Trodde jag skulle hitta flera inlägg om detta, men hittade bara:
http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=58510/0#0
http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=58278
Behöver mer tips för att byta karm och dörr.

Vårt hus är från 1980 och alla dörrar, karmar, lister mm är mörkbruna. Efter 6 år är jag urless på det, och bestämde mig för att nu får det vara nock! Måla har jag försökt, men färgen flagnar så fort ett av barnen "nuddar" det. För dåligt grundarbete kanske, kladdigt och jobbigt var det.

Så jag åkte iväg och köpte vit dörr (Henry) och vit karm på CoopBygg. Kommer hem och ser att karmen är aldelses för tjock, 92 istället för 62, och maken är helt paff över att hitta en dörr i hallen och att jag bara körde iväg utan att kolla hur den gamla karmen var fastsatt.

(Dessutom köpte jag en tröskel till badrummet, och så visar det sig att den dörren bara är 62. Jag trodde i min blåögdhet att alla dörrarna var lika i huset. )

Nu har jag tagit ut plopparna i gamla karmen och ser att karmen sitter fast med två tjocka spikar i varje plopphål (ursäkta uttrycket!) Maken tror att det kan vara stålreglar.

Vi behöver mycket tips om allt!!!! Funkar detta kommer vi att byta ut de andra 7 dörrarna också.

Pernilla
glad amatör

* Karmar finns i olika bredder/storlekar som tur är. Du måste hitta en som är lika/mindre än väggens tjocklek. Detta kanske du inte hittar på Coop men en "riktig" brädgård kan hjälpa dig med detta.

* Att spika fast karmen är ett otyg, lite svårt att efterjustera karmen då >:(. Du skall använda speciell karmskruv för detta vid nymontering. Att karmen är spikad utesluter att det skulle vara plåtreglar bakom, skulle ju visserligen kunna vara plåtreglar med träregel bakom ;) Går det att spika går det dock även att använda karmskruv.

Lite info om montering av ytterdörr, funkar dock bra med innerdörrar också (bara lättare):
http://www.svenskttra.org/byggbeskrivningar

Klicka på Renovering/Montera dörr

Tack!
Problemet är också att få bort den gamla karmen. Har tagit bort listen som sitter där upp på karmen och den sprack. Vi har samma erfarenhet med de andra listerna, att det är ursvårt att dra bort lister pga spikarna. Är rädda för att det därför blir mastigt värre att få bort karmen. Det är bara att bita ihop. Fler tips?

Ni måste ju bryta bort listerna (dörrfoder). Det brukar vara ganska enkelt om du har rätt verktyg, ett stämjärn och en liten kofot brukar fungera bra. När du väl fått bort fodrena så sågar du av spikarna som håller karmen med ett bågfilblad som du sticker in i springan mellan karm och vägg. Skulle det sitta kvar "stumpar" av spikarna så slår du bara in dem i väggen.
Sen att montera nya karmar kräver lite händighet och nogranhet, följ beskrivningen ovan och använd lod eller ett riktigt långpass för att få det rakt.....

Aha, såga av spikarna. Det tänkte vi inte på. Har bara brutit bort översta listen (med en skruvmejsel), så ska ta de på sidorna och se om det är möjligt att få in en såg där.
Tack!

Pernilla

Skaffa en billig tigersåg så är det snabbt fixat. ;)

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.