Fönster & Dörrar
Snurre: Nej det beror inte på vad det är för hus! Enda huset man kan komma undan med att silikona utifrån är tegel som tillåter en viss fuktvandring. Envisas man med silikon så finns det andra produkter som är övermålningsbara.
Aniska: Jag tror jag uttryckte mig otydligt. Efter karmen kommer en snedställd bit på kanske 6 cm (fonsterbrädans resterande bredd). Sedan kommer fodret. Ska det ligga kant i kant eller vara lite inflyttat? Idag har jag testat att sätta det några mm innanför. Det blev rätt snyggt. Tog bort några andra frågor eftersom jag fick bra tips under en annan fråga.
xet: -Köpte mina härifrån http://www.persiennbutiken.se/ funkade klockrent. MVH T.E
reivant: Söker ett bra tips på var jag kan hitta snygga hängdörrar i glas. Någon som har ett tips på bra leverantör eller återförsäljare.:confused:
theflyingfinn: Hej Finns det speciella imfria fönster el. liknande? Tänkte sätta ett fönster i mellanvägg mellan bastu och ett rum som man då önskar skall vara imfri eller är det att bygga så att man får nån slags luftficka framför fönstret? /b
styrman1: efteråt. Understycke skulle vara jobbigt då det skulle bli ganska högt.
anra: Ok, hittade lite fin information här: http://www.diplomatdorrar.se/sv/Ga-direkt-till/Modulformat/
verktygsgurun: Uppviket skall vara minst 15mm, jag brukar använda en tumstocksbredd när jag ritar ut (17mm)
gadu^: Vi bytte ytterdörr och det tog mig 4tim totalt utan att ha gjort det innan. Inte svårt alls, läs instruktionerna bara.
A-K2: Ja,, som rubriken låter.. Finns det någon som beställt från dem? I såna fall är ni nöjda eller missnöjda? Verkar ju ruskigt billigt! Jag ska ha fönstrena till en vinterträdgård. MVH/Anna-Karin
verktygsgurun: Precis dyckertpicka ! sätt spikarna symmetriskt, lite latexfog i spikhålen, tvätta av med tvål o vatten.
DeeJay: [citat] Också lättare för smuts och damm att "trilla ner!" i tröskeln :)
Gano: Hej Jag har ett litet problem i form av mina takfönster. Det är Velux fönster årsmodell 1979 med 2-glas isolerkassett. Det har bildats kondens mellan rutorna och jag tycker att de isolerar väldigt dåligt, det bildas mycket imma/kondens på insidan. Jag har plockat ner ett fönster, bågen verkar OK, så jag tänkte renovera bågen och låta glasmästaren sätta in ny kassett (förmodligen
matshermansson: I min första lägenhet ville jag ha en dörr in till köket, i den då tomma karmen. Huset är byggt 1940, de dörrar som fanns i fastighetens dörrförråd passade inte. De var helt enkelt för höga. Det var (är?) en familj i snickeribranschen som var hyresvärdar när jag bodde där (-92) Sonen som varit snickare en bra tid tog tag i saken med en sticksåg. Ujujuj. Den dörren blev sig inte
Raft: Bifogar några bilder på smygarna i vårt hus. [bild] [bild] [bild]
mandg: gammal tråd men tänkte även meddela att jag också köpt fönster ifrån Bodab och är Väldigt nöjd både med fönstren och killarna på Bofab som var bra på att tipsa om montering...
pleximaster: 37 var det linoljefärg som var det man målade fänster med. Gör man ett gått underarbete med enligt tillverkarens rekommendationer samt i rätt väderlek så håller både alkydoljefärg och linoljefärg i många år. Kanske håller alkyden något längre. När du kommer till ommålningen i framtiden så är det lättare att skrapa i vissa fall bara borsta linoljefärgen, medan alkyden bitvis
Sataya: hejsan. I mitt lilla hus är fönstrena målade vita på utsidan medans insidan är lackat trä. Detta gjordes 1987 och på insidan är träet vacker åldrat, utsidan målas om när behov finns.
Wendigo: Köpte 9 mm krympslang på CO och trädde på de sista 5 cm på varje fönsterhake, värmde med varmluftspistol och voilà; tysta och oskrammliga fönster. Rekommenderas!
yonna: Tack för hjälpen. Jo, fönsterleverantören rekommenderade just 'kinesisk olja' och då blev jag ju inte klokare! Men jag tar mig till närmaste skeppshandel - bra tips! För båtägare skyr inga kostnader - måste vara det bästa juu.
muskifjordi: Hej Är det ngn som har en ritning eller exempel på vägginfällda myggfönster som man kan skjuta in över fönstet.
Sammons: Hej hej. Har en liten undran om innerdörrar med dess mått... Vår lägenhet som vi hyrt ut i andrahand har "demolerats" av hyresgästen, eller iaf 2st innerdörrar. Måtten är 62,5 x 203 och 72 x 203 - höjd och bredd alltså. Går det få tag på sådana dörrar nuförtiden - huset är en aning gammalt tyvärr. /Håkan
Rogers stuga: Jag tror att ERA fönster i Varberg gör fina skjutpartier lika så sp fönster och Velfac. Lycka till
karlass: Jag skulle föreslå Gro jet ett vax som samtidigt polerar. Det kan du behandla alla dina fönster med i förebyggande syfte
pollyplopp: Är också intresserad av era erfarenheter av denna dörr !? -kvalité -isolering (ur energisynpunkt) Uppdaterad länk
estwing: man brukar montera föstren kant i kant med gnun. då får du en smyg på 5 cm+tjockleken på foder, välj gärna 28mm snyggt med grövre! blir snyggt å bra. montera ej fönstren långt in då ser det ut som *skottgluggar* på utsidan. insidan e det bra med djup. bra ventilation som en annan sagt redan e ett måste, fast detta gäller jämt. http://www.minhembio.com/speedomac/45353/ bläddra
gluecifer: Har nån beställt aluminumfönster från http://www.Villafonster.se eller vet nåt om dom?? Verkar vara mycket bra priser för treglas aluminiumfönster och snabba leveranser. Det råkar inte vara någon som bor i Varberg som kan titta på deras fönster och ser hur de verkar?