4 589 läst ·
4 svar
5k läst
4 svar
Tryckt virke i fönster?
Tjena!
Jag har ett par fönster som behöver tas om hand. Det är framför allt gamla lagningar som inte hållt måttet utan nu behöver göras om. Det verkar ha renoverats med för dåligt virke vilket väl i och för sig inte är så ovanligt. För att inte göra om samma misstag och se de nya delarna ruttna bort efter några år undrar jag vad jag ska använda. Ja, jag vet att ni kommer att säga tätvuxen norrlandsfur och helst kärnved därtill, men hur hittar man det på skånska byggvaruhus? I källaren ligger det däremot ett par meter tryckimpregnerat sedan ett trädäcksbygge för x antal år sedan. Så äntligen till den egentliga frågan: Skulle man kunna peta dit några bitar av detta med tillfredställande resultat och är det i så fall några specella hänsyn som måste tas? Jag hade tänkt skrapa ordentligt och måla med linoljefärg.
Jag har ett par fönster som behöver tas om hand. Det är framför allt gamla lagningar som inte hållt måttet utan nu behöver göras om. Det verkar ha renoverats med för dåligt virke vilket väl i och för sig inte är så ovanligt. För att inte göra om samma misstag och se de nya delarna ruttna bort efter några år undrar jag vad jag ska använda. Ja, jag vet att ni kommer att säga tätvuxen norrlandsfur och helst kärnved därtill, men hur hittar man det på skånska byggvaruhus? I källaren ligger det däremot ett par meter tryckimpregnerat sedan ett trädäcksbygge för x antal år sedan. Så äntligen till den egentliga frågan: Skulle man kunna peta dit några bitar av detta med tillfredställande resultat och är det i så fall några specella hänsyn som måste tas? Jag hade tänkt skrapa ordentligt och måla med linoljefärg.
Tryckimpregnerat skall inte användas inomhus, använd furu ändå och olja väl, kanske tom spä oljan lite så det suger in riktigt ordentligt.
Visserligen är det ju mest ytterbågen som behöver och att man inte ska använda det innomhus känns mest för att det är ganska onödigt och kanske inte helt nyttigt när det är nytryckt. Efter några år kan det nog kvitta.
Tack för svaret ändå, det var skolbokssvaret någon som har ett praktikalitetssvar?
Tack för svaret ändå, det var skolbokssvaret någon som har ett praktikalitetssvar?
Jag har inget bra svar. Men jag ställer mig frågan hur bra färgen sitter när du målat.
HejsanRopa skrev:Tjena!
Ett tips är att fråga efter det på byggvaruhus, mindre trä varuhus brukar vara mer behälplig när det är sånt, iförsig till lite högre pris.
Jag tror utan problem du kan använda det tryckumpregnerade i källaren! så länge du målar hela fönstret i samma färg efter du lagat!
Lagade själv fönster i fjor hemma för dom ska hålla 1 år till när det är dax byta, skrapade dom rent ren från färg, linolja dom ordentligt lät torka o måla, där mellan bytade jag ut där fönstret var skadat. sist målade jag det.
Ser schysst ut än idag, anser jag.
Dock så blir det nya i år, el början av nästa pga vill inte stå på stege utanför o putsa, får bli svängbara!
lycka till!
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden