Ibland ser man glas som ser ut som "krossat glas" i fönster. Är det någon som vet vad denna typ av glas kallas och om det är något alla glasmästare kan skaka fram?

Hej, gissar att du menar det man brukar ha i badrumsfönster och dylikt!
Det kallas råglas. Marin är väl den vanligaste varianten, finns även en som kallas Cotswold m.m

kan kanske även vara skrängt glas

tracker skrev:
kan kanske även vara skrängt glas
? berätta mera...
gaia

har för mig om att dom har på en vattendimma på glasytan så det krackelerar, har sett det på typ vaser, skålar, mm
det ser precis ut som glasbitar som sitter ihop, men har inte sett det som planglas tyvärr.

zachris skrev:
Ibland ser man glas som ser ut som "krossat glas" i fönster. Är det någon som vet vad denna typ av glas kallas och om det är något alla glasmästare kan skaka fram?
Vi har ibland sålt härdad lamell ( 2 glas med plastfolie mellan) och krossat ena sidan till tex bordsskivor

Beroende på hur ni menar att krossat glas ser ut kan det nog finnas några varianter. Den jag tänker på kallas "iskross" och ser ut som små kristaller. Om iskross är det exakta handelsnamnet eller det bara kallas för det vet jag inte. Vår glasmästare kallade det så iaf.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.