Har inget svar på din fråga, men är nyfiken på svaret. Två gånger har jag köpt dörrar till mitt gamla hus, båda gånger har snickaren vägrat göra trädörr för han säger dom slår sig och det vill han inte ta ansvar för. Så då har det blivit dörrar av limmade skikt med uppfrästa spår som ska likna plank. Inte snyggt egentligen. Man kan ju undra hur dom gjorde förr........... Mitt råd är i alla fall att om du hittar en snickare som gör detta, försök då få honom att garantera att dörren inte slår sig. För det är ju ingen mening med om han gör en sådan dörr bara för att vara till lags men utan att behärska konsten...... Själv har jag en ytterdörr kvar att byta på framsidan, och då skulle jag verkligen vilja ha en bräddörr (men helst inte en som slår sig...)
Våra snickargjorda dörrar. Pardörren är gjord 2000 & enkeldörren 2004. De har inte slagit sig. De har krymt något i speglarna men målar man när de är som torrast så kommer ju inte den gula furan/granen framkrypandes! Treglasfönster, spröjs invändigt med samma profil som orginaldörren, utvändig spröjs gjord för att efterlikna kittfals.
Kolla med danielssonssnickeri.com i Mellbystrand dem tillverkar fina dörrar till bra pris.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 175 inlägg
Trä rör sig med förändrad fuktighet. Det rör sig mycket, det kan utan vidare svälla 5%. Fast det rör sig väldigt olika i olika riktningar. Så en dörr av massivt trä kommer att slå sig, det är inget att göra åt. En skicklig snickare gör att dörren slår sig så lite som möjligt, men han kan aldrig undvika det helt.Sommartorparn skrev:Har inget svar på din fråga, men är nyfiken på svaret. Två gånger har jag köpt dörrar till mitt gamla hus, båda gånger har snickaren vägrat göra trädörr för han säger dom slår sig och det vill han inte ta ansvar för. Så då har det blivit dörrar av limmade skikt med uppfrästa spår som ska likna plank. Inte snyggt egentligen. Man kan ju undra hur dom gjorde förr........... Mitt råd är i alla fall att om du hittar en snickare som gör detta, försök då få honom att garantera att dörren inte slår sig. För det är ju ingen mening med om han gör en sådan dörr bara för att vara till lags men utan att behärska konsten...... Själv har jag en ytterdörr kvar att byta på framsidan, och då skulle jag verkligen vilja ha en bräddörr (men helst inte en som slår sig...)
Det beror också på vilket träslag du använder. Det finns exotiska träslag som ändrar sig väldigt lite. Pockenholtz, tex. Paraffinkokat päronträ lär också vara mycket stabilt. Men du vill nog inte betala ett sex-siffrigt belopp för den där dörren?
Så det är helt meningslöst att tvinga av snickaren en garanti som ändå aldrig kommer att uppfyllas.
På frågan hur man gjorde förr är svaret mycket enkelt: man accepterade betydligt otätare dörrar än vad vi gör idag.
Håller inte med andersmc. Jag har ca 10 års erfarenhet av att tillverka halvfranska isolerade ytterdörrar i massiv furu. Att kraftiga dörrar (ca 65mm tjocka) skulle "slå sig" är mycket ovanligt. Med slå sig menar jag då skev/vind eller krokig. Däremot är det inte ovanligt med justeringar under årens lopp med hyvel och gångjärnsriktare. Om sedan dörren sitter i ett utsatt läge för väder och vind kan det bli problem, men det får man med ytterdörrar med modern uppbyggnad också.
Dörren jag har själv hemma har har varit monterad ca 1 år och har ännu inte behövts justeras. (Målad med linoljefärg och sitter ganska utsatt) Bild på dörren finns i galleriet.
Givetvis är det viktigt med virkeskvaliteten. Täta årsringar och hög kärnandel minskar problemen.
Dörren jag har själv hemma har har varit monterad ca 1 år och har ännu inte behövts justeras. (Målad med linoljefärg och sitter ganska utsatt) Bild på dörren finns i galleriet.
Givetvis är det viktigt med virkeskvaliteten. Täta årsringar och hög kärnandel minskar problemen.
