Hoppas det är rätt forum nu bara...
Jag håller på och renoverar hemma i hallen och har slitit bort masonitskivorna som täckte de fina spegeldörrarna som just nu kanske inte är speciellt fina
Men jag har några hål, både små och stora, som behövs läggas igen på dessa och nu vill jag veta hur jag gör detta enklast?
Dörrarna ska sedan slipas och spacklas där det behövs och sedan ska de sprutmålas om det spelar någon större roll?
Bild kommer senare under dagen, trodde jag hade den på mobilen men inte då
Jag håller på och renoverar hemma i hallen och har slitit bort masonitskivorna som täckte de fina spegeldörrarna som just nu kanske inte är speciellt fina
Men jag har några hål, både små och stora, som behövs läggas igen på dessa och nu vill jag veta hur jag gör detta enklast?
Dörrarna ska sedan slipas och spacklas där det behövs och sedan ska de sprutmålas om det spelar någon större roll?
Bild kommer senare under dagen, trodde jag hade den på mobilen men inte då
Ok, men vilken sort? Plastic padding är märket, sen finns det massvis av olika sorter? Jag har glasfiberspackel samt PP100, sistnämnda kan iofs vara Ultima...
Skulle dock inte sprutmåla en så fin dörr .....;-)
Ahh, då vet jag vilket spackel det är!
Sommartorparn, varför inte? Vi renoverar upp det mesta i en "retro-stil", gammalt blandat med nytt. Att bara ha den trären går ju inte och att behålla masoniten kommer ju inte på fråga
Pensla, näe det blir inget snyggt och tar för lång tid.
Sommartorparn, varför inte? Vi renoverar upp det mesta i en "retro-stil", gammalt blandat med nytt. Att bara ha den trären går ju inte och att behålla masoniten kommer ju inte på fråga
Anders&Ylva skrev:
Sprutmålning ger en livlös yta. Om ni nu är ute efter en yta som ser gammeldags ut så är det pensling med linoljefärg som gäller. Det ska vara så tunnt struket att man anar trästrukturen under färgen. Tar tid OK, men sååååå himla stor skillnad i utseende.
PS viktigt när man målar spegeldörrar är att det inte blir tjockt med färg i kanten på speglarna, för då blir det fula sprickor sedan när sedan träet torkar o rör sig. Ett tips att dra ett rakblad genom kanten när färgen är halvtorr.
Jag instämmer med Sommartorparn!
Jag skulle ha penslat dörren för att få liv i den. Det finns så bra penslar och färger om man går till en färghandlare och dörren kommer att bli kanonsnygg. Jag gjorde samma sak med mina köksluckor och resultatet blev kanon.
Sedan är det en sak till, OM du sprutmålar dörren får du inte ha den minsa lilla ojämnhet, vilket kan vara svårt på en sådan dörr. För varje ojämnhet kommer att synas. det ska väl igentligen sprutspaklas, tror jag.
Har du däremot "handmålat" dörren, så kan vissa ojämnheter ge viss charm, enligt min åsikt.
Jag skulle ha penslat dörren för att få liv i den. Det finns så bra penslar och färger om man går till en färghandlare och dörren kommer att bli kanonsnygg. Jag gjorde samma sak med mina köksluckor och resultatet blev kanon.
Sedan är det en sak till, OM du sprutmålar dörren får du inte ha den minsa lilla ojämnhet, vilket kan vara svårt på en sådan dörr. För varje ojämnhet kommer att synas. det ska väl igentligen sprutspaklas, tror jag.
Har du däremot "handmålat" dörren, så kan vissa ojämnheter ge viss charm, enligt min åsikt.
Har aldrig själv sprutmålat något, men med tanke på det underarbete som krävs för att få en helt slät yta, så är det inte säkert att det innebär så mycket mindre arbete än vad penselmålningen innebär.
här kan du läsa lite om linoljefärg
http://www.windowcraft.se/sv/mytfakta.php
här kan du läsa lite om linoljefärg
http://www.windowcraft.se/sv/mytfakta.php
Klicka här för att svara
