F
Frodda: [citat] Hejsan Ett tips är att fråga efter det på byggvaruhus, mindre trä varuhus brukar vara mer behälplig när det är sånt, iförsig till lite högre pris. Jag tror utan problem du kan använda det tryckumpregnerade i källaren! så länge du målar hela fönstret i samma färg efter du lagat! Lagade själv fönster i fjor hemma för dom ska hålla 1 år till när det är dax byta,
4 svar · 4,6k läst
O
oskis 123: Nej. Det var nog ett geni som gjort fel när han satte fodren..... Själva fönstret är inte felgjort.
5 svar · 8,3k läst
Mich
Mich: Drevmaterial som drar till sig fukt skall man nog undvika, men finns det överhuvudtaget? Kör med vanligt drev, brukar vara baserat på glas eller sten, så som vanlig isolering är gjord. Nu vet jag inte hur dina väggar ser ut i källaren. Det kan vara besvärligt att borra hål exakt där man vill ha dom, i alla fall för mig. Uppåt var det betong golv/tak, hårt. Neråt så var det en
4 svar · 10,6k läst
V
verktygsgurun: Överljuset skall förmodligen vara ett fast fönster ?? eller ? isåfall blir det väl inte så mycket karm.Om du inte har beställt överljuset redan så kan du ju beställa karmen från snickarper. Använd överstycket på den karmen som understycke till överljuset dvs du bygger vidare på dörrkarmen och beställer ett isolerglaspaket från glasmästaren och fäster dit med glasningslister.
3 svar · 3,2k läst
V
verktygsgurun: Spaltventiler på alu-klädda fönster tar sin luft i spalten mellan aluminiumklädseln och karmen. På öppningsbara fönster är karmen ganska tunn på utsidan vilket gör att det är svårt o montera i spaltventil i efterhand. Sätt en ventil i väggen istället. Kök, toalett o Badrum skall inte ha någon ventil.
1 svar · 4,1k läst
M
Mia R: Nej, det är ju SP fönster som ansvarar för tiden som de ska levereras, så att de skulle kommit v 19, men nu kommer v 34 anser jag är deras fel och färgfelet låg i SP fönsters dataorder gentemot Rationell i DK, så anser nog att allt strul som vi har haft är SP fönsters ansvar.
29 svar · 39,1k läst
tompas11
tompas11: Finns en tråd om just detta här: http://www.byggahus.se/forum/faerg-mala-tapetsera/56501-skillnad-pa-oljefaerg-och-foensterfaerg.html
1 svar · 1,5k läst
Bezt
Bezt: Har sett vikdörrar på Silvan, vet dock inga mått och deras hemsida lämnar mycket att önska. Men kolla där om du har någon i närheten.
2 svar · 5,8k läst
JimmyB
JimmyB: ...de du visar är de som sitter i den andra sidan, dvs där man delar upp dörrar och fönster. Det är i bakkanten (på andra sidan dörren) som de sitter som jag letar efter. fast jag tittade i katalogen och de ser ungefär ut som Skåpgångjärn, av zink men det är kortare armar som går ut och de är ogängade, bara nån form av gjutet material som är kanske 1 cm lång och som trycks in i
3 svar · 1,3k läst
Sophie
Sophie: Det kan nog var så att rutan sprack pga ett den redan var sprucken. Så har jag oxå upplevt det. Det blir spänningar i glaset när det redan är sprucket som gör det svårt att lossa den utan ytterligare sprickor. Men testa med en böjlig bordskniv det är säkert effektivare. Vårt kitt var kanske så sprött så det räckte med att trycka försiktigt. Ditt är kanske i bättre skick...
5 svar · 2,3k läst
2
2HOT4U: ska byta ut 4 kompletta rutor några förslag på billiga firmor som fixar det ? skiljer kvalitén mkt mellan alu. och pvc?
0 svar · 1,0k läst
J
jon_h: Okej. Då kan du sätta isoleringsskivan direkt mot OSBn, sedan vindskydd utanpå det, luftspalt och sist panelen.
