D
Dzollero: [citat] Glaset sitter på ena sidan, du får ju kapa av de två små träpluggarna åxå för att de inte skall vara för långa :D
11 svar · 12,8k läst
Apprentice
Apprentice: Dörrhandtaget jag sökte fanns på förstasidan! [bild] Bild från byggfabriken.com Tusen tack CalleMange, du anar inte hur glad jag blir! Fler länkar önskas, till allt som kan vara minsta relevant! Jag passar på attslå ett slag för Handtag Stil 555 från Skånebeslag.
2 svar · 2,3k läst
J
JerkaV: Vill byta ut dörren till badrummet och sätta in en spegeldörr istället för den trista platta dörr som sitter där idag. Tyvärr är kåken så gammal att standarddörrar från Bauhaus, K-rauta etc. inte passar. Finns det någon dörrtillverkare i Uppsala-/Stockholmstrakten som ni kan rekommendera? Och vad kostar en spegeldörr att köpa?
0 svar · 4,0k läst
T
Tobbe_R: Måste säga att jag bara har dåliga erfarenheter av Silpruf. Att behöva måla direkt för att färgen skall fästa på kittet är inte någon höjdare. Det är som ni Janne_o_Anette säger "med väldig lätt pensel". Tacka vet jag Bostiks glasil super, den är det bara att kitta och måla när tid eller lusten faller på. Såg på blocket det var ett företag som hade erbjudande på omkittning
29 svar · 57,1k läst
·
V
verktygsgurun: Varför har du köpt 90 karm till en 70 vägg ? Det finns karmar för 70 väggar (68 karm). Om du har tjockarae karm än väggen får du ju göra en " omväd smygning" det tror jag inte blir så snyggt. Om du kan byta karmar till 68mm hade jag gjort det. Staffan
4 svar · 12,7k läst
fresve
fresve: Jag satte tapeten innan jag satte dit brädorna, så det är viktigt att det verkligen kan bli tätt mellan bräda och vägg. Bräderna är några mm bredare än väggen, så det blir en liten kant. Hade de varit lika breda som väggen hade det nog sett lite konstigt ut. Tittar man noga hos mig så kan man se en liten springa mellan bräda och vägg, men vem bryr sig.. :P Nu när jag har börjat
7 svar · 11,5k läst
L
lillalillajag: Thanx boys! Då kör vi på era förslag...Ska skicka in om bygglov under nästa månad och sen hålla ögonen öppna för bra pris på fönster då... Ska kolla in deras smygar för tips o råd, men det blir nog som ni sa att vi bygger allt själva sen...ska man ändå isolera o bygga upp vägg runtom så e det ju inte så mycket mer jobb att bygga det där själv.. tusen tack för hjälpen
5 svar · 2,7k läst
A
amazonsport: Bra fönsterkonstruktion och kvalite, dock ganska vanligt med reklamationer pga små (skitfel) som inte borde finnas.. Men klart bra jämfört med mycket annat.. PS! Jag jobbar med montering av dessa bl.a.. Detta är min personliga åsikt..:)
1 svar · 4,4k läst
Music Man
Music Man: Någon som vet vart man kan hitta garderobsdörrar i körsbär med måtten 1870x568mm eller större som inte är så dyra?
0 svar · 3,5k läst
T
Titan123: Vi har precis köpt ett sutteränghus byggt-68 och ytterdörren är för hemskt tråkig, framför allt då det är ett sidoljus på ena sidan som är lika stort som själva dörren och släpper in väldigt mycket kyla. Nu behöver vi tips och inspiration på vilken typ av ytterdörr man skall välja. Är inne på pardörr då jag såg att man kan beställa pardörrar med olika fördelning så att
0 svar · 2,5k läst
T
Tobbefonsterfixare: Oki, då förstår jag.. Skälv är altid bästa dräng! =) Kul att det blev så bra!
