Hej!

Jag behöver lite hjälp! Jag ska försöka förklara mitt bekymmer, om det går.

Jag ska montera nya fönstersmygar i vårt hus. Jag har tilläggsisolerat inåt och det har du uppstått en "glipa" på ca 10 cm där jag ska sätta MDF bitar och måla på. Jag har satt detta i andra fönster i huset tidigare, där har jag skruvat dit bitarna och sedan spacklat igen hålen. Detta har med tiden blivit fullt så de spacklade skruvhålen syns efter ett tag. Därför vill jag nu limma fast MDF bitarna, enkelt eller hur? Inte riktigt...

Jag behöver få tag på en "invändig tving", detta är alltså den bit som är svår att förklara...

Det ska alltså vara en tving eller liknande makapär som är designad för att fixera ett elelr 2 arbetsstycken genom att trycka det/de ifrån sig. Jag ska alltså sätta 2 smygar på plats och fixera dessa på plats tillräckligt länge för limmet att torka, utan att skruva fast bitarna. Typ så här:

1----- tving -----1

Ettorna är alltså smygarna och de pressas från varandra av en tving eller skruvanordning...

Hoppas nån fattar!

Martin

På vanliga snabbtvingar brukar...eh...grejen som den rörliga delen pressar mot gå att lossa och sätta i andra änden, så att tvingen pressar isär i stället för ihop.
Nu finns det väl inga snabbtvingar som är lika långa som dina fönster är breda men då kan man förlänga räckvidden med t ex regelbitar. Kanske får du snickra till något slags regelverkskonstruktion för att pressa mot ena sidan, typ:

(försökte göra en liten "bokstavsritning" här men forumet gjorde den obegriplig genom att rensa bort mellanslag)

Eller kan det vara så enkelt att det finns långa limknektar med vändbara "pressgrejor"?

Ett alternativ är att montera ihop mdf bitarna på marken och sedan montera
"lådan" i ett stycke det brukar vara enklare.

Varför inte bara såga till ett par läkte som du kan sätta i spjärn mellan smygarna?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.