4 412 läst ·
5 svar
4k läst
5 svar
Bågstorlek på skjutdörrar?
Jag satt och kollade på en sajt som säljer Schücos skjutdörrar och där angavs den maximala bågstorleken till 3000 mm. Vad tror ni menas med detta för en skjutdörr med en fast del och en skjutbar del? Är det varje dels mått som max får vara 3 m eller är det de två delarna tillsammans?
Vad menas normalt med "bågstorlek" i fönstervärlden?
Vad menas normalt med "bågstorlek" i fönstervärlden?
Skjutdörrspartier är generellt väldigt dyra. Att hitta ett i din storlek under 25000 kr (inkl. moms.) tror jag blir mycket svårt! Åtminstone att döma av de offerter vi fått in från på fyra olika "märken" (Velfac, Orama, Schüco, Hajom). Vi har inte tagit in offerter från billigare märken, men det beror mest på att vi tycker att det känns säkrare att köpa en såpass komplicerad produkt som ett isolerat skjutdörrsparti från någon av "de välkända".EmMi skrev:
Vi valde Schüco för 6 st skjutpartier om c:a 2,85 x 2,50 löpandes på 2 skenor. Partierna är OK, men det är lite sådär med installation som sköts av 3:dje part.
Tänk på att så stora partier ovillkorligen kommer att skadas i transporten (vi har repor, bucklor och småskavanker). Detta kommer du troligen inte att få kompensation för, då nog anses som normalt vid hantering av så stora/tunga varor.
Skulle vi göra om allting så skulle vi gått ner i storlek och valt Velfac istället. Men gjort är gjort.
Tänk på att så stora partier ovillkorligen kommer att skadas i transporten (vi har repor, bucklor och småskavanker). Detta kommer du troligen inte att få kompensation för, då nog anses som normalt vid hantering av så stora/tunga varor.
Skulle vi göra om allting så skulle vi gått ner i storlek och valt Velfac istället. Men gjort är gjort.
Jag köpte till slut Schüco. Transporten gick väldigt smidigt och inga skador uppstod under vare sig transport eller montage. Det största skjutdörrspartiet har måtten 4000 x 2100 mm och det största fönsterpartiet 4000 x 2400 mm. Vi är mycket nöjda än så länge!
Klicka här för att svara