Fönster & Dörrar
MathiasS: Jag har traryds vridfönster i hela huset och är helt nöjd med funktionen. Allmogeprofil vet jag inget om...
styrman1: isolerglaskassett antar jag? gissar på en tusenlapp per ruta. kvalificerad gissning bara.
camarogubben: Har någon annan problem med att färgen spricker på ytterdörrar av märket Polar Dörren? Min ena ytterdörr har sprickor på flera ställen, runt rutan, i ornaments spåren men även på plana ytor. Dörren är bara 2 år gammal.:mad:
Fasting65: Du behöver ju inte renskrapa i det karminnerhörnet där listen sitter varje gång du målar om fönstret. Troligen är det väl utsidan av fönstret som far mest illa. Inte totalrenoverar man fönstren var 10:e år.
magre: Hej. Håller på att bygga hus och har valt en stående cedeträ panel. Runt fönster smyg med över och under bleck. Har dock funderingar kring överblecken? Bifogar en bild på hur man "inte" skall göra enligt expertis runt omkring mig, risk för röta etc. (jag tycker dock det är snyggast så, och det är cederträ, är det inte mer röt beständigt?) Jag skulle vilja ha panelen ca 5 mm
patrikz: Skall köpa måttbeställda persienner till våra nya 3-glas fönster. Några är fasta och andra är vippfönster. Verkar som att det finns två alternativ till hur man sätter fast persiennerna. Antingen enl bild där persiennera går ända ut till smygen eller något kortare där de bara går ut till karmen. Båda alternativen fungerar, men vilken är att föredra?
verktygsgurun: Du har för dålig ventilation i garaget. Har du ventiler redan så kanske de är för få eller stängda? Annars måste du sätta i ventiler i väggarna. Staffan
snickarboden: Om det funkar med en golvgående för innebruk så lär det gå att lösa hos www.rolandsystem.se. Nämnde detta för ägaren när jag träffade honom i eftermiddags och en sådan dörr går att lösa med träfyllningar och delningar. /Kent
el_richard: kanske hade varit bättre att anlitat hantverkare med lite mer kunskap, men dom kanske är billiga.....
verktygsgurun: Kanske räcker med att justera slutblecket lite så dörren stänger lite hårdare ? Staffan
Lmob: invändiga smygar fixade jag med sikaflex, limmade altså. sedan hänger dom i listerna som är spikade i smygen å väggen. inga spik,skruvskallar synliga i smygen. skall du skumma fast fönsterna så gör du så att du kapar till läckt som du sätter i spänn inv i karmen så inte skummet trycker ihop fönsterna, glömde det på ett fönster , bara att ta fram sågen å börja om
Generellt: Har själv köpt fönster och dörrar från RM Snickerier i Vimmerby. Jättefina, helnöjd, kan rekommendera dem men dem är dyra dock...Har anlitat polska killar som hjälper oss och sätter dit dem nu, de pratar om att man kan få en fin snickrad pardörr i Polen, som jag förstår specialtillverkad av snickare, för runt 8.000 kronor som de tycker skulle vara fin till oss. Vi har dock bestämt
mdredfox8: Är på jakt efter en vänsterhängd förrådsdörr med måttet 120x210cm. Var hittar jag det till bäst pris? Tacksam för hjälp.
Vika: Vi ska bygga en veranda med tak. På denna ska vi ha en extra vägg som vind- och insynsskydd, båda sidorna av väggen ska ha liggande panel. Vi är nu på jakt efter ett litet runt fönster, min ca 40 cm i diameter, mest som dekoration i väggen. Det kan vara av enkel typ, enkelglas och icke-öppningsbart, dvs hyfsat billigt. Det får gärna vara målat vitt, men detta är inget krav.
Kimppa: Jag försöker få reda på vem de är som tillverkar Eksjöhus breda halvmånefönster, har varit i kontakt med Elitfönster men dom är inte leverantör av dessa men kan tillverka om jag får reda på måtten på detta fönster,se bifogad bild. Har inte fått nåt svar när jag mailat Eksjöhus om detta. Mvh Kimppa
TobbeGardner: Hej, la in ett ämne under Fasad igår men fick inte några svar. Jag lägger en länk här också eftersom jag inte lyckas hitta något sätt att flytta ämnet till den här kategorin. Hoppas någon kan tipsa mig :) http://forum.byggahus.se/fasad/80241-runt-foenster-i-fasad-med-liggande-panel.html Mvh Tobbe G
Skitsur: Det finns bredare smygar att köpa. finns i varje välsorterad bygghandel
Fogarbo: Råkade snava över tyska Velux-priser också på denna sida. Förmodligen är danska priser styrda av konkurrens från Tyskland (bara en gissning, inget annat)
Kristian_F: Har bekymmer med att den tidigare ägaren av vårt hus klistrat fast speglar på utsidan av klädkammardörrarna. Min fråga är om ni har något tips på hur man kan tänkas få av speglarna utan alltför stor åverkan på dörrarna? Ett möjligt alternativ är naturligtvis att köpa nya dörrar, men tanke på att det är gamla fina dörrar känns det lite onödigt att byta ut dem. Tackar på
Hemmakatten: På vårt förra hus, putsat stenhus satt fönstren ca 50-60mm in från fasaden, vilket upplevdes som snyggt och bra. I vårt nya hus, trähus, sitter fönstren 60mm in.
janolena: Hej! Jag skulle rekomendera att ordna en snickare som du får förtroende för , du kan be snickaren om att lämna pris på både fönster och montering eller fixar du fönstren själv. Tar du någon frima som "ordnar allt" så kan det gå hur som helst. Även dyrare! Lägg lite egen tid på fönsterbytet och bli nöjd! jan
CalleMange: Ta reda på vad solskyddsglaset heter så ska jag se om jag hittar fakta på det.
Tripod: Vet faktiskt inte om häftgrunden funkar utomhus. Har inte börjat med detta jobbet hemma ännu. Har mexitegel med betsade trädetaljer. Vi kommer ha kvar det brunbetsade på utsidan och måla vitt på insidan.
Johan Gunverth: Det beror på hustyp vad som passar, men många nybyggda hus i klassisk svensk stil får oftast 11x13-fönster. Då får man vanligtvis en brösthöjd på runt 82 cm, cirka 10 cm högre en ett normalt matbord/arbetsbord. Vi har 11x14 på vårt hus eftersom förebilderna till detsamma uteslutande hade det måttet. Som sagt, hustyp styr en del. Visa lite bilder.
CalleMange: Bifogar en bild på halvfransk respektive helfransk dörr. Hoppas skillnaden framgår.
snickerboa123: Massproducerade fönster där inte virke väljs ut på rätt sätt, håller i utsatt läge ca 5 år. Är man petig med målningen så kan dem hålla längre. Väljs kärnvirke i fönsterna så håller dem i 400år.Omålade!!
llt2: Jag har just provat att dra ihop 3 nya SP-fönster med varann m.h.a. karmhylsor. Döm om min förvåning, de förborrade hålen är på olika höjd för vä/hö. Det diffar ca 3 mm. Jag trodde det skulle vara en barnlek att montera, men nu får jag plugga den ena sidan och använda karmskruv istället. Har ni andra erfarenhet av hur förborrade hål är placerade? /Leif