Halvfranska dörrar vad är det? Mina drömdörrar skulle vara enkla plankdörrar, en randig o en fiskbensmönstrad. Hur som helst, snickaren trodde inte på projektet o båda gånger blev det fanerade dörrar med uppfrästa spår Nog ser man tydligt att det är uppfrästa spår o inte några plankor.......... O grannen har en så snygg uthusdörr som ser ut att vara gjord av handhyvlade bräder. Lite buktig yta. Det var den jag drömde om......CalleMange skrev:Håller inte med andersmc. Jag har ca 10 års erfarenhet av att tillverka halvfranska isolerade ytterdörrar i massiv furu. Att kraftiga dörrar (ca 65mm tjocka) skulle "slå sig" är mycket ovanligt. Med slå sig menar jag då skev/vind eller krokig. Däremot är det inte ovanligt med justeringar under årens lopp med hyvel och gångjärnsriktare. Om sedan dörren sitter i ett utsatt läge för väder och vind kan det bli problem, men det får man med ytterdörrar med modern uppbyggnad också.
Man måste inte ha en massiv trädörr för att få utseendet du är ute efter. Man kan ju göra en vanlig dörr, av MDF, aluminiumplåt och frigolit. På denna sätter man sedan tunna plankor av trä, bara som dekoration, för att återskapa det traditionella useendet. Då får du en dörr som är både tät, stabil, isolerande och vacker.
Halvfransk dörrkonstruktion är den samma som vanliga invändiga spegeldörrar. Dvs dörramen är profilerad och fyllningen, spegeln, är instucken i ett spår. Helfransk har en dörram som är utan profil, men mellan ramen och spegeln sitter en kraftig profilerad list. Se vidare på http://www.lansmuseum.a.se/byggnadsvard/snickinne.cfm?in_idnr=147
Gör man en isolerad halvfransk dörr fräser man dubbla notspår och har dubbla speglar med isolering emellan.
Andersmc, håller med om att ditt förslag är bra om man vill ha en stabil isolerande paneldörr. Det finns dock vissa nackdelar. T. ex kan inte panelen man spikar på dörrstommen vara för tunn för det ser inte snyggt ut. 15mm brukar vara ok. Om även insidan ska vara snygg (och det ska den givetvis vara..) får man sätta panel där också. Då blir antingen dörrbladet väl kraftigt eller så blir dörrstommen i tunnaste laget. Jag tycker att stommen bör vara 50mm tjock för att vara formstabil och isolerande. Lägger man till 15 + 15mm panel blir dörren 80mm vilket kan upplevas som lite tjockt och klumpigt.
Gör man en isolerad halvfransk dörr fräser man dubbla notspår och har dubbla speglar med isolering emellan.
Andersmc, håller med om att ditt förslag är bra om man vill ha en stabil isolerande paneldörr. Det finns dock vissa nackdelar. T. ex kan inte panelen man spikar på dörrstommen vara för tunn för det ser inte snyggt ut. 15mm brukar vara ok. Om även insidan ska vara snygg (och det ska den givetvis vara..) får man sätta panel där också. Då blir antingen dörrbladet väl kraftigt eller så blir dörrstommen i tunnaste laget. Jag tycker att stommen bör vara 50mm tjock för att vara formstabil och isolerande. Lägger man till 15 + 15mm panel blir dörren 80mm vilket kan upplevas som lite tjockt och klumpigt.
O om man då som jag vill göra en uthusdörr som ska se gammal ut, och därför inte ha dörrhandtag utan järnnyckel på utsidan som går till en hasp på insidan............ så visar det sig att nyckeln för att nå ut på andra sidan ser ut att drunkna i hålet....CalleMange skrev:
![K%C3%83%C2%B6ksd%C3%83%C2%B6rr1[2].jpg](https://static.byggahus.se/attachments/images/medium/11/11877-a729be4de64507bb41347d0f22985336.jpg)
![Pard%C3%B6rr1[1].jpg](https://static.byggahus.se/attachments/images/medium/11/11878-121a564481d373677e1f43dc21a2f84f.jpg)