Hallå!

Hade en säljare hemma här i kväll som ville sälja massa lås och säkerhetsgrejer. Hade tänkte uppgradera de grejerna ändå, så det var ju kul tills han kom med priset! Rekomenderade låsgrejer till ytterdörrar går på ca 4500 kr, men problemet uppstår i att jag har garage i anslutning till huset. Dvs, tjuven skulle kunna hoppa över mitt überlås i ytterdörren, ta sig in i garaget och sedan in i huset den vägen. Hans lösning var att sätta samma lås på garagedörren och dörren på baksidan av garaget. Men 15000 kr för bara ytterdörrslås är inte speciellt kul tycker jag :)

Har ni några bra tips på hur man skulle kunna säkra upp garaget utan überlås? Hänglås på insidan? Man springer ju inte lika ofta i garaget (mekgarage) så att ha en lite jobbigare lösning där känns inte helt fel. Brandsäkerhet att komma ut fort den vägen är ju inte heller relevant.

Ska nog ta och åka till lokala låsnissen och bolla lite imorn :)

/Calle

Tycker jag verkligen du ska göra. Låter riktigt dyrt de han försökte sälja,

Kom ihåg att prisen ofte är oerhört hög på Swesafe och andra "riktiga" låsnisser. Kolla gärna hos nån bygghandel eller verktygshandel.

15000 för 3 dörrar verkar rätt dyrt

har i alla fall hittat samma lås, Assa 2000 Evo, för 2400 kr på nätet. Det är samma som denna kille skulle ha 4500 kr för (dock med installation).

Fanns ju massor med bra info om lås/säkerhet på nätet. Polisen har bla en bra pdf. Några försäkringsbolag hade lite bra grejer också. Verkar som det nästan räcker med att sätta ett lås till i garaget.

Om jag gör allt själv så verkar jag kunna spara över 12000 kr :D

/Calle

Om det är sådana våldsamma pengar som du funderar på att lägga på lås, så kanske du ska kolla på larm istället/också? Nu för tiden verkar man få ett vettigt larm via t.ex Trygga Hem för typ 1000:- + månadsavgift.

Hemmakatten
vad är det för lås du har i dag? Själva låscylindern, om det är av samma typ som Assa2000Evo, kan man för det mesta spara och sätta in i nya låset och samtidigt spara lite pengar. Assa 2000 Evo kräver tre hål i dörren, har du ett äldre lås kanske du bara har två.

Enligt vad jag kan tolka är inte änns min låskolv borrsäker. Idag är det ett enkelt lås som inte gör att låsa drevet på, och jag har inget extra lås på dörren. Att borra ett hål till för assa 2000 känns inte jättejobbigt. Men visst, jag tänker inte spendera 15-20000 på lås! Ett par tusingar kanske. Tänkte byta lås på dörren, brytskydd på altandörren, och 2 fönsterlås på baksidan. Men garaget är då svaga länken kan man säga.

Min sambo är väldigt antilarm. Vi har stor hund, och 2 små barn. Så jag är rädd att ett larm aldrig skulle användas.

/Calle

Har du inte tummen i mitten, så visst kan du sätta in lås med slutbleck. Men jag har stött på många snickare som inte säger sig kunna. Varför pruta på låset till garaget, du behöver kanske inte ha ett 2000 lås utan kan nöja dig med ett lite enklare med ett bra slutbleck. Ska du sedan ha lika låsnig så får du kontakta din låssmed. Bara för att man inte behövt eller kan tänka sig att utrymma genom garaget så kan det ju hända...

Brytskydd på altandörren är väl ok, men spanjolett är mycket mycket bättre. Larm är bra men försvårar inte för tjuven att ta sig in, lås först!

När det gäller lås blir folk gärna snåla eller sparsamma... trots att det handlar om att skydda sin egendom. Men att göra andra investeringar är nödvändigt, finns inga gränser...

De flesta kommer aldrig att drabbas, men de som gör det vill oftast inte bo kvar...
/Jan

En sak till, räkna på vad ett larm kommer att kosta de närmaste 5-10 åren. Det räcker till nya lås många gånger om...

Snailman
I mitt nuvarande hus så sitter alla treglasrutor med små smala lister (häftade) UTANPÅ fönstren, så om man plockar bort dessa, det kan nog inte ta mer än någon minut, så kan man lyfta ut rutan och klättra in, så några dyra lås på fönster eller altandörrar anser jag vara bortkastade pengar om man har sådan konstruktion.

