Fönster & Dörrar
Sökarn: Ser inte ut så, det är en fönsterspringa under, dikt mot glaset, kanske fusk.
Rikard Ågren: Monterade in en dörr till badrummet från Byggmax idag. När dörren väl hänger där ser jag att dörrbladet är skevt. Blä! Nån fler som haft samma problem? Är det samma fabrikat på dörrarna som Beijer säljer? De för 699:-, på Byggmax 649:- tror jag.
msFalke: Tack för svaren. Har kunnat inspektera lite från insidan och det verkade värre från början än vad det var. Hittade ingen påväxt, så det var nog första gången detta inträffade, och förhoppningsvis den sista efter lite åtgärder. Har inte lyckats komma åt utsidan än eftersom fönstret sitter ca 6 meter upp och min svajjiga stege gav mig duktig svindel efter fyra. Det får bli en
midvinter: Var kan jag få tag på markistyg med ncs 0502-y? verkar ej vara en standardkulör. någon som vet?
miro03: Vi vill byta ytterdörr och önskar oss en dörr med målad utsida och träinsida, i ek. Då skulle alternativen vara: 1. Att hitta en nytillverkad sådan dörr, det verkar omöjligt?! 2. Köpa en begagnad trädörr så att man inte behöver känna sig dålig när man målar utsidan. Dock har jag inte lyhckats hitta någon sådan i Umeåområdet i rätt mått. 3. Köpa en ny, målad dörr och
Bror: Som Calle skriver bör det inte vara något problem för ett lokalt snickeri, men be att dom kommer hem till dig och mäter upp alla bågar, då är det det deras ansvar att de passar i karmarna.
hjerpe: Finns det någon markis med: kassett där genomgången för dragbandet går rakt in, alltså utan att gå ner en bit på utsidan? Har letat runt lite på nätet utan framgång, då är alltid detta forum bra att ställa frågan i! Vh Hjerpe
eggen: Har ett hus från 1903 med punch veranda. Ska köpa ny dörr till entren som är på punch verandan. Vill inte ha fönster i dörren. Men vill ha en dörr med gammal stil fast ny. Är det nån som har tips var jag kan hitta det. På nätet eller i butik. (Bor i Göteborgs området) Sen har jag även gamla innedörrar från 1903 som jag vill återanvända men de nya dörr karmarna är för smala.
LarsoLina: Finns en lång diskussion om just detta under ämnet Fasader, flera varianter vädras där. Sök på fönsterbleck i forumet.
Sökarn: Vi har inåtgående fönster med och utan myggnät på utsidan, med nät bör väl tåla regn så det inte regnar in? Men en utåtgående altandörr, allt som är utåtgående bör väl stängas så det inte regnar in i dem?
daniellindgren: När jag köpte huset var fönstret skadat på utsidan och jag har tyvärr haft det för långt ner på todo-listan, så nu är ytterdelen av fönstret sönderruttnad. Det finns två alternativ; antingen byter jag "halva fönstret" (dvs den yttre rutan) eller så byter jag hela fönstret till ett modernt 3-glasfönster. Nytt fönster kostar förstås en del och blir lätt en snöboll ... man
norrbottenstorpet: [citat] Det sägs väl vara bra med vitpeppar blandat i kittets översta lager för att hindra fåglarna att äta kittet. Jag har dock inte provat själv.
Loner: Fick nyss en offert på dörrar från SnickarPer, hur är kvaliteten på desa dörrar om man t.ex jämför med Dooria? Det gäller ID301 och YD3003 samt YD4309 /L
andreasg: Ska byta 2st ytterdörrar på huset. Vet inte riktigt om jag ska göra jobbet själv eller låta en snickare göra det. Hur svårt är det att göra själv och vad kan man räkna med att en snickare tar om vi låter dom göra jobbet? Vid en av dörrarna sitter ett sidoljus, går det att behålla eller måste vi även byta det?
frohike: Alfa, Kaba två otroligt bra alternativ. Som ligger bättre i pris imot samma nivå hos assa.
