Finns massa trådar om detta. Men jag kan köra en kort variant om just linolja.
Först och främst måste de oljas rikligt med linolja. Vi gjorde oxo våra fönster hos ett snickeri och de doppade hela fönstren i en tunna med linolja och lät de suga tills virket inte ville suga mer, så om du gör detta för hand så olja många ggr. Sedan målar du med utspädd linolja (en blandning av balsamterpentin, linolja och linolje färgen du ska använda), sedan målar du en andra gång med utspädd linoljefärg fast med mera linoljefärg. Sissta gången enbart med linoljefärgen (ev lite spädning). Efter detta så e det klart om du nu inte vill måla en gång till

. Glaset och kittet ska i bågen efter första grundningen sedan målar du in kittet med resterande målningar.
Många färgtillverkare har egna "regler" för spädning etc så titta tex på ottosonsfärgmakeri eller gysinge för att få lite tipps. Men ovan var så vi gjorde i stora drag.