Hej
Jag ska fräscha upp vårat hus som är ett ganska stort hus på landet, nästan herrgårdsliknande putsat med stora skyltfönster på nedre våningen.
Jag ska byta fönster och funderar på om man ska ha spröjsen emellan eller lösa på utsidan. Visst är det smidigare att ha dom emellan men är det inte snyggare att ha dom utanpå som gamla hederliga fönster?
Fönstren har måtten 18*13 och 16*13.
Vad tycker ni?

Emellan ? ? ?

Skall du ha spröjs ska de definitivt ligga utanpå och absolut inte vara avtagbara - sådana är en styggelse ;)

Men till sist är det ändå huset som bestämmer om det över huvud taget skall vara spröjs. Kan du inte lägga in ett par bilder?

Riktiga spröjs som delar ytterglaset eller alla glas, ger en helt annan känsla. Fönsterglaset får liv på utsidan och ljuset sprids betydligt bättre på insidan i rummet. Faktum är att profileringen av spröjsets insida är gjort för att arbeta med glasets brytningsindex och maximera ljusspridningen.

Vi har satt RM-snickeriers 2+1-glasfönster i hela huset.

Christopher skrev:
[quote author=Lenis link=1131823031/0#2 date=1131880246]Jag tycker imellan....
Vi har bägge delar på vårt hus idag......det ser likadant ut utifrån men det är betydligt lättare att tvätta dom fönster som har spröjsen imellan.

Håller med!
Snyggt, praktiskt och underhållsfritt![/quote]

Emellan fönstren :o

Har aldrig hört talas om det. Det måste ju se för hj"¤¤"it ut både utifrån o inifrån.

Nej riktiga fasta spröjs skall det va annars är det bättre utan. Lösa spröjs blir alltid lite snea och ser bara billigt o fult ut.

...Att glasbrytande spröjs skulle vara profilerade för att sprida ljuset på ett optimalt sätt, är jag tveksam till (förutom i snickarglädje-firmornas fall).
Du kan fråga vilken byggnadsvårdsantikvarie som helst om detta. Det är alldeles sant. Man visste en hel del förr i tiden som idag har fallit i glömska.

Hmmm...jag känner igen det där.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.