Hej!

Har ett gammal trähus från 1933. Fönsterna är gamla englas, och på vintern sättar jag i innefönster. I vissa föster blir det imma i mellan, vad beror detta på och vad kan jag göra åt det?

Mvh
Morgan
 
Troligen kommer inneluft ut emellan inner- och ytterfönster. Inneluften är varm och bär på en del fukt, som kondenseras på ytterfönstrets insida.

Innerbågen skall alltså vara tät mot karmarna, med fönsterremsor eller liknande.
En dålig/sprucken kittning av innerbågens glas kan också ge luftläckage.

Och, lite uteluft ska man tillåta svepa mellan inner- och ytterfönster, som då tar med sig ett ev. litet läckage av inneluft. Har du tätningslister i ytterbågen kan du skära bort någon cm uppe och nere.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.