3 373 läst ·
2 svar
3k läst
2 svar
2,30m höga sidoljus
Vi har monterat ett liknande projekt på en gammal herrgård. Där var det 2,4 m pardörrar samt 0,3 överljus. Den kunden hade ett par gamla sidoljus som i och för sig var i bra skick, men endast 2,0 m höga. Vi fick fria händer att "fixa så det blev bra".
Det blev 0,4x0,7 fasta fönster på var sida om dörren ovanpå kundens sidoljus, samt två st 0,3x0,6 fasta fönster ovanpå den gamla dörren. Kunden blev mycket nöjd, och det blev riktigt bra. Fast hade jag fått välja så kanske de gamla sidoljusen fått gått ett annat öde till mötes och jag beställt något som passat exakt, men det hade förstås blivit betydligt dyrare.
Tartan
Det blev 0,4x0,7 fasta fönster på var sida om dörren ovanpå kundens sidoljus, samt två st 0,3x0,6 fasta fönster ovanpå den gamla dörren. Kunden blev mycket nöjd, och det blev riktigt bra. Fast hade jag fått välja så kanske de gamla sidoljusen fått gått ett annat öde till mötes och jag beställt något som passat exakt, men det hade förstås blivit betydligt dyrare.
Tartan
Egentligen kan jag tänka mig att skippa överljuset om jag kan få tag på en pardörr som är 2,30m hög. Logiskt sett borde det dock bli billigare att tillverka 20cm högre sidoljus än 20cm högre pardörr.
Jag betraktar det som en kostnadsfråga, för att rent estetiskt blir det lika bra med endast två sidoljus och inget överljus. Tack för idéen att använda sig av fönster, Tartan. Det tänkte jag faktiskt inte på.
Jag betraktar det som en kostnadsfråga, för att rent estetiskt blir det lika bra med endast två sidoljus och inget överljus. Tack för idéen att använda sig av fönster, Tartan. Det tänkte jag faktiskt inte på.
Klicka här för att svara