Ja hur skall jag sätta den då jag inte ränkte ha några fönsterfoder på insidan? salar jag innan jag sätter dit gipsen på väggen eller , någon som vet?

Jag antar att du enbart skall ha en fönstersmyg. Då sätter du med fördel denna först och gipsar sedan. Jag gjorde tvärt om och då muttrade målaren lite över vissa glipor...

hur tjock smyg hade du? och hur långt utanför färdig innervägg sticker den ut -så det ser bra ut

Smygen gjorde jag själv från 19 mm MDF, sedan fräste jag en liten profil ytterst av samma sort som fönstrena. Jag skickade ut kanten 10 mm utanför väggen.

Jag lägger upp nån bild på Måndag så kan du ju eventuellt få lite inspiration...

Bob_the_builder
Jag antar att du enbart skall ha en fönstersmyg. Då sätter du med fördel denna först och gipsar sedan. Jag gjorde tvärt om och då muttrade målaren lite över vissa glipor...
Hmm, hur gör man det bra rent praktiskt då? Det blir ju ett hel(%&Q)(/& mätande om man ska få den passningen snygg. Snart där...

Utgå lämpligast från fönstret, jag ville personligen att karmen skulle synas lika myket åt alla håll. Tillverka egna passbitar i olika tjocklekar och använd dessa för att sala ut smygen till lämpliga mått. Du vet ju hur tjock den färdiga väggen kommer att vara så kompensera smygen för detta i djupled.

Som sagt jag gjorde tvärt om, gipsade först och smög sedan vilket resulterade i en del glipor. Detta spacklade/remsade dock målarn i och än så länge (1 år) syms inga sprickor...

Det går även att använda limfog eller kallas även ofta snickarskiva mm. Den finns i ett antal olika bredder från 20 cm. Har du möjlighet kan det vara snyggt att skruva salningen på utsidan av karmen (alltså på insidan i rummet) och då få en större del av fönsterkarmen synlig. Detta är en stor fördel om du t.ex. har tilluftsventiler i karmen, annars blir det lite trångt med salning placerad som vanligt. Limfogen gör att du får ett "träigare" intryck av salningen. MDF-board kan ibland se lite plastig ut.
Tartan

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.