Hej!

Jag har vad jag förstått "kopplade" fönster, dvs sådana äldre som man kan öppna upp mellan glasen.

Jag lider av fläktoljud utifrån och vill ljudisolera mina fönster. Börjar med att kolla tätningslisterna. Tänkte täta mellan fönsterbågarna. (på mina fönster så finns redan fönsterisoleringsband där man brukar ha dem)

Skall jag täta exakt hela vägen eller skall jag lämna en luftglipa undertill på några centimeter så det vädras mellan glasskivorna?

I
Du får lämna en liten glipa (cirka 3-4 cm) för vädring både i under- och överkant i den s.k. dammtätningslisten av skumgummi/gummi mellan bågarna.

Ljud är av två slag. Dels luftljud, dels stomljud. Det du får in genom fönstren är luftljud. Dvs. glasen sätts i vibration av ljudvågorna. Det är därför bättre att kolla fönsterkittet än att isolera ihjäl dig med tätningar. Är fönsterkittet gammalt och torrt, sitter som regel glasen inte tillräckligt fast i fönsterbågen utan kan 'skallra med' när t.ex en bil kör förbi. Du kan själv kolla om glasen vibrerar eller inte.

Ta en tändsticksask och kasta bort lådan. Gör ett hål mitt på en flatsida av hylsan och trä en sy-/björntråd igenom med knut på baksidan inne i hylsan. Tag sen ett stycke harts eller liknande mtrl. och sätt hylsan med andra flatsidan mot yttre glaset. Låt tråden löpa över hartsen under tummen och dra hartstycket från hylsan och mot dig. (Då har du skaffat dig en gammaldax 'hartsfiol', ett omtyckt bus för ungarna förr i tiden.) Om du på insidan bara hör ett svagt kvidande ljud, sitter inte yttre glaset tillräckligt fast. Brummar det är båda glasen lösa. Låter det som ett skarpt ylande är de tillräckligt fasta.

Boten mot torrt fönsterkitt heter givetvis omkittning. Hör med glasmästaren.

Ska du täta fönstren får du oxå fixa tätningen mellan karm och båge. Det finns att köpa särskild gummilist för ändamålet, OPDEM-list. I bakkanten/gångjärnssidan ska listen sitta på bågens bakkant mot karmen, alternativt vänd 90 grader på karmen in mot anslaget. I över-/underkant och stängningssidan sätter du listen på karmen mot anslaget och bågen.

Har du s.k. slottslist (ett koppar- eller mässingsbleck infräst i ett spår med fjädrande tunga mot bågen) kan du böja ut tungan för att förbättra ljudisoleringen. Har blecket blivit övermålat får du göra rent det.

Hej o tack för svar!

Jag har fönster från 1951, de är 2 mm o ganska skrangliga, o stora, men de sitter ganska bra tror jag, visst behövs det kittas men jag får vänta tills föreningen gör det (bor i lägenhet) Ljudet utifrån är från en reustarangfläkt som jag blir tokig på.

Ojoj, svårt att förstå vad du skriver, jag är amatör, vet vad kopplingsfönster är, inte mkt mer. Kitt vet jag också vad det är. Hmmm... Får gå till glasmästaren en bit bort o kolla vad han säger om täta fönster från oljud, får ta med din beskrivning.

Jag ska börja med att sätta tätningslister mellan bågarna, sen byta ut de gamla vanliga också. Skall kolla om jag skall sätta i ett 3:e glas också, men det är ett annat projekt, nu var det tätningen :-D

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.