för tjänsten... Det är egentligen nyckelnumret som är det viktiga. Med detta kan du beställa fler cylindrar som passar nyckeln.
2 svar · 3,7k läst
T
Tomtebo: Svarar mig själv om någon är intresserad. Kapelltillverkare, exemeplvis http://www.bergkapell.se/ har 1,37 bred genomskinlig kapellduk för 90 kr / löpmeter. (Dessutom alltså 66 kr / m2 jmf. med CO 240 kr / m2.)
1 svar · 10,0k läst
lastkaj
lastkaj: Jag tror inte att det är det undre fönstret som ska ta kraften från det övre fönstret. Du måste fästa fönstrerna i någon form av regel, och det är ju denna som tar kraften. Så om det är så, så fungerar vanligt drev. Eller är det något jag inte fattar här ???
1 svar · 4,0k läst
lastkaj
lastkaj: grönahögsvägen 7 :P
13 svar · 4,9k läst
P
Pesco: Hm, kan man få kontakt med dig eller dina hantverkare Wester? ingelaholm@hotmail.com Det finns ett företag som heter NF Nya Fönster som jag varit i kontakt med. De sätter även in gammaldags glas, "valsat" eller vad det heter. Där kan du begära offert. Ev kanske man ska slå sig ihop, för man verkar få bättre priser ju fler fönster man har.
8 svar · 3,1k läst
S
sfinxen: Tja jag köpte en ruta med måtten 116x60 kostade 150 spänn :D
3 svar · 6,8k läst
MathiasS
MathiasS: När du spacklat och målat dina lister "rätt" så ser ju karm och list ut att vara i ett stycke. Viktigt att det är samma färg där alltså..... Målar du med samma vita färg som dörren (vilket sannolikt är den tonade vita) så blir det säkert en alldeles utmärkt färgmatchning även med dörren. Vad praxis är vet jag inte, men att man gör som man gjort känns naturligt iaf eftersom
1 svar · 3,2k läst
yonna
yonna: Nu är det bara fönsterkassetten jag behöver - själva fönstret görs i 'min' fönsterverkstad; men jag misstänker att pilkington gör de flesta insatser i vårt land. Rätt?
2 svar · 3,5k läst
J
jessica: hahah...då skall jag inte göra samma sak då ;) kanske fira med ett efter :)
17 svar · 7,2k läst
S
synpunkter: Det finns nåt annan märke, tex säljer Coop byggmarknad det. Minns inte namnet dock. Velux torde ha närapå hela marknaden. Såvitt jag vet är de bra - särskilt om dom monteras rätt...
1 svar · 3,7k läst
A
andersmc: Om G&B kan jag inte säga mer än att de har svarat snabbt på mina offertförfrågningar. Vad det gäller plastfönster: nej, de ser inte plastiga ut, men de ser lite annorlunda ut än "vanliga" fönster. Det betyder inte att de är fula... Jag har satsat på plastfönster och tycker att jag fått en bättre produkt än om jag valt träfönster. Ett tips är att ta in offerter från flera
0 svar · 1,1k läst
I
isolde: Det går knappast att ange ett lambda-värde för en dörr som inte består av ett homogent material. Sambandet mellan lambda- och U-värde ser ut som U=lambda/tjockleken, där båda avser ett specifikt ämne eller material. Därför anges alltid ett U-vädre för konstruktioner som dörrar, fönster, ytterväggar. Lambda-värden anges för produkter där man själv kan påverka tjockleken,
3 svar · 2,5k läst
P
pag: Hej! Har tre-glasfönster från 1987 från Böckmann, tror det är norskt. Kan inte hitta någon svensk info på Internet om detta märke. På två fönster trilskas låsmekanismen så att de inte går att stänga ordentligt. Tänkte försöka köpa nya låsmekanismer till dessa men var kan man göra det tro? Finns det några fönsterhandlare som är välsorterade på reservdelar till olika
0 svar · 4,9k läst
P
Pronto: Här hittar du lite mer info om självrengörande glas http://www.pilkington.com I PDF-filen "glasfakta" står citat: "Behöver man aldrig tvätta? Vid kraftig nedsmutsning och långvarig torka eller på ytor dit regnvattnet inte når kan det bli nödvändigt att tvätta. Oftast räcker det att spola med vatten, men du kan också använda en mjuk trasa och ljummen tvålvattenlösning" //Marge II
4 svar · 4,1k läst
M
marre: En får skämmas... Jag trodde jag kunde det här med att googla. :-[ Tackar så hemskt mycket för länkarna och för tipset om att kontakta en snickare och låta bygga om en dörr till en skjutdörr. Tänkte inte på det. /marre
2 svar · 4,8k läst
L
Lurvnos: Det går fint att trä om en persienn. Hisslinor och "stegar" finns att köpa i större varuhus, liksom nya vridpinnar och andra små delar som hör till. Kolla vid gardinstängerna. Fabrikat "Kirsch", blåa påsar. Det är lite pilligt, ungefär som att trä en vävstolsvarp, men inget svårt.
2 svar · 11,2k läst
T
T_NOONAN: Ja, exakt finns det ngn grossist som har det? Plåtisiar i sthlm är ite billiga......och går helt bort därför.
4 svar · 4,2k läst
B
Bigfoot: Hejsan Vi har en ytterdörr som ser ganska sliten ut så jag hade tänkt att slipa och lacka den. Men det är ju inte massivt trä utan ett par mm in så sitter en plåt, kan man ändå räkna med en snygg träyta om man slipar?
0 svar · 4,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.