Snailman skrev:
I mitt nuvarande hus så sitter alla treglasrutor med små smala lister (häftade) UTANPÅ fönstren, så om man plockar bort dessa, det kan nog inte ta mer än någon minut, så kan man lyfta ut rutan och klättra in, så några dyra lås på fönster eller altandörrar anser jag vara bortkastade pengar om man har sådan konstruktion.
Detta kan lösas med envägsskruv eller lim/silikon. Det har ju till och med Timell tagit upp på äntligen hemma. ;) Jag har såna fönster också.

Jag har bestämt mig för att köra assa 2000 evo på ytterdörren, köpa sjutillhållarlås till garagedörrarna och ny spanjolett på balkongdörren. Plus lås på fönster på baksidan. Några grejer gör jag nog själv om det inte visar sig allt för svårt :) "Experten" som var här och skulle sälja grejer får mjölka någon annan på 20000!

/Calle

Varför ska du ha tillhållarlås till garagedörrarna... köp en 310 med slutbleck eller en 410 om du har speciella låskrav. Spanjolett är bra men brukar vara det som folk är mest angelägna att någon annan gör.

JPM skrev:
Varför ska du ha tillhållarlås till garagedörrarna... köp en 310 med slutbleck eller en 410 om du har speciella låskrav. Spanjolett är bra men brukar vara det som folk är mest angelägna att någon annan gör.
Jag är ju sma sagt ingen låsexpert, men det skulle ju funka också. Bara jag slipper vredet på insidan (eftersom ett biffigare lås där vredet kan kopplas ur på ytterdörren blir helt värdelöst om man ändå kan bära ut grejerna genom garagedörren).

Vad är det som är bökigt med att byta spanjoletten? Är det jobbigt att passa den rätt eller?

/Calle

rug skrev:
Hallå!

Hade en säljare hemma här i kväll som ville sälja massa lås och säkerhetsgrejer. Hade tänkte uppgradera de grejerna ändå, så det var ju kul tills han kom med priset! Rekomenderade låsgrejer till ytterdörrar går på ca 4500 kr, men problemet uppstår i att jag har garage i anslutning till huset. Dvs, tjuven skulle kunna hoppa över mitt überlås i ytterdörren, ta sig in i garaget och sedan in i huset den vägen. Hans lösning var att sätta samma lås på garagedörren och dörren på baksidan av garaget. Men 15000 kr för bara ytterdörrslås är inte speciellt kul tycker jag :)

Har ni några bra tips på hur man skulle kunna säkra upp garaget utan überlås? Hänglås på insidan? Man springer ju inte lika ofta i garaget (mekgarage) så att ha en lite jobbigare lösning där känns inte helt fel. Brandsäkerhet att komma ut fort den vägen är ju inte heller relevant.

Ska nog ta och åka till lokala låsnissen och bolla lite imorn :)

/Calle
Jag satt i samma sits som du för några år sedan.
Det blev Assa 200 i ytterdörren och bakdörren, Blakongdörren fick ett nytt Fixlås med en Assa 701 cylinder, i gargaeporten satte jag också en 701:a och kompletterade med ett hängläs med en 701 cylinder på insidan och till slut gjorde jag det lite besvärligare för tjuven genom att sätta cylindrar på dörren mellan garaget och huset.
Inte mycket till dörr men det försvårar i alla fall...
Tänk på att tjuven inte ofta anväder ytterdörren för att komma in i huset men ofta tar dom den vägen ut så köp ett Assa 2000 till ytterdörren.

rug skrev:
Jag är ju sma sagt ingen låsexpert, men det skulle ju funka också. Bara jag slipper vredet på insidan (eftersom ett biffigare lås där vredet kan kopplas ur på ytterdörren blir helt värdelöst om man ändå kan bära ut grejerna genom garagedörren).

Vad är det som är bökigt med att byta spanjoletten? Är det jobbigt att passa den rätt eller?

/Calle
Dubbla cylindrar gör att du slipper vredet, om du inte väljer enn 2002. Då får du dra ner knappen varje gång du lämnar huset för att sätta vredet ur funktion.

Om du ska ha en säkerhetsspanjolett med hakreglar så måste du fräsa ut för de två hakarna i dörren. Sedan får du hugga ut för säkerhetsslutblecken i karmen plus den övre styrningen. Har du riktig otur så passar inte den undre heller. Det som brukar bli tveksamt är när man ska fräsa mot glaset. En del känner sig inte helt bekväma med det....

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.