4 056 läst ·
2 svar
4k läst
2 svar
5 meters glasvägg?
För ett projekt så kommer jag behöva göra en del av en befintlig vägg genomskinlig. Väggen är cirka 5 meter bred och den genomskinliga ytan bör vara minst en meter hög och nederkanten placerad i maghöjd. I övrigt är väggen ca 3.5 meter hög från golv till tak, lättbetong men ej bärande.
Min fråga till er är vilket material som jag ska använda. Det måste vara hållfast (får absolut inte gå sönder i vassa skärvor ens om någon kastar en pryl på den eller faller mot den) men den måste samtidigt vara så billig som möjligt.
Att exempelvis sätta upp fem sektioner á 90 cm är också ett alternativ så länge man kan se genom väggen från ena rummet till det andra.
Så vad föreslår ni? Nån form av plastlösning eller ska man gå på glas eller vad finns det för nåt att välja mellan?
Min fråga till er är vilket material som jag ska använda. Det måste vara hållfast (får absolut inte gå sönder i vassa skärvor ens om någon kastar en pryl på den eller faller mot den) men den måste samtidigt vara så billig som möjligt.
Att exempelvis sätta upp fem sektioner á 90 cm är också ett alternativ så länge man kan se genom väggen från ena rummet till det andra.
Så vad föreslår ni? Nån form av plastlösning eller ska man gå på glas eller vad finns det för nåt att välja mellan?
Vill du ha en lösning som håller skulle jag nog sattsa på glas som man sätter splitterskyddsfilm på ena eller båda sidorna.. Räcker med en tunn film vilket håller ner priset.
Polykarbonat funkar med livslängden är begränsad.
Polykarbonat funkar med livslängden är begränsad.
Ja det beror väl på lite. Skulle rekommendera dig att Sätta ett isolerglas med härdad utsida o laminerad insida. Tex D6/8-15 med yttre glas Härdat 6mm glas & insidan Laminerat 44.1 med energisparglas tex PLANITHERM/OPTITHERM osv. Detta i kombination med 15mm ARGON ger dig ett u-värde på glaset på 1,1.
Det största glaset jag vet att man kan få i Svergie av denna typen är 2000x3470mm
Annars om man tar 2 sidor laminerat tex 2sid 44.1 med ett av glasen med energisparfunktion kan man väl göra ca 2700x4000mm ca
Det största glaset jag vet att man kan få i Svergie av denna typen är 2000x3470mm
Annars om man tar 2 sidor laminerat tex 2sid 44.1 med ett av glasen med energisparfunktion kan man väl göra ca 2700x4000mm ca
Klicka här för att svara