Ytterdörrpar av modul 18/23 ska kombineras med två sidoljus 4/23 och ett överljus 18/2. Har kikat på bygglagret.se men som väntat har deras sidoljus en maxhöjd av 2,10m. Har någon stött på problemet och kunnat lösa det?

Vi har monterat ett liknande projekt på en gammal herrgård. Där var det 2,4 m pardörrar samt 0,3 överljus. Den kunden hade ett par gamla sidoljus som i och för sig var i bra skick, men endast 2,0 m höga. Vi fick fria händer att "fixa så det blev bra".
Det blev 0,4x0,7 fasta fönster på var sida om dörren ovanpå kundens sidoljus, samt två st 0,3x0,6 fasta fönster ovanpå den gamla dörren. Kunden blev mycket nöjd, och det blev riktigt bra. Fast hade jag fått välja så kanske de gamla sidoljusen fått gått ett annat öde till mötes och jag beställt något som passat exakt, men det hade förstås blivit betydligt dyrare.

Tartan

Egentligen kan jag tänka mig att skippa överljuset om jag kan få tag på en pardörr som är 2,30m hög. Logiskt sett borde det dock bli billigare att tillverka 20cm högre sidoljus än 20cm högre pardörr.

Jag betraktar det som en kostnadsfråga, för att rent estetiskt blir det lika bra med endast två sidoljus och inget överljus. Tack för idéen att använda sig av fönster, Tartan. Det tänkte jag faktiskt inte på.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.