Fönster & Dörrar
Daniel-GBG: Palla upp karmen ca 10-15 mm med pallningsbrickor eller liknande. Det bästa är om du kan få så att slutblecket går bakom balkongen så som jag visar på bild, istället för att leda ut vattnet på balkongen.
mattiasp: Jag menar att det går bra att göra som du föreslår, -men moderna trösklar till innerdörrar monteras ovanifrån. Det finns urfräsningar i de färdiggjorda trösklar som du finner i byggvaruhuset. Kolla det innan du börjar såga.
SnickarNicke: Kan man se på kartongen om det är den nya lr den gamla?
carlbanan: Har också använt mdf...För att fästa fodren i smygen använde jag spik till spikpistolen (50mm), knackade i dom med hammarn lite försiktigt...
Frodda: Slut kontentan blev 23 fönster varierande storlekar.. 10X13 6x13 6x6 13x6 Två balkongdörrar 9x210 inkl 12 persienner för 89500:- på Beijer bygg i Lund. återkommer med bilder o berättelser när dom åker på plats.
Sailorman: Jag maskar den sidan som inte kittet sitter på med maskeringstejp och låter den sitta under bägge strykningarna. Har funkat bra för mig. På kittsidan så gör jag som "Sommartorparn" skriver, frihand och rakblad.
imported_dr: Vi håller på att få vårt nybyggda hus putsat och igår skulle jag kontrollera ett källarfönster så att detta ej hade blivit skadat av putsningen som skedde på fasaden ovanför ljusgropen . Ljusgropen hade täckts för så jag trodde att allt skulle vara ok men till min stora fasa såg jag att vid något tillfälle hade det runnit ner cementslam på fönstret som av misstag lämnats öppet
Fran: Vi köpte i våras ett 20-tal fönster och ett par altandörrar av dem och är väldigt nöjda med kvalitén på "allt". Tyckte också att deras kundservice var mkt bra. Bra priser på hela kalaset också. //Fran
Lindhult: Hejsan, Sparkar liv i denna gamla tråd eftersom det är den enda som jag hittat som avhandlar öppningsbara fönster vs fasta. Vi är på gång att bygga nytt hus på ca 250 m2 så det kommer att bli en hel del fönster. Nu är ju fasta fönster ganska mycket billigare än öppningsbara så det är ju klart intressant om någon kan informera om gällande regler. Rekommendationer är ju också
JPM: [citat] Enligt det godkännande den fått så anses den inte gå att vrida upp innom rimlig tid. Sedan är ju ingenting omöjligt, vill man en sak så går det med rätt verktyg
fresve: Verkar ju faktiskt finnas på Assa för standard snäppfäste: http://www.assa.se/inside/index.php?id=989 Då får man ju bara leta reda på pris. :)
MatsTyresö: Ditt slutresultat är korrekt, men du har rört ihop enheterna en smula. Det finns inget som heter Watt "per timme", utan effektförlusten mäts helt enkelt i Watt. Om man multiplicerar en effekt, t.ex. 335 Watt, med ett tidsintervall, t.ex 24 timmar, så får man en energimängd, i detta fall 8040 Watt-timmar eller cirka 8 kWh. Detta är den energimängd du sparar per dygn vid tempdiffen 18
Frodda: Fredrik! återkom när arbetet är klart.. och visa med bilder hur resultatet blev=)
Doctah: Hej Upptäckte att när jag skulle stänga ett av fönstrena på ovanvåningen (som varit öppna någon månad under sommaren) så tog fönsterbågen i karmen på nedersidan vilket omöjliggjorde för mig att stänga fönstret. Det är alltså när jag skall stänga fönstret helt som bågen inte går över karmen på nedersidan, jag får nu nöja mig att ha det stängt med en liten
-MH-: Ah, klackfoder var det jag fikade efter. Tack för det, skall hålla ögonen öppna!
Joachim74: [citat] Hej Vi kommer installera Enomic fönster i vårt nya hus. Är det någon som vet hur man installerar persienner på PVC fönster och vilka man bör köpa? Vi kommer att ha spröjs mellan glasen. Tacksam för alla svar! Joachim
MB77: Jag har limmat gummi under mina, det tar inte bort allt men gör stor skillnad.
Mucko: Står inför valet att köpa nya "pappdörrar" för 600:- eller lämna in våra gamla massiva för samma peng och få dem sprutlackade. Dock blir jag lite fundersam kring detta med sprickor kring speglarna som en del talar om. Kan man be sprutlackeraren att han trycker i lite fogmassa innan lackeringen för att motverka sprickbildning. Och räcker detta för att dörren skall hålla utan
AndersS: Plastdistanserna är för att göra det enklare och få det lika under tiden du murar, så visst kan du hoppa över dem. Murbruk för glasblock finns för 68:-/20kg, om du sedan kan byta det mot annat bruk och hur det påverkar glasblocken vet jag ej. Men samtidigt är det så liten yta att vanligt murbruk borde fungera.
mjornell: Tack! Då får det bli en signal till plåtslagaren i veckan (så hinner han kanske komma innan jul;)
henrik_R: Du kan i bästa fall ta ut fönsterbågen, skära ut allt skadat virke och lägga in nytt virke, även om det kan vara svårt att få det stabilt nog för att orka hålla upp fönstret. Spackel etc. är nog ingen bra lösning då jag gissar att det lätt kan bli röta bakom detta.
Johan Gunverth: Kopplade fönster skall luftas mellan bågarna och det påverkar inte det totala energivärdet nämnvärt. Typisk 70-tals-energikris-åtgärd att sätta tätningslist på kopplade fönster. 10 år senare hade de ruttnat.
Bror: Även en dålig vägg som läcker värm som fan har nog bättre u-värde än 0,9. En bra vägg har värde under 0,2. Men visst, jag kan hålla med, 0,9 fönster kan kännas lite överdrivet i ett fritidshus om man inte har det uppvärmt hela året.
JPM: Det är nog en helt vanlig fyrkantspinne, mät tjockleken. De flesta är 8 mm. Det som du ser som är räfflat är nog motsvarande Fix 833. Om du har ett handtag på utsidan är det så.
Skorpan: Jag söker efter ett långsmalt ( ex. 120*40) fönster att sätta i garage och förråd. Skulle vilja ha ett som går att placera liggande och går att öppna. Dessutom ett som kan placeras stående, gärna 180*40 (ej öppningsbart). Hittar inga enklare fönster med t.ex. isolerglas. Någon som har ett tips?! :confused:
Snigel: Någon som vet om det finns någon smart lösning för att barnsäkra skjutdörrsgarderoben? Har Elfa skjutdörrar 4 st spegel, så det är ju inte helt enkelt att skruva i dem heller.
Marive: det går fint, tar inte många minuter, gå du tillbaks till samma glasmästare så kan han säkert hjälpa dig.
magnuse: Hej, Jag söker spegellist/dekorlist till befintliga innerdörrar. Var hittar man sådana? Tack på förhand!