Rit-Karin: Vi har tänkt göra hål i taket i vårt nya badrum på ovanvåningen och bygga en liten kupa mellan takstolarna. (c/c 1250mm) Vi har svårt att bestämma oss för vilken fönsterstorlek som passar bäst där. Det har ju mycket med utseendet utomhus att göra. Har ni något tips? Fönstret kan max vara 1000 - 1050 mm brett. Höjden bör vara lägre, för badrumsväggen hamnar annars för långt
Mats Bengtsson: [citat] Gör det jsälv hade skjutdörrar i ett nummer för kanske 6 månader sedan. Bibilioteket kanske har sådana nummer? --- Mats ---
Milkshaken: Det kan bli riktigt snyggt, var vanligare förr, skulle tro att den formen kommer tillbaka inom en snar framtid...
Milkshaken: ja träbleck ser jag bara nackdelar med, först o främst så är det svårt att få tätt mot fönstren, sen kan snö och fukt vandra in i bottenbiten på karmen, sen har du underhållet, eftersom det är mer eller mindre liggande trä så slits färgen ut mycket fortare än tex, lodrätt stående trä.... Kör med plåt, det blir billigast i längden anser jag....
Mattias_Jo1: Hej, Håller på att byta ytterpanel och är snart vid fönster. Den nuvarade panelen tar jag bara bort lock läkten. Sedan en asfaltsboard. därefter den nya halvspontadepanelen. Jag skall nu ha överbleck på fönsterna. Hur skall jag göra? Vad jag förstår eftersom den övrefönsterfodret kommer att gå utanför sido fodren måste jag i princip göra en fas i panelen på sidorna av
jonaz: [citat] Det lönar sig visst att bygga själv, bara att välja ett annat fabrikat. Evva, Alfa, Kaba, Dejog, Dorma listan kan göras lång. Sen att vissa grottlåssmeder kör på de dem alltid gjort skall inte konsumenten stå för.
jonaz: inte för att prata gott eller ont om produkter, så tycker jag att evolåsen har blivigt mycket bättre nu. Men du kan dock ha otur att få med ett gammalt lås från dörrtillverkaren. Lägg dock på minnet att Assa har väldigt bra garantiåtagande skulle vilja säga bland de bästa i branschen. Vad jag själv har sätt så är det inte bara assas fel utan även många fall av felmonteringar.
Jackie: Hittade svaret själv med hjälp utav Optimeras personal. Anledningen till att fönstren åker isär är för att byggarna inte skruvat in de kraftiga karmskruvarna som ska hålla ihop de stora fönsterpartierna. De har endast satt in vanliga skruvar som är iskruvade snett. Suck! Varför blir jag inte förvånad....................?
greven80: [citat] ok kul det med att det ej gick att spärra viste jag om, men dom öppnas ju endast när det ska putsas och dörrarna får man ju ha en stop kloss till då. Kul att ni är nöjda, vi har nu betsällt litauiska fönster och då blev det treglas modell (bor ganskanära järnväg) så jag tänkte ,imska ljudet ev. Fönstrena ska nog komma v31 nu och jag hoppas det blir bra. Tacksam för
gaia: där färgen sitter fast kan det räcka att tvätta och skrapa ytan något med sandpapper så nästa färgsikt fastnar bra och ....måla över. ser ingen anlädning till att skrapa trärent gaia
Gano: Hej Ska försöka hjälpa dej med energiberäkningarna, jag har använt de ortsfaktorer som exempelvis Paroc använder i sina beräkningar av årlig besparing. http://www.byggahus.se/forum/foenster-doerrar/www.paroc.se, byggisolering...... Man utgår från husets W/K-värde där fönstrena ligger inbakade. Om du har ett hus med 15 kvm fönster och du sänker U-värdet från 2,0 till 1,5 så får
Karakorum: Jag gillar inte riktigt tanken på något som ska efterlikna flaggfönster på ert hus. Känns som fel modell.