4 449 läst ·
8 svar
4k läst
8 svar
Dreva dubbelt runt fönster?
När man viker drevremsan och trycker in med ex. nån masonitskiva, så blir ju remsan bara ca 3cm bred (remsan är ju 5-6cm) när man vikt den.
Är inte det för lite om hela fönsterkarmen är cirka 10,5 cm djup? Är det fel att trycka in en remsa till så länge dom inte packas?
Det ska ju vara en 15mm mellan drev och ytterfoder, och sen drev och därefter en bottningslist och fog.
Känns bara som det blir för lite isolering där emellan.....?
Eller har jag fattat fel med hur man för in drevremsan, att den inte ska vara dubbelvikt..
Är inte det för lite om hela fönsterkarmen är cirka 10,5 cm djup? Är det fel att trycka in en remsa till så länge dom inte packas?
Det ska ju vara en 15mm mellan drev och ytterfoder, och sen drev och därefter en bottningslist och fog.
Känns bara som det blir för lite isolering där emellan.....?
Eller har jag fattat fel med hur man för in drevremsan, att den inte ska vara dubbelvikt..
Redigerat:
Vet ej, har inte prövat. Jag undrar om inte såna remsor blir lite skörare än de riktiga och därför bökiga att peta in kanske? Men det är väl bara att du prövar litet om du har vanlig isolering hemma.
Viktigast är väl att man har anpassade bitar, dvs hela längder, varken för tajt eller glest beroende på hur stor glipa man har runt om.
Gjorde själv som så att jag drevade runt om på utsidan och tog resten invändigt när fönsterbrädan var på plats.
Gjorde själv som så att jag drevade runt om på utsidan och tog resten invändigt när fönsterbrädan var på plats.
Ja, jag kommer dreva in dom dubbelvikta remsorna både från insida och utsida.
Märkte nu att på ett par fönster var glipan så stor att 20mm bottningslisten inte fastnar...
Får försöka få in två st sammanpressade...eller ska man spika på nån trälist för att den ska kila fast bättre?
Märkte nu att på ett par fönster var glipan så stor att 20mm bottningslisten inte fastnar...
Får försöka få in två st sammanpressade...eller ska man spika på nån trälist för att den ska kila fast bättre?
Bottningslist vad är det?
På insidan har jag bara fäst en ram längs kanten på fönsterkarmen med ulist sedan knackat in limträfog lite försiktigt, har ingen list mellan vägg och karm alltså i springorna utan kommer att lägga på foder direkt sen, det kanske är fel?
På insidan har jag bara fäst en ram längs kanten på fönsterkarmen med ulist sedan knackat in limträfog lite försiktigt, har ingen list mellan vägg och karm alltså i springorna utan kommer att lägga på foder direkt sen, det kanske är fel?
Klicka här för att svara