T
TMC: Ja, det stämmer med vikten av korrekt ytbehandling vid lackering av aluminium, har själv jobbat professionellt med detta och känner till problematiken. Ställer man dessa frågor (om det är kromaterat för lack etc) blir säljarna alldeles nervösa...svarar alltid ja på sådana frågor :-?
4 svar · 1,2k läst
snuttjulle
snuttjulle: Vi har de senaste åren köpt fönster putsning av firma och de använder YES handdisk och amoniak. Värt varenda krona då vi betalar ca 500 för 5 dubbelfönster ett litet köksfönser och en terassdörr. Nu har ju vi gamla fönster från 50 talet men priset borde ju inte vara så stor skillnad på. ;)
2 svar · 6,4k läst
T
TMC: Hej, Vi diskuterar om vi skall lägga pengar på att välja aluklädd utsida på våra fönster eller ej - tidigare har vi haft alu och varit mycket nöjda med dem, men vi bodde inte där så länge så att vi kan säga hur de höll sig över tiden (5 år). Så vår fråga vi gärna vill ha erfarenhetsutbyte av är hur länge den fabriksllackering som görs på träfönster (Elitefönster i vårt
0 svar · 3,7k läst
A
AMN: Har suttit och kollat runt lite på nätet. Vad gäller? Vad är enkelglas, är det verkligen bara ett glas? (Trodde bara att det fanns 2-glas eller 3-glas). Vad ska man tänka på? Jag tänkte att man kanske kunde ha de billigare 2-glasfönstren eftersom man bara är där några veckor/år, fast i köket/wc så kanske man ska satsa på 3-glas där vi tänkte ha underhållsvärme. Vad är
0 svar · 3,5k läst
Immobil
Immobil: ...eller: http://www.gapro.se/visasida.asp :)
7 svar · 7,3k läst
S
synpunkter: Tackar - som jag trodde då. Det gamla hederliga verktyget rakblad...
4 svar · 3,6k läst
thomas33
thomas33: En variant är att ta kontakt med ett mindre snickeri, tex Sennans Snickeri i Sennan, som tillverkar en dörr som passar dig. De tillverkade fönster för en kompis för några år sedan i specialmått som skulle passa in i en gammal tegelbyggnad. Passade perfekt utan att man behövde fixa med fasaden! :)
5 svar · 6,1k läst
ByggaNytt
ByggaNytt: Precis, "smala" sidan mot dörren! Fodret skall ju matcha golvsockeln så därför blir det naturligt att ha "breda" sidan från dörren och "smala" mot dörren. Breda/smala sidan sett i profil alltså. Har inget med ränder att göra utan fodret är ju dels kupat för att dölja nivåskillnad karm/vägg samt smalt/brett vid kanterna i profil.
2 svar · 9,5k läst
R
robbanl: Vi har beställt isolerrutor från http://www.rhbygg.nu/ i Södertälje, de skulle sedan hämta och renovera våra fönster och sätta in kasetten. Vi blev uppringda när de hade kommit 12 st men sedan får vi ingen kontakt med bolaget, helt tyst. Vi bor i Stockholm och har inte möjligheten att åka dit på vardagar utan vi har ringt och ringt...de svarar ej och ringer inte tillbaka. Vet någon
0 svar · 5,0k läst
E
erik_1982: [citat] Det du bör tänka på är att även träfönster är väldigt billiga utomlands. Och de fönster som tillverkas i sverige har helt andra egenskaper när det gäller färgbeständighet osv. Ex, fönstergruppen med 30års garanti på färgen...
6 svar · 1,2k läst
G
Gutte: [citat] Det innebär att du "får tillbaka" 10000:- på skatten. Vi gjorde detta när vi putsade om vår fasad ( ROT-avdrag ) och fick maximala 10000:- tillbaka.
1 svar · 4,2k läst
C
Charisma: Om du inte är beroede av dagsljuset så skulle jag nog satsa på dörrar utan fönster. Istället kanske överljus om det är ett sånt hus där det kan tänkas passa. Anledningen till att jag väljer bort fönster i dörrn är helt enkelt att jag vill kunna låta bli att öppna dörren om jag skulle vilja utan att jobbiga grannen ser att jag vänder när jag ser att det är hon igen! Sen borde
3 svar · 2,4k läst
G
gogu: Jag tillverkade egna spröjs till en ytterdörr och fäste dom med "fönsterglasstift" dom är så små så dom synns knappt. Målar man dom i samma färg som spröjsen så blir dom nog osynliga ;)
6 svar · 13,5k läst
S
sa: Hej! Någon med erfarenhet av att sätta in ett takfönster i en vindsvåning? Vad kan det kosta totat? Behövs ställning mot fasaden (det är snedtak med ett antal takkupor) ? Jag vill ha några takfönster i en vindsvåning i Sthlms innerstad.. går det att få byggov (vilket jag antar krävs) eller är det stopp redan där? Tackar på förhand för alla eventuella tips!