14 svar · 5,5k läst
·
MB77
MB77: Hej Är det någon som har erfarenhet av Skånska Byggvaroars fönster, typ "Vitmålade lågenergifönster 2-bågar"
0 svar · 3,6k läst
schnyggve
schnyggve: Det är ju en putsad träkåk, så det skulle faktiskt inte förvåna mig det minsta om karmarna är bärande. det kanske blir instickmontage hur man än gör :( typiskt hade tre st SK. proffs här. och jag måste ju säga att ingen av dem gav ett särskilt seriöst intryck.. därför blev jag mer sugen på att göra allt själv.. men det verkar ju som sagt inte särskilt lätt. Nån som bytt
2 svar · 3,0k läst
R
Rogers stuga: Hej. Velfac har just nu kommit med varmkant och enerigispröjs vilket ger dig en lägre u-varde, ca 1,4. Ett lågt u värde är inte allt. Man måste se till velfacs fördel med 10 cm mer glasyta både på höjd och bredd!! En annan aspekt är hur man gör med alubeklädnaden på elitfönster när man putsar? Skan du putsa mot alu eller en massa plåtar på putsen. Be om referenser på
1 svar · 5,7k läst
T
Tobbefonsterfixare: om du har fönstret sittandes i en ouppvärmddel får du heller ingen värme på ena sidan som gör att du får luftströmmen mellan ytter och innerbåge.. Då är det ännu viktigare med en REJÄL springa mellan inner och ytterbåge + mellan båge karm.. Bara att ut och slipa / hyvla =) Sedan är det ändå bra att ha en väl fungernade tätlist mellan båge och karm, för oftast har du det
6 svar · 7,9k läst
Jesca_j
Jesca_j: Nu kanske det är andra regler när det gäller källare men vi har garaget hopbyggt med huset och då gällde EI15. (Motsvarar dubbelgips om jag inte minns fel).
1 svar · 7,7k läst
P
Pasta: [citat] Normalt sett så använder man tabeller där man tagit bort alla gradtimmar över 11°C. för att hitta i dessa tabeller så går man in med årsmedeltemperaturen för att hitta den korigerade gradtimmes mängden. Växsjö har en årsmedeltemperatur på ca 6,5 °C och drifttimmarna i värmesystemet är då ca 5700 h då temperaturen är under 11°C gradtimmarna är ca 112 000 vid 21°C
20 svar · 13,4k läst
E
el_richard: enklast är nog att mäta måtten på den gamla karmen, sedan får man anpassa putskanten till fönstrena. Kolla bara så att putsfirman vet om detta innan, så dom inte har räknat med att bara putsa på befintliga...
1 svar · 5,5k läst
V
verktygsgurun: Vridfönster med genomgående vertikal mittpost tycker jag ser bra ut och skulle inte förstöra utseendet enligt mig. SA
2 svar · 3,2k läst
R
Reefen: Hej ! Har du glas i Söderläge bör du först fundera på hur varmt du önskar ha det på sommaren i det rummet =) Det finns flertalet väldigt klara solskyddsglas idag att tillgå som reducerar bort solvärmen från 30% upp till 50%. Finns mörkare glas också aom reducerar mer men då är dom oftas mörka o har hög spegeleffekt. I övriga vädersträck kanske det kan räcka med Energisparglas
1 svar · 3,3k läst
M
matshermansson: Går det inte bra om jag skruvar samtidigt som jag limmar. Åsikter ang karmen?
2 svar · 7,6k läst
M
matknu: Tack alla. Jag ska kolla tipsen. Jag ska tota ihop en ritning och skicka ut på offert. :)
4 svar · 2,7k läst
J
jon_h: Det säkraste är att dränka den i vatten och sedan i en tät plastpåse. Eller så bränner man helt enkelt upp den. Linoljan i sig kan inte självantända, inte heller flaskan. Oljan måste vara uppsugen i något tygliknande så att kontaktytan mot luften blir maximal.
6 svar · 9,8k läst
M
maggan9: Såg att ett velux igår på optimera kostade 6350kr för det enklare och ca 7300kr för det dyrare ( vi har det dyrare och det fungarer bra)
4 svar · 2,3k läst
R
Rogers stuga: Renovera och byt innrglaset till Låg emissionsglas LE. ditt tidigare U värde 2.6 ditt nya 1.9 om tätlisterna är perfekta.Man kan få kondens mellan glasen pga värmen från nya LE glaset inte läcker ut och värmer ytterglaset. Lycka till
4 svar · 6,5k läst
vojma
vojma: För att dölja skador på tapet/vägg brukar jag gå upp en dimension på de nya fodren. Ex.vis från 49 till 57 mm bredd. /V
2 svar · 3,3k läst
N
NiclasR: Tackar för svaren!
6 svar · 3,1k läst
Johan Gunverth
Johan Gunverth: [citat] Jag gillade inte resultatet med att blanda väggfärg S 0502-Y och råvitt tak. Det gillade dock köparen av lägenheten. Målaren var nöjd med sitt jobb. Själva hantverket alltså. Resultatet blev alltså bra ur den synpunkten. Skulle jag flytta in själv hade kört S 0502-Y överallt. :)
11 svar · 11,3k läst
wagis
wagis: Hejsan! Håller på att renovera och ska byta dörren mellan köket och garaget. Den är märkt med B15. :( Finns det fortfarande sådana dörrar eller är det en nyare standard som man måste följa? All info mottages tacksamt! Återförsäljare, priser mm... /Wagis
0 svar · 6,1k läst
B
bävern: balans= aluminiumklädd
5 svar · 5,8k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.