3 svar · 3,9k läst
Trix
Trix: Byggfabriken har funkisdetaljer, men kanske inte det du söker? http://www.byggfabriken.se/index.htm http://www.byggfabriken.se/pdf/ByggfabrikenNr6.pdf >deras katalog
1 svar · 1,2k läst
J
Johannabacken: Hej, Parasollet råkade blåsa in i fönstret och riva med sig spröjsarna. Kan man limma spröjsen i plast? Vad använder man för lim? Någon som har erfarenhet? Tack ///Johannabacken
0 svar · 2,7k läst
Z
zniff: Har nu inköpt en fin fönster dörr typ altanvägg. Denna ska användas vid lutande ingång till vedförråd (se skiss). Upphängningen sker i övre del, och huvuddelen av vikten av dörren kommer därmed ligga i nederkant. I syfte att primärt hålla fönstret uppe då det är öppet, samt även hjälpa till vid öppning, undrar jag var jag ska montera dragfjädrarna. Jag har två alternativ
1 svar · 5,5k läst
·
L
limpan78: Hej, Jag ska ta bort ett fönster i mitt kök och tänkte kolla hur man ska göra. Huset är ett mexitegelhus från 66 och fönsterkarmen går ut dit teglet börjar. Ytterväggarna är isolerade och sedan asfaltspapp innan reglarna kommer. Jag tänkte: 1. ta bort karmen 2. isolera + ångspärrplast 3. regla upp. 4. på med innervägg 5. mura utifrån. Låter det vettigt? Kan karmen sitta kvar
0 svar · 2,4k läst
C
Cribo: Hej. Smaken är ju olika så vad som är "snyggt" är svårt att säga. Har själv letat en längre tid och det lutar nu åt att jag handlar via "Byggimporten i Sösdala AB". De säljer bl.a. via blocket: http://www.blocket.se/vi/9478786.htm?ca=21_s
1 svar · 2,2k läst
Z
ZeroX66: Hittade denna på byggmax http://www.byggmax.com/se-sv/Prod/PID-117110.aspx Nja dörren är ju inte igenomrutten ,men en bit in på regeln har gett sig. Att fixa den kostar ett par hundra kronor och en y kostar 1149:- så...ja jag vet inte!?
2 svar · 2,7k läst
C
Cribo: Hej. Du har G&B också. http://www.gobfonster.se/ Jag monterade in nya fönster för ett halvår sedan. Valde i slutänden mellan Elitfönster och SP-fönster. Köpte inkl. montering och SP-fönster var klart billigast. Kvalitetsmässigt så var det ingen större skillnad mellan Elitfönster och SP. Gillade dock utseendet på SP fönstrena (Balansserien) + det smarta vädringsläget.
3 svar · 4,3k läst
T
Tobbefonsterfixare: i vanliga affären tror jag.. även kallat hushålls sprit!
6 svar · 21,8k läst
Sommartorparn
Sommartorparn: [citat] På vad sätt menar du att linoljekitt skulle vara sämre än det du rekommenderar. Inga bubblor? Min erfarenhet är att linoljekitt håller i 10-15 år. Nu först måste jag börja bättringskitta de fönster jag satte in för 10-15 år sedan. Det är inte så märkvärdigt konstigt, tycker jag. Dags att bättra målningen också. Anledningen till att jag envisas med linoljekitt är att
12 svar · 12,0k läst
·
P
perjoh11: Tackar... nu har jag lite att jobba med.. // Per
2 svar · 4,1k läst
E
Eir75: Mycket stiligt! Vad är det för fönsterleverantör? Byter du fönstren själv? Nyfiken eftersom vi har ett liknande jobb framför oss...
1 svar · 1,3k läst
·
estwing
estwing: lägg allt på golvet å skruva ihop karmarna, foga emellan. utgår nu att din platta är i våg så skruva fast 15mm pallningsbrickor under: hörnen å mitt under tröskel. i skarven lägger du bara 12 mm å sen tar du ett spikbleck typ 120x200 mm å skruvar fast så blecket går inåt. res upp allt å skruva fast karmen i sidorna sen tar du å borrar fast blecket i betongen med spikplugg.
1 svar · 6,7k läst
J
janneb: Hej! Vad behöver du? vilket årtal på villan? Annars finns det duktiga fönstersnickare som har lämpliga ritningar och modeller när dom ändå tillverkar. Mvh janneb
1 svar · 2,5k läst
M
mikaelbe: Bytte kassett i vårt Velux takfönster. Det var inte dyrt och det var lätt att byta. Kolla med handlaren som sagt, ange fabrikat och mått.
2 svar · 3,0k läst
R
roblof: Tack! Det var bra info inför dom återstående fönstren. Vet dock ej om om det är lika illa som det första.... Har ingen koll vad det är för klassning på limmet får kolla på Cascos hemsida. Vattenbeständig och uppfyller kraven EN 204/205 klass D3. hittade jag på Casco. Jag tyckte att det det kunde passa då det stod "starkt, fukttåligt och värmetåligt" på flaskan
7 svar · 4,4k läst
·
M
Mellanbarn: Borde nog vara den här länken istället. http://www.kronfonster.se/passivhus.htm
8 svar · 7,3k läst
S
Skaune: Man kan väl fråga om det finns någon som är inspiration på sidoljus att passa med ytterdörr? Nuvaran har jag två seperat karm en med slitig "rynkor" slät teak ytterdörr som kopplade med en hel sidoljus som är gult osynlig glas. känns "spy" mörka i hallen ox mörka brunfärg, vill byta ut och få mer ljus som nu jtvunge har extra belyser på hallen. Men Eftersom jag fick en ganska ny
0 svar · 2,6k läst
Snurre
Snurre: Nej det beror inte på vad det är för hus! Enda huset man kan komma undan med att silikona utifrån är tegel som tillåter en viss fuktvandring. Envisas man med silikon så finns det andra produkter som är övermålningsbara.
4 svar · 8,6k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.