0 svar · 2,4k läst
Immobil
Immobil: Skaffa en billig tigersåg så är det snabbt fixat. ;)
5 svar · 3,3k läst
Immobil
Immobil: Fönstertillverkarna och ibland glasmästarna har dessa fästen. ;)
2 svar · 6,7k läst
J
JPM: Låt Älvsbyhus fixa godkänd låsning och sätta in rätt spanjolätt i dörren. Det låter inte dyrt med 4000kr. En låsmed vill nog har mer för cylindrar, spanjolätt och lika låsning.
2 svar · 10,7k läst
D
daniellindholm: Aha, ok. Själv har jag bara fasta och vridvarianten.
6 svar · 4,2k läst
D
daniellindholm: 'bullerglas' från Traryd var väldigt mycket dyrare enligt min mening. Ang. leveranstid så fick vi våra fönster förra veckan. De beställdes innan midsommar. Om man skall tro han som körde ut dem (det var DHL eller någon annan stor utkörningsfirma) så var jag långt ifrån ensam om den leveranstiden... han sa att alla fått vänta och att de flesta var riktigt förbannade. Verkar ju
1 svar · 2,6k läst
ByggaNytt
ByggaNytt: Samma "problem" hade min kompis när de byggde ett radhus för Småa för några år sedan. Kan tillägga att det var kompisens fru som kom på lösningen :-[ 8-) ;D
3 svar · 6,3k läst
G
Great: Vad rekommenderas för märke på skjut dörrar, har tittat på Elfa, Lumi och Inaria. nån som upplevt några för/nackdelar med nåt märke??
0 svar · 1,0k läst
H
henrikgbg: Jag har valt Velfac till det hus jag precis börjat bygga. Många hantverkare är negativa till allt som tar lite längre tid och är lite krångligare än vad de är vana vid. Det är väldigt viktigt att plåtarbetet runt fönstrena blir gjort på ett riktigt sätt (finns att tillgå på www.velfac.se). Det som talar för Velfac, tycker jag, är att deras produkter är betydligt snyggare än
4 svar · 5,5k läst
morsan
morsan: Nu gick det att hitta tråden :) Du får väl höra med de "inblandade" hur det gick :-/ http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=thread_deleted1/0#0
2 svar · 6,3k läst
B
bjorlevik: Skall idagarna sätta in vår "orginal-dörr" från runt 1890. (Hittade den på vinden!) Det fanns inget lås i dörren men vi skulle iallafall bytt till nytt lås, nu har vi satt i det bästa ASSA som finns. På sikt skall alla dörrar, garage, altandörrar få nya säkerhetslås. Känns som en bra investering... :) Det jag är lite orolig för är att den gamla vackra dubbeldörren  inte är
0 svar · 2,2k läst
Johan Gunverth
Johan Gunverth: [citat] Du kan fråga vilken byggnadsvårdsantikvarie som helst om detta. Det är alldeles sant. Man visste en hel del förr i tiden som idag har fallit i glömska. Hmmm...jag känner igen det där.
4 svar · 6,4k läst
S
synpunkter: Assa 2000 Evolution är det som gäller i standardlås. Den har hakregel som förhindrar att man rycker ur dörren.
2 svar · 2,4k läst
L
Lurvnos: Troligen kommer inneluft ut emellan inner- och ytterfönster. Inneluften är varm och bär på en del fukt, som kondenseras på ytterfönstrets insida. Innerbågen skall alltså vara tät mot karmarna, med fönsterremsor eller liknande. En dålig/sprucken kittning av innerbågens glas kan också ge luftläckage. Och, lite uteluft ska man tillåta svepa mellan inner- och ytterfönster, som då tar
1 svar · 4,7k läst
MathiasS
MathiasS: Tja, vad ska dom göra? Har dörrarna brunnit upp så har dom. Ditt alternativ är ju förstås att hitta en alternativ tillverkare, Dimplomat kan säkert tänka sig att annulera din beställning. Varför inte kröna ditt superhus med en superdörr från Bovalls? www.bovalls.com Fantastiskt läckra dörrar som är pricken över "i'et" på vilket hus som helst. Luktar gott gör dörrarna
2 svar · 4,0k läst
M
Mjölnaren: [citat] Att byta en karm är inte speciellt svårt. Har karmen mycket udda mått/profil gå till ett lokalt snickeri så hjälper dom dig. Varför fuktskadad? Vet du var fukten kommer ifrån? Ingen större idé att byta karm om det finns fukt i övrig byggkonstruktion.
1 svar · 2,4k läst
P
ParO: Extreme har självrengörande glas, vet inte om orginal har det.
1 svar · 2,7k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.